Według najnowszego raportu dotyczącego rynku pieczywa w Polsce przygotowanego przez agencję badania opinii publicznej GfK nadal zauważalna jest tendencja spadkowa sprzedaży produktów piekarniczych.
Podobne artykuły
Najnowsze wyniki Instytutu Żywności i Żywienia dotyczące pieczywa do wypiekuCzy podwyżki cen pieczywa w 2019 r. są konieczne?Globalizacja piekarstwa – czy dotyczy również Polski?Pomimo tego wskaźnik konsumentów, którzy deklarują, iż codziennie lub prawie codziennie kupują produkty z tej kategorii, jest nadal bardzo wysoki i wynosi 70 proc. Czego jeszcze można dowiedzieć się z tej analizy?
Jak wskazują autorzy raportu, głównymi powodami zmniejszenia poziomu spożycia pieczywa przez Polaków są kwestie związane ze zdrowiem. Najważniejszymi przyczynami zredukowania konsumpcji produktów piekarniczych wymienianymi przez klientów są: chęć dbania o właściwą wagę ciała, ich przeświadczenie, że pieczywo jest produktem wysoko przetworzonym oraz nietolerancja glutenu. Istotnym czynnikiem jest również zwiększenie liczby osób, które samodzielnie wypiekają pieczywo w domu. Obecnie – jak przekonują specjaliści GfK – odsetek konsumentów, którzy co najmniej dwa razy w miesiącu wypiekają w domowych warunkach chleb czy bułki, wynosi już 25 proc. Aż 51 proc. z nich uważa, że takie pieczywo jest zdrowsze, 48 proc. twierdzi, że nie zawiera ono konserwantów, a 46 proc. ceni sobie możliwość kontroli jego składu.
Gdzie po chleb, a gdzie po kajzerki?
Odsetek Polaków kupujących wyroby piekarnicze codziennie bądź niemal codziennie w sklepach o różnej wielkości oraz w piekarniach wynosi 70 proc. Co kupujemy najchętniej? Aż 59 proc. sprzedaży łącznie we wszystkich kanałach sprzedaży stanowi chleb, 24 proc. kajzerki i inne bułki (np. sznytki, grahamki, ciabatty), 7 proc. słodkie wyroby (chałki, bułki i rogale, drożdżówki, ciastka francuskie z nadzieniem, croissanty), słone przekąski piekarnicze to 4 proc., a bagietki i półbagietki stanowią tylko 3 proc. Sprzedaż poszczególnych kategorii produktów uzależniona jest od miejsca sprzedaży. W sklepach samoobsługowych (supermarkety, dyskonty, hipermarkety), w których największy udział ma odpiekane pieczywo z ciasta mrożonego i głęboko mrożonego, sprzedaje się więcej bułek, bagietek, słodkich i słonych przekąsek niż w handlu tradycyjnym oraz w piekarniach. Tam prym nadal wiedzie chleb, a poziom jego sprzedaży wynosi kolejno 68 proc. w sklepach spożywczych i 65 proc. w piekarniach.
Analiza GfK powstała na podstawie danych pochodzących z Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia (dane z 8000 polskich gospodarstw domowych raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG, tj. szybkozbywalnych) oraz badania ad-hoc 1000 konsumentów regularnie spożywających pieczywo (co najmniej 3 razy w tygodniu) oraz przynajmniej raz w tygodniu samodzielnie dokonują zakupu tej kategorii. |
Wspiera nas młodzież
Co ciekawe, mimo że największe zmniejszenie częstotliwości zakupów dotyczy gospodarstw domowych, to właśnie w tej grupie konsumentów pieczywo jest nadal najczęściej kupowaną kategorią spośród artykułów spożywczych. Najwyższy odsetek spożycia pieczywa notuje się u rodzin z dziećmi w wieku szkolnym (80 proc.), które jedzą produkty piekarnicze średnio aż 17 razy w tygodniu. Konsumpcja na tak wysokim poziomie w tej grupie wiekowej wynika z m.in. z faktu, że w przypadku 80 proc. z nich chleb stanowi podstawowy składnik drugiego śniadania przygotowanego w domu, a około 30 proc. z nich zabiera do szkoły bułki, drożdżówki lub pączki.