Nowinki technologiczne, popularne diety, produkty viralowo robiące furorę w mediach społecznościowych – to wszystko kształtuje branżę, wyznaczając trendy. Na co zatem warto postawić w nowym roku?
Podobne artykuły
Jak będzie smakować 2025 rok?Puratos przewiduje trzy najważniejsze trendy na 2025 rokKolor roku Pantone 2025: Mocha Mousse w branży cukierniczo-piekarskiejTrendy rynkowe lub konsumenckie związane są z każdą gałęzią gospodarki rynkowej. Tu nie ma świętych krów! Dawniej uważano, że „chleb to ludzie zawsze kupią – bo muszą coś jeść”, jednak czas pokazał, że nie do końca jest to prawda, wszak od lat obserwujemy ciągły spadek spożycia pieczywa. Na rynku spożywczym wciąż ściera się mnóstwo przeróżnych „wpływów” i interesów. Są wśród nich: nawyki żywieniowe kreowane przez media, stała ekspansja wielkich światowych sieci handlowych, mody, zmiany geopolityczne i np. przyjazd milionów uchodźców, regulacje państwowe, również rewolucyjne zmiany cen surowców energetycznych. Są też czynniki lokalne, takie jak działania większych graczy na rynku i ich rozwój.
Nie tylko teoria
To zbyt dużo? Zawsze tak to działało. Co prawda właściciele małych firm rzadko są ekonomistami, przykra prawda jest też taka, że rzadko są dobrymi managerami…
Pozwolę sobie na małą dykteryjkę. Wiem, że może być irytujące, jak jakiś teoretyk krytykuje, chociaż nie ma piekarni. Przytoczę zatem ciekawą pointę z rozmowy z kolegą po fachu, managerem i specjalistą od zarządzania wielkimi firmami. „Mirek, raz usłyszałem od swojego klienta takie słowa: co Pan może wiedzieć o biznesie, skoro to ja jeżdżę Porsche, a Pan Skodą?”. Właśnie taki brak pokory może zgubić każdego właściciela firmy. Jeśli ten będzie dość mądry, wysłucha specjalisty i weźmie pod uwagę jego obserwacje. Jeśli zaś zamknie się w bańce wyłącznie własnych doświadczeń, choćby były naprawdę trafne, może na pewnym etapie popełniać szkolne błędy i nigdy nie dowie się, czy po 10-20 latach nie posiadałby już odrzutowca, zamiast wspomnianego drogiego auta. Warto słuchać teoretyków z tego względu, że posiadają wiedzę na temat prawidłowego, modelowego zarządzania oraz doświadczenia i obserwacje z bardzo wielu miejsc. Życie teoretyków wygląda zgoła inaczej niż właściciela firmy, nie zarabiają dużych pieniędzy, ale mają czas na to, aby zgłębiać wiedzę. Tak działa cały świat, bez nauki nie byłoby możliwości tworzenia firm, na których ludzie biznesu mogą budować kapitał i miejsca pracy. Ale nie o tym jest ten felieton, choć to krótkie wprowadzenie również ma określony cel. Chodzi o to, aby uświadomić wszystkim osobom, które od lat narzekają, że w tym kraju nie da się prowadzić biznesu, że powodzenie ich firmy zależy wyłącznie od nich samych. Sukces to efekt wszystkich działań i decyzji pod-jętych od powstania firmy. Niepodejmowanie decyzji to również jakaś decyzja.
Nadal ciepłe bułeczki
Do rzeczy. Czy wiemy, że od lat panuje trend czystej etykiety? Sądzę, że mamy tego świadomość. Na pewno wiedzą o tym sieci handlowe, w związku z czym nawet pieczywo mrożone w swoim składzie zwykle nie zawiera już syntetycznych dodatków. Ich specjaliści mają świadomość, że istnieje rosnąca grupa docelowa klientów, którzy zwracają uwagę na etykiety, więc mają dla nich takie produkty. Wiemy, że mamy trend kupowania ciepłego pieczywka, takiego wyjętego prosto z pieca? Pewnie, że wiemy! W każdym markecie zapach ciepłego chleba unosi się w powietrzu, pobudzając apetyt klientów, którzy dzięki temu robią większe zakupy. Co prawda pieczywo to jest odpiekane drugi raz, ale ludzi to zbytnio nie interesuje. Nawet plotki o pieczywie pochodzącym z Chin, które zawiera w składzie l-cysteinę z ludzkich włosów, na większości nie robią wrażenia. Wiemy również o tym, że istnieje pewien nacjonalizm produktowy, a sieci handlowe od lat reklamują produkty polskie (czasem tylko z etykiety). Czy zawsze tak jest? Raczej nie, pokazuje to często podczas swoich nalotów na sieci handlowe lider Agrounii Michał Kołodziejczak, ciekawa postać aspirująca do świata polskiej polityki.
Trendy 2023
Te i inne trendy już istnieją, więc warto o nich pamiętać, ale pokuszę się o coś więcej, o przewidywanie nowych, takich, dzięki którym nasza firma może wyjść na prowadzenie! Jakie to mogą być trendy? W biznesie liczą się umiejętność przewidywania przyszłości i odwaga w podejmowaniu decyzji. Wiedzą o tym najbogatsi tego świata, inwestujący w start-upy, tylko nieliczne z nich są nowym, genialnym pomysłem, który uda się zaimplementować na rynku i będzie użyteczny. W naszej branży rzadko możemy oglądać coś zupełnie nowego, wszak wszyscy od lat znają piekarnie, cukiernie i lodziarnie. Jednak tym razem nie interesuje nas rewolucja na skalę światową, choć w biznesie nie powinno się zawężać horyzontów, chcemy, aby nasza firma zaistniała chociaż lokalnie. W zależności od tego, w jakim miejscu i rejonie działa, musimy zbadać oczekiwania klientów. Współcześnie prawie wszyscy mamy dostęp do forów internetowych, więc można za ich pośrednictwem zapytać o zdanie ludzi. Ten felieton ma na celu wskazanie trendów uniwersalnych, takich, które sprawdzą się bez względu na miejsce prowadzenia firmy. No dobrze, więc w 2023 roku najważniejszymi trendami w naszej branży będą? Oryginalność, jakość i uczciwość – połączone w całość. Nie ma się z czego śmiać, to naprawdę działa. Postaram się ten fakt uzasadnić.
Mirosław Kurek
właściciel firmy consultingowej Help4Bakery, prezes Stowarzyszenia Rzemieślnik
Masz pytania odnośnie do zarządzania lub uruchomienia zakładu? Napisz do nas, konsultacje wciąż są darmowe.
kontakt@help4bakery.pl
redakcja@mistrzbranzy.pl