Co to właściwie jest visual merchandising i jak się ma do lokali piekarniczych? W tym wydaniu postaramy się przybliżyć to zagadnienie, wyjaśnić, dlaczego jest tak ważne. Wskażemy również, na co zwracać uwagę i jak pracować z jego pomocą.
Podobne artykuły
Czas – największy luksus współczesnościPochwała rzemiosła w nowoczesnym wydaniuJemy oczami! Jak światło wpływa na nasz apetyt?Visual merchandising to dosłownie prezentacja wizualna produktów, strategia aranżacji przestrzeni sklepowej i ekspozycji towarów w sposób atrakcyjny dla klientów. Stosuję się ją po to, aby zwiększyć sprzedaż i poprawić doświadczenie zakupowe. Oczywiście w kontekście lokalu piekarniczego będzie obejmował zupełnie inne aspekty niż np. w sklepie z koszulami, butami czy wyposażeniem wnętrz.
Są oczywiście pewne wspólne obszary, nad którymi warto, a nawet trzeba pracować. To co wyróżnia nas już z daleka, to atrakcyjna witryna sklepowa. Im większe szyby, tym lepsza widoczność! Ważne są również ekspozycja na słońce, ustawienie względem ciągów komunikacyjnych czy sąsiedztwo.
W przypadku lokalu piekarniczego będziemy pracować z wnętrzem, a nie zewnętrzem. Witrynę pozostawmy możliwie „czystą”. Podświetlone półki z pieczywem, lady ekspozycyjne z dobrze dobranym światłem powinny „wciągać” klienta do wnętrza. Dobrze zaprojektowany lokal zapracuje na naszą korzyść. Oczywiście ważne jest też to, co widać na pierwszy rzut oka, z daleka. Dopracujmy zatem szyld i logo, upewnijmy się, że odróżnia się od całej reszty ciągu handlowego.
Ale, ale... są takie wyjątkowe momenty w roku, które aż proszą o specjalne traktowanie, na przykład nadchodzące Święta Wielkanocne to idealny czas na odrobinę szaleństwa. Świąteczne ozdoby mogą być dodatkowym atutem. Girlandy lampek, podkreślające wiosenny sezon zawsze dobrze się prezentują.
Wróćmy na chwilę do tego, o czym pisaliśmy na samym początku. Lokale piekarnicze będą zdecydowanie odróżniać się visualmerchandasingowo od pozostałych. W piekarni skupimy się raczej na układzie i prezentacji produktów – estetyczne ułożenie pieczywa i ciast na półkach sprzyja zakupom. Przemyślane ułożenie drożdżówek, ciast i sztukówek, a nawet ich grupowanie mocno wpłynie na sprzedaż. Kolejność prezentacji towaru, właściwy ad-on przy kasie może być posunięciem kluczowym. Pamiętajmy, aby produkty premium znajdowały się na wysokości oczu. Wypieki droższe czy specjalne powinno dać się łatwo zauważyć, chleby rzemieślnicze nie mogą zajmować ostatnich rzędów. Pracujmy z ekspozycją przez cały dzień, dbajmy o to, aby nasze najgorętsze miejsca nie pozostawały puste, a szybko zauważymy konkretne rezultaty. Ciężko jest to sobie wyobrazić? Nic nie szkodzi, jesteśmy po to, by pomóc. Fachowe spojrzenie na ciągi sprzedażowe raz na jakiś czas na pewno się przyda. W ten sposób zaoszczędzisz czas i pieniądze.
Na odbiór lokalu wpływają również zapach i atmosfera. Aromat świeżego pieczywa ma ogromne znaczenie w sprzedaży, może podświadomie skłonić klientów do zakupów. Przyjemna unosząca się w powietrzu woń kawy jest w stanie pobudzić nawet najbardziej zaspane podniebienia. W chłodniejsze dni nutka czekolady rozpali opornych na triki handlowe i zaprosi do konsumpcji. Oczywiście źle dopasowany zapach może skutecznie ich zniechęcić. Takim nietrafionym zabiegiem jest usytuowanie sklepu piekarniczego na jednej powierzchni ze sklepem mięsnym. Zapach surowego mięsa, kiełbasy nie idzie w parze z jabłecznikiem czy cieplutką drożdżówką z malinami. Trend zakupowe, zwłaszcza spod znaku wege, sprawiły, że sklepy wędliniarskie nie są już tak pozytywnie odbierane przez konsumentów jak jeszcze kilka lat temu. Równie ważnym aspektem visual merchandisingu stała się muzyka. Spokojna delikatna buduje przyjemną atmosferę. Nie może jej zabraknąć szczególnie w lokalach, gdzie mamy wydzieloną strefę konsumpcji.
To nie wszystko, dzięki odpowiedniemu oświetleniu również skutecznie zwiększymy sprzedaż, wpłyniemy też pozytywnie na odbiór przestrzeni przez klienta. Podkreślenie kolorów i faktur, odpowiednio uwydatniona złocistość skórki pieczywa, świeżość wypieków sprawiają, że produkty wyglądają bardziej apetycznie.
Tworzenie klimatu, przytulne, klimatyczne światło zachęca klientów do dłuższego przebywania w sklepie i skłania do impulsywnych zakupów. Kieruje uwagę na kluczowe produkty. Wspomaga aranżację wnętrza, akcentuje istotne elementy, pomaga skupić się na komunikacji, choćby tym, co zawierają tablice menu czy promocyjne.
Równie mocno jak oświetlenie działać będą wystrój i branding. Istotny jest spójny styl, dopasowany do miejsca i wizji lokalu. Naturalne materiały, rzemieślnicze akcenty podkreślają autentyczność piekarni. Spokojna kolorystyka, ciepłe barwy kojarzą się z chlebem i świeżością. Aranżacje lokalu powinny uzupełniać świetnie zaprojektowane opakowania, fartuszki, czytelne logo na ścianach. Elementy te wzmacniają rozpoznawalność marki.
Dobry design w przestrzeni komercyjnej to temat rzeka, wrócimy do niego wkrótce.