Grudzień to czas podsumowań i czas przewidywań. Pojawiają się wypowiedzi i publikacje dotyczące światowych trendów w branży piekarskiej i cukierniczej. Co przyniesie rok 2022 w piekarstwie? Przyjrzyjmy się pierwszym zapowiedziom.
Nadal trwa pandemia koronawirusa. Eksperci wskazują jednak, że jeśli wirus pozostanie pod kontrolą, rok 2022 może okazać się pomyślny dla branży piekarniczej. Nadal mocno widocznymi tendencjami są dążenia prozdrowotne, hybrydowe wypieki czy nostalgiczne smaki.
Zrównoważony rozwój
To już nie moda, to konieczność. Konsumenci szukają korzystnych zmian nie tylko dla własnego zdrowia, ale i dla kondycji naszej planety. Dla firm z branży konieczne będzie opracowanie proekologicznych strategii, takich, które nie noszą znamion greenwashingu. Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na jakość składników, na ich pochodzenie, na to, z czego zrobione są opakowania czy jak transportowane są produkty. Eliminacja odpadów spożywczych (zwłaszcza że od co najmniej kilku lat mówi się głośno o ilości wyrzucanego pieczywa) i ograniczenie plastiku to podstawy zrównoważonego rozwoju. Zaraz za nimi jest ślad węglowy, który coraz wyraźniej dochodzi do głosu).
Bezpośrednie dostawy
Potrzebę bezpośrednich dostaw do domu mocno pokazał początek pandemii. Ta potrzeba jest nadal mocna - zarówno, jeśli chodzi o pieczywo, jak i słodkie wypieki. Rośnie bezpośredni rynek konsumencki, popularność stron czy aplikacji do składania zamówień online. Konsumenci chcą szybkich, niezawodnych dostaw, dostępności, usprawnienia handlu online; obawiają się jedynie wydłużonych terminów czy zbyt wysokich cen.
HFSS
Popularność zdobywają zdrowe formuły i receptury, rośnie konieczność wprowadzenia przepisów w zakresie wysokiej zawartości tłuszczu, soli i cukru w produktach (HFSS). To wyższy poziom niż prosta redukcja cukru, chodzi o równowagę składników i wartości odżywcze. Eksperci wskazują, że to może być siła napędowa dla nowych rozwiązań; produkty korzystne dla zdrowia będą zwiększać swój udział w rynku.To będzie jednocześnie wyzwanie dla produktów już istniejących - ich producenci muszą się zmierzyć z koniecznością przeformułowania receptur.
Atrakcyjność wizualna
Czas pandemii, zamknięcia w domach sprawił, że konsumenci zaczęli częściej przeglądać media społecznościowe, szukać inspiracji. To przełożyło się na poszukiwanie w piekarniach i cukierniach bardziej interesujących smaków, tekstur, produktów wyglądających atrakcyjnie. Jest to sygnał dla przedstawicieli branży, by bardziej zadbać o tę wizualną atrakcyjność, również w przypadku tradycyjnych ciast, klasycznych wypieków. Warto również poszukiwać nowych, zaskakujących smaków czy ciekawych połączeń smakowych.
Hybrydy
Hybrydowe wypieki nadal są hitem i w tej dziedzine co jakiś czas pojawia się coś nowego. Były cronuty, crookies, cruffiny, cretzle czy baissanty. Warto odkrywać potencjał łączenia różnych rodzajów ciasta, tekstur czy sposobów przygotowywania wypieków. Kolejny rok zapewne przyniesie nowe ciekawe pomysły piekarzy i cukierników.