Nowo powstające piekarnie nie są już takie same, jak 30 lat temu… Aby sprostać oczekiwaniom klienta, który w tym czasie stał się bardzo wymagający i który może zastąpić chleb wieloma innymi produktami, piekarnie przechodzą metamorfozę. Warto wiedzieć, jak pozytywnie zmieniać się wraz z naszymi klientami.
Podobne artykuły
Nowe chleby i starożytne pszeniceMisja - ocalić rzemiosłoREBREAD i misja ratowania chleba zwróciły uwagę zagranicznych firmObecnie piekarnie muszą mierzyć się ze zmieniającym się stylem życia ludzi oraz z silną konkurencją – i nie chodzi wyłącznie o rozszerzającą się sieć sklepów wielkopowierzchniowych czy dyskontowych. Konkurencją w przypadku pieczywa są choćby tak popularne dziś płatki kukurydziane czy müsli na śniadanie, mleczno-jogurtowe przekąski w ciągu dnia, a nawet popularne lunche i sałatki spożywane w pracy. Tych zmian nie należy jednak traktować jako problemu, tylko jako wyzwanie, które można i warto podejmować.
Nie wystarczą piękne, nowoczesne lub stylizowane na starodawne, wiejskie, wyposażenie sklepu i dobra lokalizacja. To są rzeczy dość oczywiste i często konieczne, aby w ogóle prowadzić biznes. To, co może przesądzić o lepszej sprzedaży, to podążanie za konsumentem: za jego nowymi upodobaniami, zwyczajami i potrzebami. Chodzi o trendy konsumenckie, które obserwujemy w szerszej perspektywie niż tylko w ilości spożytego chleba na mieszkańca i które przekładają się na codzienne zachowanie klienta. Piekarnia odpowiadająca ofertą i działaniami marketingowymi na trendy może stać się modna nie tylko na chwilę, ale stale przyciągać klientów.
Trendy konsumenckie w piekarni
Poniżej podajemy przykłady ogólnych trendów konsumenckich wraz z kilkoma propozycjami aktywności promocyjnych, które mogą zainspirować do przeprowadzenia podobnych działań we własnej piekarni. Część z tych działań bezpośrednio przekłada się na sprzedaż, a część jest formą reklamy lub ma budować wizerunek marki.
Polskość oraz regionalność
Generalnie lubimy wspierać rodzimą produkcję, bo wierzymy w lepszą jakość polskich wyrobów, zwłaszcza spożywczych. Coraz częściej chcemy także, aby to polscy producenci się rozwijali, a z nimi gospodarka. Powiązanym trendem z polskością jest regionalizacja. Polega ona na promowaniu określonych regionów kraju, które mają swoje specjalne produkty lub usługi, walory przyrodnicze lub budowle, a także zwyczaje. W przypadku piekarni zaliczymy tutaj promowanie np. regionalnych metod wypieku, smaków, specyficznych przepisów.
W jaki sposób budować sprzedaż w oparciu o regionalność produktów?
– Stwórz miejsce na regionalne przysmaki, np. regał z chlebami z różnych części Polski, jak np.: Chleb z Roztocza, Chleb Kujawski, Śląska Pajda, Bułki z Mazowsza, które będą wyprodukowane według regionalnych przepisów.
– Oprócz pieczywa możesz dołożyć także regionalne słodkości, np. Rogale Marcińskie z Poznania (uwaga na zastrzeżone nazwy produktów!!!), Pączki z różą z Podlasia albo … Pączki ziemniaczano-dyniowe z Dobrzynia.
– Czasem im bardziej unikalne smak i receptura, tym większe zainteresowanie konsumentów. Musisz jednak uważać, aby nie przesadzić z ilością niezwykłych nowinek, bo zazwyczaj służą one jako urozmaicenie oferty, podczas gdy główny obrót generują sprawdzone, podstawowe produkty.
– Dodatkowo możesz nawiązać współpracę z lokalnymi producentami różnego rodzaju serów, wędlin i promować ich w swojej piekarni, reklamując lub także sprzedając ich wyroby.
– Jesienią zrób akcję typu „Przetwory polskie”. Włącz – na próbę – do sprzedaży: dżemy, soki, marmolady, a nawet specjalnie kiszone sezonowe warzywa inne niż zwykłe ogórki.
Ekologia
W dużej mierze dotyczy zdrowszej żywności, która powinna być jak najbardziej oparta na naturalnych składnikach i metodach ich przetwarzania. To także bardziej świadome życie w kontekście ochrony środowiska.
