Zaczęło się od prostych wzorków do domowych wypieków: literek, listków i serduszek. Dziś rysem charakterystycznym dekoracji produkowanych przez firmę Barbara Luijckx jest ultranowoczesny i elegancki design rodem z pracowni artysty. A nade wszystko ich wyjątkowy smak. Smak prawdziwej czekolady.
Podobne artykuły
Słodycz na gorzkie czasyPasja, finezja, zaangażowanie - recepta na pyszną czekoladęCzekoladowe 30-lecieAurora Czekoladowa: Jedni produku ją czekoladę, inni ją jedzą, a Państwa firma zajmuje się produkcją dekoracji czekoladowych. To produkt kruchy i ekskluzywny. Skąd wziął się pomysł?
Barbara Borowicz – założycielka firmy, dyrektor ds. marketingu: W zasadzie to przypadek zadecydował o produkcji dekoracji. Na początku lat 90. minionego wieku polska gospodarka dopiero przystow nowych realiach szukało szans rozwoju swoich pomysłów. Obecnym właścicielom firmy udało się je wykorzystać i od podstaw stworzyć firmę, której sercem jest produkcja dekoracji czekoladowych. Na naszym rynku brakowało rzeczy ładnych. Po latach socjalistycznej gospodarki rzeczywistość była szara. Społeczeństwo wręcz chłonęło nowe idee i pomysły. Moment, w którym nasze pierwsze dekoracje trafiły na rynek, okazał się niezwykle ważny, trafiliśmy w gust kobiet przygotowujących domowe wypieki. Czekoladowe listki, literki i serduszka zagościły na sklepowych półkach i były rozchwytywane.
Czyli natychmiastowy sukces?
Produkcja dekoracji z czekolady okazała się niezwykle trudna. W Polsce nie było szkół Pozyskiwanie wiedzy i praktykowanie wymagało podróży do Belgii, Francji, Niemiec i Holandii. Chodziło głównie o poznanie procesu temperowania czekolady i dostosowanie go do naszych warunków produkcyjnych. Trzeba było kupić odpowiednie maszyny i urządzenia, wyszkolić zespół pracowników. Musieliśmy nauczyć naszych odbiorców reżimu temperatur dla przechowywania czekolady. To był długi proces, ale systematycznie, krok po kroku urozmaicaliśmy ofertę czekoladowych dekoracji i budowaliśmy rynek.
Dekoracje czekoladowe są droższe niż te z masy cukrowej, ale w czym tkwi ich wartość? Dlaczego warto postawić właśnie na nie?
Czekolada jest szlachetnym surowcem. Jej użycie nobilituje. Sposób produkcji czekolady oparty jest na naturalnych składnikach, czyli kakao i maśle kakaowym, zawsze zapewnia bogate doznania smakowe. Dekoracje z niej wykonane muszą być droższe, ponieważ jej składniki są kosztowniejsze niż cukier.
Jakich konkretnie czekolad używają Państwo do produkcji swoich dekoracji?
Nasza firma używa czekolad o najwyższych parametrach jakościowych, bo tylko one zapewniają płynność procesów produkcyjnych i nienaganną jakość dekoracji. Utrzymywanie wysokich standardów jakościowych jest naszym mottem od początku. W procesach produkcyjnych używamy wielu referencji czekolad, zależnie od rynku i potrzeb klienta, które kierują jego rozwojem.
Znamy już motto firmy, a jakie określenie najlepiej pasuje do samych dekoracji?
Skupiamy się na dizajnie, bo to właśnie on jest najbardziej poszukiwany. Staramy się trafić w gust naszych klientów i zaspokoić ich oczekiwania. Tworząc wzory dekoracji, ocieramy się o sztukę. Stanowi to duże wyzwanie dla naszego zespołu marketingowego i produkcyjnego. Inwestujemy w nowoczesne technologie, aby uzyskać określony efekt. Staramy się wyznaczać trendy, pilnie obserwując rynek światowy, ale mamy też własne pomysły. Nasza praca oparta jest głównie na kreacji. To dziedzina twórcza i niezwykle wymagająca, biorąc pod uwagę wysiłek i kosztowność inwestycyjną.
Powstają kolejne linie dekoracji. Jak często zmienia się oferta? Czy wśród Państwa produktów znajdziemy jakiś bestseller?
Niemal na każdy sezon przygotowywana jest oferta nowości. Staramy się zaskakiwać rynek pomysłami, aby inspirować naszych odbiorców. O zawartości oferty decydują okoliczności i aktualne trendy. Produkujemy dla profesjonalistów, którzy napędzani są przez dwa sezony: święta Bożego Narodzenia i wielkanocne. Interesujące jest tworzenie dekoracji pod inne potrzeby, jak jubileusze, komunie, imieniny etc. O samym dizajnie decydują oczywiście trendy: modny w sezonie kolor, innowacyjny wzór.
Czy cukiernik, decydując się na wykorzystanie Państwa czekoladowych dekoracji, może liczyć również na zapoznanie go z zasadami łączenia ich ze słodkościami? I czy można je wykorzystywać nie tylko w cukiernictwie, ale również, np. w lodziarstwie?
Od lat prowadzimy Akademię Umiejętności Inspiracja w celu zaszczepienia idei pięknej dekoracji. Nasi technolodzy są na niej skupieni i prowadzą rynek w kierunku oczekiwań. W tej chwili np. obowiązuje styl minimalistyczny, do którego dostosowaliśmy nowe wzory dekoracji czekoladowych. Poza segmentem cukierniczym funkcjonuje rynek przemysłowy, w tym również wspomniane lodziarstwo ukierunkowane na używanie dekoracji czekoladowych. Mamy na uwadze sztukę łączenia smaków, np. czekolada deserowa zawsze znakomicie komponuje się ze smakiem pomarańczy, a biała ze smakiem truskawek. W naszej akademii powstają ciekawe kompozycje smakowe, które polecamy naszym klientom w opracowanych recepturach.
Innymi słowy, można do Państwa przyjechać na szkolenie?
W tym roku oddaliśmy nową siedzibę naszej akademii. Postaraliśmy się, aby ta przestrzeń zaspokajała różne oczekiwania naszych klientów. Zadbaliśmy o względy estetyczne, ergonomię pracy, zaawansowany poziom technik szkolenia, interesujący program etc. Prowadzimy klientów, szkoląc ich w zakresie sztuki pięknej dekoracji, wymieniamy się z nimi doświadczeniami, inspirujemy...
Bardzo ciekawie przedstawia się Państwa najnowsza linia dekoracji. Jak powstał ten projekt i do jakich produktów jest polecany?
W ostatnim czasie firma zainwestowała w innowacyjną technologię, która zaowocowała ofertą produktów o nazwie Art Grillage. Pomysł przyszedł z Belgii i został dostosowany do możliwości produkcyjnych przedsiębiorstwa. To ciekawy i rozwijający się temat. Art Grillage może być wykorzystany zarówno jako przestrzenna dekoracja, jak i czekoladowa foremka. Stwarza szerokie pole dla wyobraźni, dla cukierników i gastronomii.
Nasza rozmowa zaczęła się od sukcesu i na nim zakończymy. Co jest największym sukcesem Państwa firmy?
Fakt, że jesteśmy firmą rodzinną, znaczy dla nas bardzo wiele. Możemy sami decydować o jej rozwoju. Jesteśmy zawsze blisko klienta i jego potrzeb. Relacje, które tworzymy, oparte są na uczciwości, solidności, innowacyjności i aktywności. Przeszkolone zespoły pracowników produkcyjnych, efektywnie pracujące działy handlowe; dział krajowy i eksportowy, międzynarodowe certyfikaty magazynowania i bezpieczeństwa żywności pozwalają odpowiedzialnie rozwijać rynki dla naszej oferty. W roku 2018 oddaliśmy nowe hale produkcyjne i magazynowe. Myślimy o następnych inwestycjach. Idziemy do przodu i nie pozostajemy obojętni na wyzwania, które stawia przed nami międzynarodowy rynek odbiorców. I ten ciągły rozwój to nasz sukces.
Rozmawiała: Aurora Czekoladowa