Co jest prawdą, a co zwykłym wymysłem? Rozwiewamy wszelkie wątpliwości, co jest faktem i przynosi zamierzone efekty, a co jedynie mitem marketingowym w Twoim sklepie.
Podobne artykuły
Jak AI zmienia sposób w jaki pieczemy i sprzedajemy słodkościNegatywne opinie w internecie - co robić?Dlaczego klienci, robiąc zakupy, wybierają markety?W mojej pracy często rozmawiam z menadżerami oraz przedsiębiorcami, którzy w mniejszym lub większym stopniu związani są z prowadzeniem działań marketingowych w sklepie, cukierni, piekarni czy lodziarni. Rozmowy w kuluarach pozwalają na wymianę ciekawych informacji i doświadczeń, które dotyczą również działań marketingowych w naszej wyjątkowej i charakterystycznej branży. Zdarza mi się ze zdumieniem słuchać o nietypowych i niespotykanych działaniach marketingowych oraz nierzadko o braku ich skuteczności i pozytywnego odzewu rynku. Zdałem sobie sprawę, że częste wpadki marketingowe wynikają z braku usystematyzowanej wiedzy w tej dziedzinie. Postanowiłem więc poruszyć problem publicznie, z nadzieją, że ten artykuł wywoła dyskusję wśród osób odpowiedzialnych za marketing na zapleczu Twojej piekarni, cukierni czy lodziarni. Dziś raz na zawsze określimy, co jest faktem, a co mitem w marketingu. Wyjaśnimy także, dlaczego niektóre działania marketingowe nie sprawdzają się, podczas gdy inne zaskakują swoją skutecznością.
Fakt!
Każda forma reklamy jest lepsza niż żadna. Nawet negatywna reklama, która na swój sposób szokuje lub stawia Twój biznes w negatywnym świetle, finalnie może wywrzeć pozytywne skutki. Być może jesteś tym stwierdzeniem zaskoczony, ale nie możesz nie zgodzić się ze wzrostem świadomości marki wśród lokalnej społeczności, gdy pojawia się ona „na ustach” wszystkich mieszkańców. Mimo wszystko najlepsze efekty uzyskasz po połączeniu różnych form reklamy, tworząc efekt mnożnika reklamowego. Im więcej kanałów komunikacji, tym częstsze dotarcie informacji reklamowej do konsumentów. Częstotliwość dotarcia komunikatu reklamowego stanowi o skuteczności kampanii reklamowej, a wraz z nim o świadomości marki. Projektując kampanię reklamową, warto uwzględnić w niej wiele narzędzi niosących jednorodny komunikat. Przykład mediów komunikacyjnych stanowią ulotki, gazetki promocyjne, newslettery rozsyłane na adres e-mail, profesjonalna obsługa klienta nastawiona na budowanie marki sklepu, konto fanpage na portalu Facebook i innych mediach społecznościowych, a także lokalne media, jak prasa, radio oraz telewizja.
Wniosek:
kiedy podejmujesz jakiekolwiek działania marketingowe, staraj się, aby prowadzić je w sposób przemyślany i kompleksowy, uwzględniając przy tym jak największą grupę mediów docierających do klientów. Im więcej działań marketingowych wdrożysz w życie, tym lepsze efekty uzyskasz, a więc nie obawiaj się łączyć różne koncepcje marketingowe i wdrażać je jednocześnie.
Mit!
Mitem jest natomiast podejście do biznesu, w którym sam powinieneś zarządzać jego wszystkimi elementami. Przykładem jest właśnie marketing, którym nie powinieneś zarządzać, nie będąc kompetentnym w tej dziedzinie. Oczywiście żaden marketingowiec nie ma wiedzy technologicznej oraz nie zna specyfiki produktów tak dobrze jak technolog czy właściciel firmy. Mimo to rzadko kiedy ta wiedza przekłada się na zwiększenie sprzedaży, dotarcie do klientów czy budowanie konkurencyjności względem innych marek. Jeśli sam zajmujesz się marketingiem w swojej firmie, zadaj sobie kilka prostych pytań, by sprawdzić swoje kompetencje oraz wiedzę na jego temat:
• czy mam bazę klientów, a wraz z nią dane kontaktowe oraz pozwolenie na przetwarzanie ich w celach marketingowych?
• czy wiem, jakie są mocne, a jakie słabe strony mojego biznesu i oferowanych produktów?
• czy potrafię wykorzystać unikatowe cechy moich produktów oraz zareklamować je, uwzględniając elementy perswazyjne oraz język korzyści?