W jaki sposób można wykorzystać trend ekologiczny w piekarni?
– Przede wszystkim nie używać foliowych toreb i zastąpić je papierowymi torebkami zrobionymi z papieru z odzysku.
– Wprowadzić do asortymentu produkty, do wyprodukowania których użyto tylko składników z certyfikowanych ekologicznych upraw. Możesz sprawdzić, czy oferowane przez innych, czasem zagranicznych producentów, wyroby BIO będą się dobrze sprzedawać we własnym sklepie. Oprócz chleba i bułek mogą to być też biociasteczka lub inne cukiernicze wypieki.
– Możesz rozważyć wprowadzenie na stałe ekologicznych dodatków do chleba, jak: masło, dżemy, sery, a nawet pakowane kiełki fasoli, rzodkiewki, słonecznika. Warto pomyśleć też o mące razowej, orkiszowej z ekoupraw. Jeśli wyspecjalizujesz się w superpieczywie i ekododatkach do pieczywa, to może być bardzo dobry sposób na wyróżnienie się na rynku i znaczne zwiększenie obrotów.
– Od czasu do czasu możesz urządzić np. „Eko Tydzień”, podczas którego udostępnisz producentom różnej ekologicznej żywności miejsce w Twojej piekarni. Będą mogli się zareklamować, a Ty dostaniesz odpowiednią prowizję od sprzedaży i możliwość przeprowadzenia podobnej akcji reklamowej w ich sklepie.
– Nawet wystrój może być postrzegany jako ekologiczny, jeśli oprzesz go na naturalnych surowcach, takich jak: drewno, cegła, kamień, a jako dekoracje wykorzystasz np. ozdoby ze słomy.
Wspieranie lokalnych inicjatyw
Ostatnio bardzo popularne jest wspieranie lokalnych inicjatyw. Gwiazdy show biznesu promują miasta lub rejony, w których się urodziły. Powstają różnego rodzaju spółdzielnie sąsiedzkie. Ludzie łączą się we wspólnych działaniach na rzecz okolicy, w której mieszkają.
Jak piekarnia mogłaby się zaangażować w lokalną działalność?
– Może w lokalnym domu kultury działa stowarzyszenie osób chcących gotować i jeść jak najbardziej naturalnie? Zorganizuj kurs pieczenia dobrego, naturalnego chleba oraz przekazuj informacje na temat korzystnego wpływu pieczywa razowego na zdrowie. Twoja piekarnia zostanie pozytywnie zapamiętana: jako ekspert od najlepszego pieczywa, który w dodatku dzieli się wiedzą.
– Jeśli w pobliskiej szkole organizowana jest zbiórka żywności dla ubogich rodzin, zaangażuj się w pomoc i przekaż odpowiednią ilość pieczywa na ten cel.
Dzieci w centrum uwagi
Obecnie wpływ dzieci na podejmowane decyzje, w tym zakupowe, odgrywa znaczącą rolę w rodzinie. To one często decydują, co i kiedy będzie kupione albo w jaki sposób rodzina będzie spędzać wolny czas.
Jak zadbać o dzieci w piekarni?
– Przygotuj miejsce dla dzieci, gdzie będą mogły chwilkę porysować, pobawić się zabawkami, pooglądać książeczki. Jest to ważne zwłaszcza wtedy, gdy oprócz pieczywa wprowadzasz do sprzedaży: kawę, herbatę czy ciastka lub kanapki, które można spożywać na miejscu.
– Jeśli rozszerzasz asortyment o wyżej wymienione produkty, zadbaj także o to, aby w menu znalazło się coś specjalnie
dla dzieci: minikanapeczki z twarożkiem, dobrym dżemem lub zdrową szynką, herbata z miodem lub cukrem trzcinowym zamiast zwykłego, białego.
– W standardowej ofercie warto mieć mini bułeczki, którymi można częstować maluchy przychodzące z mamą na zakupy.
To tylko część trendów i ciągle pojawiają się nowe. Warto mieć zawsze oczy i uszy otwarte na to, jak działają, co robią ludzie, zwłaszcza ci, którzy pierwsi adaptują nowe zachowania w swoim codziennym życiu.
Małgorzata Dziubała, Aleksandra Lechwar-Szwarc, Kreatywny Butik ONE,
autorki e-booka PIEKARNIE. Pomysł na biznes. Jak zwiększyć sprzedaż w swojej firmie?
Artykuł pochodzi z numeru drukowanego maj-czerwiec 2015