Obecnie udział e-sklepów spożywczych w całości handlu spożywczego wynosi 0,1-0,2%. Jak będzie się rozwijał ten rynek za 5-6 lat?
Artykuł pochodzi z majowego wydania magazynu Mistrz Branży
Zamów numery archiwalne w wersji PDF: prenumerata@MistrzBranzy.pl |
Według niektórych analityków ten udział wzrośnie do 1,5%, a jego wartość przekroczy 1,5 mld rocznie. Mniej optymistyczni znawcy tematu twierdzą, że to nadal będzie sprzedaż marginalna, do 0,5% w perspektywie 5 lat. Czy mają rację?
Sprzedaż produktów spożywczych przez Internet narzuca pewne ograniczenia, stawia wymagania zarówno logistyczne, jak i magazynowe, które nie wszyscy gracze rynkowi są w stanie spełnić. Czy to jednak może stanowić hamulec dla rozwoju branży spożywczej w sieci internetowej?
Zmieniająca się mentalność konsumentów, rozwój nowych technologii oraz rozwiązań ułatwiających zakupy w Internecie powodują wzrost liczby osób zaopatrujacych się w ten sposób w artykuły spożywcze. Gra o klienta w Internecie wydaje się warta świeczki, ponieważ internetowe kupowanie daje zarówno komfort czy oszczędność czasu, a nawet pieniędzy.
Poniższa analiza pokazuje nie tylko rozwój e-sklepów spożywczych, ale również marketingowe narzędzia, które zmieniają się i udoskonalają w szybkim tempie, a po które chętnie sięgają klienci.
Marketing on-line
Z monitoringu gazetek reklamowych, wykonywanego przez ABR Sesta (ponad 160 sieci w codziennym monitoringu w kanałach hiper- i supermarketów, dyskontów, małych sklepów spożywczy oraz Cash&Carry), wynika, że 62% oferty „gazetkowej” stanowią produkty FMCG, kolejne 11% to produkty Świeże Obsługa. Sieci wspierają sprzedaż wyżej wspomnianych kategorii produktowych także poprzez częste umieszczanie ich na pierwszej stronie.
Znaczenie kategorii FMCG i Świeże rośnie dla rynków hipermarketów i Cash&Carry, natomiast w przypadku dyskontów można zaobserwować odmienny trend, czyli wzrost znaczenia produktów Non-Food. Klienci często korzystają z gazetek, podejmując decyzje zakupowe, gazetki te są również dostępne on-line na wielu portalach internetowych. Dane za 2011 r. w grupie produktów kupowanych drogą tradycyjną przedstawia wykres1.
Przedstawiciele serwisów internetowych, których działalność oparta jest na udostępnianiu on-line gazetek marketowych, podkreślają intensywny ruch na stronach i mocne zainteresowanie gazetkami największych sieci handlowych. ‒ Serwis Okazje.info w ciągu ostatniego pół roku odwiedziło 12,8 mln unikalnych użytkowników, z czego blisko 10% stanowią osoby zainteresowane gazetkami marketów, także z branży spożywczej. Najpopularniejsze są wśród nich gazetki sieci POLOmarket, Lidl oraz Biedronka ‒ podaje Milena Bakalarz z Okazje.info. ‒ Z naszej usługi „Gazetki na maila”, w ramach której wysyłamy użytkownikom powiadomienia o pojawieniu się nowej gazetki wybranego sklepu, korzysta już ponad 60 000 osób ‒ dodaje. Przekartkowanie, nawet wirtualne, gazetki jest niejednokrotnie elementem decydującym o wybraniu się w ogóle do danego sklepu.
Ekspansja branży spożywczej przy wykorzystaniu narzędzi on-line jest też zauważalna. – Ze względu na rosnące zainteresowanie internautów zakupami spożywczymi planujemy rozwój kategorii Żywność – zarówno jeśli chodzi o pozyskiwanie nowych sklepów i ulepszenie kategoryzacji produktów, jak i zwiększenie jej widoczności na serwisie – podkreśla Bakalarz. Zauważalne są także intensywne działania promocyjne sieci handlowych prowadzone w sieci, skupione właśnie na produktach spożywczych.
Nowe mobilne narzędzie
Jednym z narzędzi, które cieszy się coraz większym zainteresowaniem konsumentów, jest Listonic ‒ system mobilnej listy zakupów. System podpowiada najkorzystniejsze oferty pod kątem ceny, informuje o aktualnych promocjach obejmujących produkty wpisane na listę. System Listonic pozwala również na analizę list zakupowych, a tym samym preferencji konsumentów korzystających z niego. Informacje zebrane przez Listonic za okres październik 2011 ‒ luty 2012, uwzględniające rodzaj oraz ilość produktów kupowanych w marketach przy wykorzystaniu elektronicznej listy zakupów, przedstawia wykres 2.