• czy stać mnie na to, aby nadal prowadzić marketing we własnym zakresie, nie będąc pewnym zwiększenia sprzedaży, czy raczej wolę zdobyć więcej klientów, czyli powinienem powierzyć to zadanie profesjonalistom?
Jeśli odpowiedzi na powyższe pytania nie stanowią dla Ciebie problemu, z powodzeniem możesz prowadzić marketing we własnym zakresie. Jeśli jednak nie jesteś pewien swoich odpowiedzi, sugeruję, aby przekazać tę dziedzinę właściwej osobie lub zewnętrznej agencji.
Wniosek:
jeżeli marketing nie należy do zakresu Twoich kompetencji, skup się na tych zadaniach, które potrafisz robić najlepiej, a działania marketingowe pozostaw profesjonalistom. Warto jest przygotować jak najobszerniejszy opis własnego biznesu, jego specyfikę, poziom produktów, jakość obsługi klienta, mocne i słabe strony oferowanych produktów, aby na ich podstawie specjalista w dziedzinie marketingu opracował kompleksowe, spójne działania marketingowe, a następnie wdrożył je w życie za Ciebie.
Fakt!
Faktem jest, że strona internetowa z ofertą sklepu potrafi wpłynąć na zwiększenie sprzedaży produktów oraz pozyskanie nowych klientów. Nawet gdy mówimy o tak drobnych i małych produktach, jakimi są wyroby ciastkarsko-piekarskie czy desery lodowe. O ile te ostatnie trudno jest sprzedawać wraz z dostawą do domu, to wyroby ciastkarsko-piekarskie z powodzeniem zostały wprowadzone do sprzedaży lokalnej wraz z dowozem do klienta. Istnieją już strony internetowe przedstawiające pełną ofertę produktów wraz z formularzem zamówienia, płatnością i dostawą o umówionej porze we wskazane miejsce. W Polsce trudno jest odnaleźć piekarnię czy cukiernię, która wykorzystuje ten system z powodzeniem, mimo że pomysł ten sprawdził się w kilku biznesach w Europie oraz USA. Na polskim rynku wzór do naśladowania w branży FMCG stanowią portale zakupowe, takie jak: Tesco, Piotr i Paweł czy Alma. Zaproponowane rozwiązania znalazły uznanie wśród konsumentów kupujących produkty przez Internet. Wciąż rośnie grono klientów ceniących sobie szybkość i wygodę robienia zakupów, siedząc w wygodnym fotelu, zamiast stania w korkach i kolejkach przy kasie. Warto zatem przeanalizować gotowy system dystrybucji, a następnie zastanowić się nad wdrożeniem podobnego we własnych punktach sprzedaży.
Wniosek:
strona internetowa to doskonałe narzędzie służące do komunikacji z klientem. Jej atrakcyjna budowa oraz publikowane treści są w stanie zaangażować klienta w aktywne uczestniczenie w wydarzeniach, jak okazjonalne promocje czy nawet zorganizowane eventy i degustacje na terenie sklepu. Co więcej, strona internetowa może stanowić podstawę do nowoczesnej formy sprzedaży połączonej z dostawą zamówionego towaru do domu, co potwierdzają piekarnie wdrażające ten system za granicą.
Mit!
Kolejnym mitem jest możliwość zbudowania marki firmy bez uwzględnienia profesjonalnych działań marketingowych. Najprostszy przykład stanowią zewnętrzne elementy wizualne, jak: kolorystyka, charakter sklepu, firmowe barwy oraz spójność graficzna materiałów wizerunkowo-reklamowych, np. logo firmy. Jeśli na początku działalności nie zostanie to dopracowane na właściwym poziomie, w późniejszym czasie prosta zmiana kolorystyki na elementach reklamowych będzie dużo droższa i trudniejsza niż na samym początku. Warto zatem zainwestować w kreowanie odpowiedniego wizerunku, dbając o wszystkie detale na każdym kroku. Bycie perfekcjonistą w dziedzinie budowania marki sklepu, piekarni czy cukierni zawsze zwraca się z nawiązką. Zwróć uwagę, że klienci lubią kupować markowe produkty w markowych punktach sprzedaży. Markowe produkty są postrzegane jako lepsze i bardziej wartościowe od takich samych, kupowanych w innych sklepach. Co więcej, klienci są w stanie zapłacić wyższą cenę po to, by korzystać i konsumować produkt ze znanym logo. Rozpoznawalna marka stanowi wartość dodaną do realnie wypieczonego i przygotowanego produktu, a dzięki charakterystycznemu logo na opakowaniu jego zalety wydadzą się jeszcze bardziej wyeksponowane.
