...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja AU

Ceny kakao i cukru rosną. Czy to oznacza koniec ery taniej czekolady?

Ceny kakao i cukru osiągnęły bezprecedensowy poziom, co stanowi wyzwanie zarówno dla producentów czekolady, jak i konsumentów. Ponieważ ceny kakao osiągnęły rekordowy poziom z powodu problemów z dostawami w Afryce Zachodniej i deficytów cukru pogłębionych przez niesprzyjające warunki pogodowe, koszty produkcji czekolady rosną.

Ostatnie 12 miesięcy było okresem dużej zmienności na światowym rynku surowców. Ceny srebra i złota znacząco wzrosły, spadła natomiast wartość palladu i cena ropy naftowej. Jednakże ceny dwóch towarów osiągnęły rekordowy poziom – cukier i kakao.

 

 

Rekordowe ceny kakao utrzymują się 

Wzrost cen kakao jest imponujący – wartość towaru jest obecnie o 35% wyższa niż w grudniu 2023 r. i aż o 132% wyższa niż w lutym 2023 r.  Cena kakao osiągnęła rekordowy poziom w obliczu utrzymujących się obaw o podaż w dwóch wiodących krajach produkujących kakao na świecie, Wybrzeżu Kości Słoniowej i Ghanie, przy czym przewiduje się, że produkcja kakao w Afryce Zachodniej spadnie o około 10% rok do roku. 

Spadek produkcji wynika z kilku czynników, w tym rozprzestrzeniania się chorób na plantacjach kakao. Wirus spęcznienia pędów na Wybrzeżu Kości Słoniowej i choroba czarnego strąka w Ghanie doprowadziły do ​​pogorszenia się plonów. Wyjątkowo ulewne deszcze w regionie – całkowite opady w Afryce Zachodniej w drugiej połowie 2023 r. były ponad dwukrotnie większe niż średnia z 30 lat – spowodowały eskalację rozprzestrzeniania się tych chorób, negatywnie wpływając na jakość i produkcję upraw kakao. 

Co więcej, po ulewnych deszczach w regionach uprawy kakao na Wybrzeżu Kości Słoniowej od końca grudnia 2023 r. występują silne sezonowe wiatry Harmattan, które powodują suchą pogodę w kraju i zmniejszają plony średniej wielkości kakao. 

Ceny cukru pozostają wysokie, ale oczekuje się, że spadną 

Podobnie jak kakao, światowe ceny cukru znacznie wzrosły w ostatnich miesiącach. Przyczyną tego jest deficyt podaży cukru, spowodowany niesprzyjającą pogodą związaną z El Niño. Zjawisko pogodowe spowodowało suszę w Indiach i Tajlandii – dwóch z pięciu największych producentów tego towaru na świecie. Zarówno Indie, jak i Tajlandia już teraz odczuwają skutki suszy, a produkcja cukru prawdopodobnie spadnie odpowiednio o 10% i 32% w roku gospodarczym 2023/24 (od października 2023 r.). 

Dodatkowo zakaz eksportu cukru przez Indie oraz opóźnione zbiory w Unii Europejskiej spowodowane powodziami, w połączeniu z utrzymującym się dużym popytem na cukier, utrzymują cenę tego surowca na wysokim poziomie. W innych miejscach zaostrzenie globalnej podaży spowodowane niskim poziomem zapasów skutkuje wzrostem cen – oczekuje się, że tendencja ta utrzyma się do marca 2024 r., kiedy zaczną się zbiory nowych plonów. 

Niemniej jednak oczekuje się, że od marca ceny cukru spadną z najwyższych poziomów w związku z poprawą perspektyw podaży. Oczekiwana sprzyjająca pogoda i większe przekierowanie trzciny cukrowej na produkcję cukru w ​​Brazylii mogą zwiększyć podaż. Ponadto Indie ograniczyły użycie syropu cukrowego do produkcji etanolu, zwiększając podaż cukru.

Koszt czekolady 

Cukier i kakao to kluczowe składniki w produkcji i produkcji wszystkich wyrobów czekoladowych. Rzeczywiście, według producenta czekolady Whitakers , średniej wielkości tabliczka mlecznej czekolady zawiera około 55% cukru i od 20 do 40% kakao. 

Mimo że w ostatnich miesiącach ceny obu towarów znacznie wzrosły, ceny czekolady nie wzrosły. Dzieje się tak dlatego, że duzi producenci czekolady kupują towary z wyprzedzeniem i magazynują zapasy, zwłaszcza gdy spodziewają się podwyżek cen, co pozwala firmom uniknąć konieczności znacznego zwiększania kosztów swoich produktów. 

Jednak w ostatnich miesiącach producentom czekolady nie udało się uzupełnić zapasów, spodziewając się spadku cen kakao i cukru. Chociaż ceny cukru zaczęły spadać od szczytowego poziomu odnotowanego w listopadzie 2023 r. – w grudniu 2023 r. spadły o 18% w ujęciu miesięcznym – kakao nadal rośnie. 

Jeden z koncernów, Mondelēz podjął już decyzję o podwyższeniu cen na rok 2024 dla Ameryki Północnej i Europy, przy czym Europa odnotuje największą część wzrostu. Potwierdzają to początkowe podwyżki cen w regionie w 2023 r., które miały minimalny wpływ na sprzedaż wolumenową. 

Łagodzenie wpływu rosnących kosztów składników na produkty 

Producenci czekolady mogą przyjąć strategie, które nie wpływają na ceny produktów, w tym aktywną ocenę wielu dostawców. Identyfikując sprzedawców na kilku terytoriach, zmniejsza to zależność od jednego dostawcy lub obszaru, szczególnie w przypadku, gdy producent dokonuje zakupów w regionach, w których produkcja maleje.  W innych krajach firmy powinny przeprowadzić wszechstronną ocenę ekspozycji na dostawców z Wybrzeża Kości Słoniowej i Ghany, aby upewnić się, że spadek produkcji kakao w tych krajach nie wpłynie znacząco na ich działalność. 

Co więcej, producenci czekolady powinni również rozważyć wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w swoich strategiach biznesowych, aby utrzymać rentowność i zapewnić regularne dostawy produktów po przystępnej cenie. Jedną z głównych funkcji, do których producenci czekolady mogą wykorzystywać sztuczną inteligencję, jest wybór dostawcy. Technologia ta pomaga firmom analizować informacje o dostawcach i określać, który dostawca najlepiej pasuje do ich działalności, na podstawie takich czynników, jak cena i jakość. 

Chociaż na rynku panuje konsensus co do tego, że producenci czekolady muszą przenieść koszty na konsumenta, aby złagodzić wpływ rosnących cen kakao i cukru, istnieje mnóstwo alternatywnych rozwiązań. 

Bieżące wydanie czasopisma

Czym wyróżnia się marcepan królewiecki? Czy rzemieślnicza piekarnia to najpewniejszy biznes? Dla kogo mleko A2? Jak powstają zefirki?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji