Ceny kakao i cukru osiągnęły bezprecedensowy poziom, co stanowi wyzwanie zarówno dla producentów czekolady, jak i konsumentów. Ponieważ ceny kakao osiągnęły rekordowy poziom z powodu problemów z dostawami w Afryce Zachodniej i deficytów cukru pogłębionych przez niesprzyjające warunki pogodowe, koszty produkcji czekolady rosną.
Ostatnie 12 miesięcy było okresem dużej zmienności na światowym rynku surowców. Ceny srebra i złota znacząco wzrosły, spadła natomiast wartość palladu i cena ropy naftowej. Jednakże ceny dwóch towarów osiągnęły rekordowy poziom – cukier i kakao.
Rekordowe ceny kakao utrzymują się
Wzrost cen kakao jest imponujący – wartość towaru jest obecnie o 35% wyższa niż w grudniu 2023 r. i aż o 132% wyższa niż w lutym 2023 r. Cena kakao osiągnęła rekordowy poziom w obliczu utrzymujących się obaw o podaż w dwóch wiodących krajach produkujących kakao na świecie, Wybrzeżu Kości Słoniowej i Ghanie, przy czym przewiduje się, że produkcja kakao w Afryce Zachodniej spadnie o około 10% rok do roku.
Spadek produkcji wynika z kilku czynników, w tym rozprzestrzeniania się chorób na plantacjach kakao. Wirus spęcznienia pędów na Wybrzeżu Kości Słoniowej i choroba czarnego strąka w Ghanie doprowadziły do pogorszenia się plonów. Wyjątkowo ulewne deszcze w regionie – całkowite opady w Afryce Zachodniej w drugiej połowie 2023 r. były ponad dwukrotnie większe niż średnia z 30 lat – spowodowały eskalację rozprzestrzeniania się tych chorób, negatywnie wpływając na jakość i produkcję upraw kakao.
Co więcej, po ulewnych deszczach w regionach uprawy kakao na Wybrzeżu Kości Słoniowej od końca grudnia 2023 r. występują silne sezonowe wiatry Harmattan, które powodują suchą pogodę w kraju i zmniejszają plony średniej wielkości kakao.
Ceny cukru pozostają wysokie, ale oczekuje się, że spadną
Podobnie jak kakao, światowe ceny cukru znacznie wzrosły w ostatnich miesiącach. Przyczyną tego jest deficyt podaży cukru, spowodowany niesprzyjającą pogodą związaną z El Niño. Zjawisko pogodowe spowodowało suszę w Indiach i Tajlandii – dwóch z pięciu największych producentów tego towaru na świecie. Zarówno Indie, jak i Tajlandia już teraz odczuwają skutki suszy, a produkcja cukru prawdopodobnie spadnie odpowiednio o 10% i 32% w roku gospodarczym 2023/24 (od października 2023 r.).
Dodatkowo zakaz eksportu cukru przez Indie oraz opóźnione zbiory w Unii Europejskiej spowodowane powodziami, w połączeniu z utrzymującym się dużym popytem na cukier, utrzymują cenę tego surowca na wysokim poziomie. W innych miejscach zaostrzenie globalnej podaży spowodowane niskim poziomem zapasów skutkuje wzrostem cen – oczekuje się, że tendencja ta utrzyma się do marca 2024 r., kiedy zaczną się zbiory nowych plonów.
Niemniej jednak oczekuje się, że od marca ceny cukru spadną z najwyższych poziomów w związku z poprawą perspektyw podaży. Oczekiwana sprzyjająca pogoda i większe przekierowanie trzciny cukrowej na produkcję cukru w Brazylii mogą zwiększyć podaż. Ponadto Indie ograniczyły użycie syropu cukrowego do produkcji etanolu, zwiększając podaż cukru.
Koszt czekolady
Cukier i kakao to kluczowe składniki w produkcji i produkcji wszystkich wyrobów czekoladowych. Rzeczywiście, według producenta czekolady Whitakers , średniej wielkości tabliczka mlecznej czekolady zawiera około 55% cukru i od 20 do 40% kakao.
Mimo że w ostatnich miesiącach ceny obu towarów znacznie wzrosły, ceny czekolady nie wzrosły. Dzieje się tak dlatego, że duzi producenci czekolady kupują towary z wyprzedzeniem i magazynują zapasy, zwłaszcza gdy spodziewają się podwyżek cen, co pozwala firmom uniknąć konieczności znacznego zwiększania kosztów swoich produktów.
Jednak w ostatnich miesiącach producentom czekolady nie udało się uzupełnić zapasów, spodziewając się spadku cen kakao i cukru. Chociaż ceny cukru zaczęły spadać od szczytowego poziomu odnotowanego w listopadzie 2023 r. – w grudniu 2023 r. spadły o 18% w ujęciu miesięcznym – kakao nadal rośnie.
Jeden z koncernów, Mondelēz podjął już decyzję o podwyższeniu cen na rok 2024 dla Ameryki Północnej i Europy, przy czym Europa odnotuje największą część wzrostu. Potwierdzają to początkowe podwyżki cen w regionie w 2023 r., które miały minimalny wpływ na sprzedaż wolumenową.
Łagodzenie wpływu rosnących kosztów składników na produkty
Producenci czekolady mogą przyjąć strategie, które nie wpływają na ceny produktów, w tym aktywną ocenę wielu dostawców. Identyfikując sprzedawców na kilku terytoriach, zmniejsza to zależność od jednego dostawcy lub obszaru, szczególnie w przypadku, gdy producent dokonuje zakupów w regionach, w których produkcja maleje. W innych krajach firmy powinny przeprowadzić wszechstronną ocenę ekspozycji na dostawców z Wybrzeża Kości Słoniowej i Ghany, aby upewnić się, że spadek produkcji kakao w tych krajach nie wpłynie znacząco na ich działalność.
Co więcej, producenci czekolady powinni również rozważyć wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w swoich strategiach biznesowych, aby utrzymać rentowność i zapewnić regularne dostawy produktów po przystępnej cenie. Jedną z głównych funkcji, do których producenci czekolady mogą wykorzystywać sztuczną inteligencję, jest wybór dostawcy. Technologia ta pomaga firmom analizować informacje o dostawcach i określać, który dostawca najlepiej pasuje do ich działalności, na podstawie takich czynników, jak cena i jakość.
Chociaż na rynku panuje konsensus co do tego, że producenci czekolady muszą przenieść koszty na konsumenta, aby złagodzić wpływ rosnących cen kakao i cukru, istnieje mnóstwo alternatywnych rozwiązań.