Na całym świecie rośnie przekonanie o zbawiennym wpływie na zdrowie człowieka rezygnacji ze spożywania produktów zwierzęcych. Na tej fali obserwujemy pojawianie się nowych wegańskich restauracji i cukierni, a coraz więcej młodych ludzi wybiera dietę roślinną.
Czy warto zatem wzbogacić ofertę cukierni i piekarni o tego typu wyroby? I jak sprawić, aby wypieki wciąż były smaczne i kusiły klientów?
Jedzenie przygotowywane wyłącznie na bazie składników roślinnych wywołało nie tylko szum medialny. Tego typu żywność podbija półki supermarketów na całym świecie, a coraz więcej osób postrzega ją jako jedzenie przyszłości. Statystyki także nie pozostawiają złudzeń co do rosnącej popularności diety wegańskiej. Według badań konsumenckich Taste Tomorrow przeprowadzonych przez Puratos wśród 40 tys. konsumentów na całym świecie co trzecia osoba co tydzień kupuje wegańskie wersje produktów spożywczych. Trend najwyraźniej widoczny jest w Ameryce Południowej, gdzie takich zakupów dokonuje aż 37% konsumentów. Na drugim miejscu znajduje się Europa z wynikiem 35% 1.
Co skłania Polaków do zmiany sposobu żywienia?
Zdrowie jest głównym powodem, dla którego konsumenci wybierają opcję roślinną. Już 57% polskich konsumentów uważa, że żywność na bazie składników roślinnych jest zdrowsza niż ta, która powstaje z użyciem produktów odzwierzęcych. Na przestrzeni 3 lat odsetek ten wzrósł aż o 25% 2 . Zwiększone spożycie żywności pochodzenia roślinnego, takiej jak produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe, owoce i warzywa, wiąże się też z mniejszym ryzykiem chorób serca, cukrzycy typu 2, otyłości i innych schorzeń 3 . Z kolei badania przeprowadzone przez Spoonshot dla Puratos pokazały, że poza zdrowiem, ważnymi czynnikami napędzającymi ten trend są także zrównoważony rozwój oraz dobrostan zwierząt 4 .
Aż 63% polskich konsumentów twierdzi, że żywność pochodzenia roślinnego ma pozytywny wpływ na środowisko. Rośnie świadomość, że przechodząc na dietę wegańską, możemy wpływać na poprawę jakości życia, ale także uczynić świat lepszym zarówno dla zwierząt, jak i środowiska. Odejście od produktów pochodzenia zwierzęcego może zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, zużycie wody i ilość odpadów 5 .
Nowe pokolenie zmian
Pokolenie Z, czyli ludzie urodzeni w latach 1995-2007, staje się coraz bardziej liczącą się grupą na rynku, a ich troska o dobrostan zwierząt i planetę kształtuje nowe postawy żywieniowe.
Według „Forbesa” aż 65% przedstawicieli tej generacji uważa żywność pochodzenia roślinnego za atrakcyjną, a 3 na 4 twierdzi, że ogranicza spożycie mięsa 6 . Z kolei wg badania przeprowadzonego przez brytyjską firmę BOL Foods jedna czwarta osób w wieku 18-24 lat mieszkających w Wielkiej Brytanii w ciągu ostatniego roku przeszła na dietę wegańską. W Stanach Zjednoczonych 60% osób z pokolenia Z zgłosiło gotowość do oparcia swojej diety na żywności zawierającej więcej produktów pochodzenia roślinnego. Dla rynku spożywczego oznacza to, że stanowią grupę konsumentów, których po prostu nie można przegapić, również w Polsce.
Czy roślinne może być smaczne?
Nie od dziś wiadomo, że najważniejszym kryterium wyboru wypieków cukierniczych jest smak. Przygotowanie ich bez użycia produktów odzwierzęcych, stanowi nie lada wyzwanie dla całej branży spożywczej.
-Dieta wegańska staje się coraz popularniejsza wśród konsumentów, dlatego poszerzenie oferty o wyroby bez zawartości produktów odzwierzęcych to dla wielu firm z branży spożywczej naturalna droga rozwoju, pozwalająca na dotarcie do konsumentów szukających smacznych, zdrowszych i lepszych dla planety alternatyw. Nie oznacza to jednak całkowitej rewolucji. Podczas tworzenia mieszanek wegańskich zależało nam na odtworzeniu smaków, zapachów i konsystencji, z których słyną np. pączki i brioszki. W naszej ofercie dostępna jest pełna gama roślinnych rozwiązań przeznaczonych dla piekarzy i cukierników, które gwarantują stabilność procesu produkcyjnego, sprawdzają się zarówno w obróbce ręcznej, jak i mechanicznej, a przy tym są smaczne i proste w użyciu. Wśród nich znalazły się nie tylko mieszanki cukiernicze, ale też nadzienia, glazury, kremy dekoracyjne, polewy czy czekolady. Dzięki temu pieczenie np. pączków bez użycia jaj, masła czy mleka może być proste, wygodne i szybkie, a klienci mogą cieszyć się ulubionymi wypiekami w wersji wegańskiej bez utraty smaku i konsystencji – zaznacza Marek Janecki, R&D manager, Puratos Polska. W czasach gdy konsument staje się bardziej świadomy, przestaje go interesować niezdrowe jedzenie, rynek musi reagować na zmieniające się potrzeby.
– Najważniejsze są wysokiej jakości produkty – w tej kwestii cukiernictwo wegańskie nie różni się niczym od tradycyjnego. Tylko starannie dobrane składniki stanowią gwarancję dobrego smaku. W Puratos posiadamy kompletną ofertę rozwiązań do produkcji wypieków piekarskich i cukierniczych odpowiednich dla wegan, dzięki którym nie odbiegają one smakiem i jakością od swoich tradycyjnych wersji – podkreśla Dominika Nowakowska, product manager, Puratos Polska.
1 https://www.puratos.pl/pl/news/5-faktow-na-temat-zywnosci-na-bazie-skladnikow-roslinnych
2 Taste Tomorrow 2021 (Agree + Totally agree) “plant-based food is healthier than animal-based food”.
3 https://www.pcrm.org/good-nutrition/plant-based-diets
4 https://www.puratos.pl/pl/news/zywnosc-roslinna-od-rynkowej-niszy-do-rewolucji
5 Taste Tomorrow 2021 (Agree + Totally agree) “plant-based food has a positive impact on the environment”
6 https://www.forbes.com/sites/bernhardschroeder/2019/09/13/how-generation-z-is-creating-the-opportunity-of-a-lifetime-pay-attention-as-this-is-not-a-fad-but-a-deep-long-lasting-trend/?sh=4c12b6892bf8