System Listonic wydaje się odpowiedzią na potrzeby rynku i zmiany w zachowaniach konsumenckich. Wpisuje się w widoczną tendencję wzrostu zaufania do transakcji on-line. Mobilna lista zakupów pozwala w ekonomiczny sposób (tak w odniesieniu do czasu, jak i finansów) zrobić zakupy. Liczba użytkowników Listonica wzrasta z miesiąca na miesiąc, co obrazuje wykres 3.
Inwestycje w kanały sprzedaży on-line
Zmieniający się tryb życia, coraz łatwiejszy dostęp do nowych technologii i rozwiązań ułatwiających zakupy w Internecie sprawiają, że wzrasta liczba osób zaopatrujacych się w ten sposób w artykuły spożywcze. Według prognoz rynkowych możemy spodziewać się zmian w tym segmencie: pojawienia się nowych sklepów internetowych, rozwoju sieci sprzedaży on-line już aktualnie działających, a także konsolidacji pomiędzy poszczególnymi uczestnikami rynku, co jest typowe dla młodych rynków, a takim na pewno jest sprzedaż produktów spożywczych w sieci.
Aktualnie wśród sklepów z branży spożywczej działających on-line mamy ponad 300 podmiotów. Liderami są: alma24.pl, e-piotripawel.pl, www.a.pl (w połączeniu z www.fresh24.pl, który miał 10-proc. udziału w rynku). Część znanych marek, np. Auchan czy E.Leclerc, działa aktywnie jedynie w kilku miastach w Polsce, podobnie jak sieć frisco.pl. W przypadku wspomnianych firm rozwój kanałów sprzedaży o sprzedaż online będzie dominował w najbliższym czasie. E.Leclerc aktualnie ma sklepy internetowe w 5 miastach - w ciągu najbliższych 12 miesięcy planuje uruchomić platformę sprzedaży online, która zintegruje działania dotychczasowych e-sklepów oraz poszerzy się o nowe. Według najnowszych deklaracji prezesa grupy E.Leclerc do 2015 r. każdy sklep stacjonarny będzie również oferował sprzedaż internetową.
Sieć frisco.pl, która aktualnie działa intensywnie na terenie Warszawy, planuje w perspektywie 2-3-letniej rozwój o kolejne miasta. Jak na razie dzięki inwestorowi Helix Ventures Partners umacnia swoją pozycję w stolicy.
Silnym graczem bieżącego roku będzie na pewno Tesco.com, które planuje uruchomienie platformy sprzedaży online w pierwszej połowie 2012 r. Początkowo opcja będzie dostępna dla klientów Warszawy, a w perspektywie kilku lat ma objąć 60% obszaru Polski. Przedsięwzięcie wymaga sporych nakładów finansowych, głównie w zaplecze (typu chłodnie, magazyny), stąd też rozłożenie inwestycji na lata. Oferta sklepu w sieci ma kłaść nacisk na dwa główne elementy: rozbudowany asortyment oraz atrakcyjną cenę.
Analizując obecność branży spożywczej w Internecie, trzeba przyznać, że jeszcze kilka lat temu nikt nie wróżył jej tak intensywnego rozwoju z wykorzystaniem kanału sprzedaży on-line. Internet staje się pożądanym kierunkiem ekspansji dużych sieci handlowych ‒ wpisuje się to w ogólną tendencję wzrostu branży e-commerce w Polsce, poza tym jest to również naturalna wypadkowa zmieniających się zakupowych preferencji konsumentów. Uczestnicy rynku będą konkurować pomiędzy sobą nie tylko ceną i asortymentem, ale także zasięgiem. Coraz częściej tradycyjny handel detaliczny jest wzbogacany o dodatkowy kanał sprzedaży w postaci wersji sklepu online, w ten sposób też sieci zwiększają grono swoich klientów lub podtrzymają relacje, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów.
Plany rozwojowe sieci handlowych w dużych miastach zakładają poszerzenie kanałów sprzedaży o sklep internetowy, a w mniejszych miejscowościach coraz liczniej pojawiają się kolejne obiekty należące do dużych sieci handlowych (co zdecydowanie wzmacnia ich wizerunek), czy i tu z czasem pojawi się opcja zakupów on-line? Bardzo możliwe, że i w przypadku branży spożywczej okaże się, że bez Internetu ani rusz.
Autor: Karolina Bartnik-Kura, DreamCommerce SA
Źródła:
1. Raport PMR Ltd. „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2011. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2012-2014”
2. portalspozywczy.pl
3. CBRE: European Online Shopping On the Rise Over Christmas While Overall Retail Sales Remained Flat
4. Dane firmy ABR Sesta Sp. z o.o.
5. Dane firmy Manubia.pl
6. Dane firmy Listonic Sp. z o.o.