Jak sprawdzić, który chleb smakuje „lepiej”? Czy dla różnych osób ten sam chleb będzie równie atrakcyjny w smaku? Co decyduje o pożądalności pieczywa? Jakie wyróżniki – cechy charakteryzujące smak i zapach chleba – wpływają na jego jakość ogólną? Aby uzyskać odpowiedź na powyższe pytania, potrzebne są badania sensoryczne.
Podobne artykuły
Rola zakwasu w pieczywie ekologicznymPiekarnia Nowel z kolejnymi czterema certyfikatami „Doceń Polskie”Chleb jest kobietąIlość pieczywa spożywanego w Polsce systematycznie spada. Proces ten jest związany m.in. ze zmianą wzorców żywieniowych i wprowadzeniem różnorodnych produktów zbożowych, będących zamiennikami pieczywa (płatki śniadaniowe i müsli czy szeroka gama kasz i makaronów). Na decyzję o zakupie pieczywa mają wpływ liczne czynniki, m.in.: cena bochenka, marka piekarni, reklama, znaki jakości posiadane przez producenta czy właściwości prozdrowotne pieczywa, ale elementem, którym najczęściej kierują się konsumenci, są walory smakowo-zapachowe chleba.
Jakie dokładnie walory smakowe i zapachowe są ważne dla różnych grup konsumentów z różnych regionów, mogą sprawdzić badania konsumenckie. Zazwyczaj są one prowadzone w miejscach największego skupienia potencjalnych nabywców (szkoły, centra handlowe, bary itp.), ale mogą się odbywać w warunkach domowych lub neutralnych, takich jak laboratoria analizy sensorycznej. Osoby, które biorą udział w badaniach, nie są w żaden sposób szkolone, więc z reguły ocena ogranicza się do jednego – trzech wyróżników (np. wyglądu, zapachu i smaku).
Rzetelna ocena
Aby wynik uzyskany w ocenie, w której biorą udział konsumenci, był wiarygodny i reprezentatywny, liczba badanych nie może być mniejsza niż 30, a za standardową liczebność przyjmuje się 100 osób. Próbki podawane do ocen powinny być możliwie najbardziej zbliżone do warunków, w których konsumenci zwyczajowo je spożywają i jednakowe dla wszystkich, którzy biorą udział w badaniu. Jeżeli konsumenci mają za zadanie ocenić zarówno pożądalność smaku, jak i wygląd zewnętrzny chleba, to próbkę powinien stanowić cały bochenek, a nie tylko jedna kromka.
Przykład 1
Do oceny preferencji (ustalenia, który z dwóch lub kilku produktów jest lepszy) stosuje się test parzysty. Konsument ma stwierdzić, który z ocenianych produktów preferuje (bardziej lubi, bardziej mu odpowiada). Można w ten sposób oceniać produkt własny i konkurencji lub produkt własny przygotowywany według starej i zmodyfikowanej receptury. Nie uzyskamy jednak informacji o stopniu preferencji (lubienia) danej próbki.
Po podliczeniu wskazań odpowiednie tablice statystyczne pozwalają stwierdzić, czy uzyskany wynik jest statystycznie istotny.
Przykład 2
Do oceny preferencji można także zastosować metodę szeregowania, która sprawdza się przy ocenie trzech lub więcej próbek. Zadaniem konsumenta jest ustawienie ocenianych produktów w kolejności preferencji (malejąco lub rosnąco). Kolejność uszeregowania próbek musi być jasno i wyraźnie zaznaczona w instrukcji.
Wyniki uzyskane przez poszczególnych konsumentów są zestawiane w tabeli. Zsumowane noty stanowią tzw. rangę, czyli miejsce danej próbki w szeregu. Uzyskane wyniki weryfikuje się z danymi odczytanymi z tablic Kramera dla liczby oceniających (n) i liczby próbek (k).
Przykład 3
Do metod oceniających stopień pożądalności (zespół właściwości produktu, które sprawiają, że odpowiada on oczekiwaniom) należą różnego rodzaju skale hedoniczne. Ich cechą charakterystyczną jest dwukierunkowość (np. „bardzo nie lubię – bardzo lubię”). Najczęściej stosowana jest skala 9-stopniowa.
Przykład 4
Obecnie w badaniach konsumenckich na popularności zyskuje skala hedoniczna „w sam raz”. Pozwala ona określić pożądalność jako funkcję danej cechy, np. w badaniach nad wpływem zmniejszenia zawartości soli w pieczywie na jego pożądalność.
Badania konsumenckie są często uzupełniane krótką ankietą zawierającą pytania dotyczące cech demograficznych badanych konsumentów (płeć, wiek, wykształcenie, skład rodziny czy miejsce zamieszkania). Głównym celem ankiety jest jednak zdobycie dodatkowych informacji o produkcie, który był przedmiotem oceny.
Przykład 5
Smakowitość pieczywa, intensywność każdej cechy jednostkowej, która się na nią składa, a także wpływ poszczególnych wyróżników na jakość ogólną produktu można ustalić w wybranych laboratoriach analizy sensorycznej. Wykwalifikowani eksperci sensoryczni są w stanie rozdzielić i zdefiniować każdą z cech charakteryzujących produkt oraz w powtarzalny sposób określić jego intensywność.
Do oceny jakościowej stosuje się wtedy ilościową analizę profilową, która jest jedną z najbardziej zaawansowanych metod sensorycznych. Zastosowanie tej metody pozwoliło na ustalenie, że na wysoką jakość ogólną pieczywa pszennego wpływają wyróżniki związane z cechami świeżego chleba – chrupiąca skórka przylegająca do miękiszu, miękisz porowaty z regularną porowatością, słodowy, lekko maślany zapach, smak słodkawo-karmelowy, lekko przypieczony, łagodny kwaskowy, miękisz elastyczny i miękki. Jakość pieczywa obniżają: występowanie wilgotnej i skórzastej skórki, zapach magazynowy, stęchły i wilgotnego ziarna, smak ostry, kwaśny, drożdżowo-fermentacyjny oraz gliniasty, mulisty miękiszu i obecność obcych posmaków.
Przykład Belgii |
Dla konsumenta kluczowymi atrybutami związanymi z wysoką jakością chleba jest jego smak. Na ocenę jakości pieczywa wpływają także świeżość, kolor i tekstura – miękki miękisz i chrupiąca skórka. Wyniki te mogą być podstawą do prowadzenia strategii marketingowych, które będą zachęcały do spożywania świeżego pieczywa lub podgrzewania czy opiekania chleba, aby nadać mu pożądaną przez konsumentów chrupkość oraz zminimalizować wpływ czerstwienia na smak i teksturę. Inną strategią może być podkreślanie innowacyjności produktu – dodatek błonnika, skwalenu itp.
Należy pamiętać, że surowce i technika wypieku chleba mają kluczowy wpływ na jakość końcowego produktu. Związki, które w największym stopniu wpływają na smak chleba, powstają w czasie jego pieczenia, w wyniku reakcji Maillarda i karmelizacji. Procesy enzymatyczne i fermentacja chleba wpływają głównie na teksturę miękiszu, podczas gdy reakcje zachodzące pod wpływem ciepła (wypieku) warunkują smak i kruchość skórki chleba. W szczególności miękki i delikatny miękisz jest kojarzony ze świeżym chlebem, a jego kruchość i łamliwość – z czerstwym, długo przechowywanym pieczywem.
dr inż. Joanna Rachtan-Janicka, Katedra Żywności Funkcjonalnej, Ekologicznej i Towaroznawstwa, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW w Warszawie