Wniosek:
warto skupić się na budowaniu świadomości marki oraz elementach wpływających na jej rozpoznawalność tak szybko jak to możliwe. Uwzględnienie charakterystyki produktów oraz ich cech i zalet stanowi klucz do sukcesu, który wyróżni Twoją markę wśród szerokiej konkurencji. Dopracowane działania wpływające na kreowanie charakterystycznego wizerunku i cech Twoich produktów sprawi, że Twój punkt sprzedaży stanie się rozpoznawalny, znany, a następnie lubiany przez coraz szersze grono konsumentów.
Fakt!
Również niepodważalnym faktem jest wpływ jakości obsługi klienta na poziom sprzedaży produktów. Im lepiej wyszkolony personel, tym większa i bardziej kontrolowana sprzedaż. Niewiele ekspedientek wie, że większość klientów pojawiających się w sklepie podejmuje decyzję o zakupie danego towaru na miejscu, wewnątrz sklepu, co oznacza, że prawidłowa obsługa może sprzedać dowolnie wybrany przez siebie produkt, np. ten o największej marży. Personel wyszkolony z zakresu sprzedaży, posługujący się technikami sprzedażowymi, jak cross-selling czy tzw. kanapka sprzedażowa, to gwarancja wzrostu sprzedaży i zysku z miesiąca na miesiąc. Nie bez znaczenia jest także umiejętność przyjmowania reklamacji czy obsługi tzw. klienta trudnego. Dodatkowe atuty kompetentnego personelu to odpowiedni poziom obsługi i zaspokajania potrzeb klientów, budowanie relacji z klientami, a także pozytywnego wizerunku, co również w istotny sposób wpływa na kreowanie marki sklepu.
Wniosek:
warto zainwestować w rozwój i kompetencje personelu obsługującego klientów, ponieważ prowadzi to do wielu korzyści. Jeśli zależy Ci na pozytywnej opinii klientów o Twojej firmie, zwróć uwagę na sposób, w jaki są traktowani przez ekspedientki, a następnie zapewnij pracownikom dostęp do odpowiedniej wiedzy i szkoleń.
Więcej o szkoleniu dla ekspedientek przeczytasz na:www.mistrzbranzy.pl/ekspedientki
Mit!
Mitem jest brak możliwości konkurowania z większymi od siebie sieciowymi punktami sprzedaży. Aby skutecznie rywalizować z mocniejszym konkurentem, należy przede wszystkim przeanalizować jego słabe strony. Świetnym przykładem są supermarkety charakteryzujące się brakiem możliwości konsultacji z obsługą w sprawie zakupów, mały wybór produktów piekarsko-cukierniczych oraz ogólny nieprzyjemny nastrój. Co prawda, cena to nadal najważniejsze kryterium zakupowe dla Polaków, jednak tendencja ta powoli się zmienia, a konsumenci zmieniają swoje nawyki zakupowe, skupiając się także na jakości produktu oraz jego wartości dodanej, jak obsługi czy wystroju wnętrza sklepu. Jeśli Twoje produkty charakteryzują się wysoką jakością oraz zawierają elementy wpływające w pozytywny sposób na ludzki organizm, tym lepiej. Istnieje wiele metod na to, by pozyskać klientów robiących zakupy w nieświadomy sposób. Warto opracować przemyślane działania marketingowe, by poszerzać rynek lojalnych konsumentów.
Wniosek:
możesz być lepszy od każdej konkurencji przy odpowiednim nakładzie pracy. Właściwa analiza rynku, produktów oraz lokalnego rynku to podstawa do rozpoczęcia skutecznych działań marketingowych. Kiedy kampania marketingowa ruszy, będziesz mógł obserwować zwiększający się popyt na oferowane przez Ciebie produkty, a klienci z większym zainteresowaniem będą obserwowali wysoką jakość Twojej oferty, niż robili to do tej pory.
Reasumując, odpowiednio przygotowany marketing powinien być złożony z wielu czynników. Kreowanie marki ma olbrzymi wpływ na sprzedaż i budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Prawidłowa obsługa klienta stanowi ważny element, a nawet fundament marki Twojego sklepu, a także w znacznym stopniu wpływa na poziom sprzedaży. Posiadanie strony internetowej zaprojektowanej pod kątem sprzedaży, z wykorzystaniem odpowiednich elementów psychologiczno-marketingowych to kolejne ważne narzędzie, od którego zależy rentowność biznesu. Pamiętaj, że każde działanie marketingowe, nawet o niewielkiej skuteczności, jest lepsze niż brak działania. Bądź świadomy, że sztuką marketingu powinni władać wprawni marketerzy, którzy kompetentnie będą realizować założone cele.
Najwyższy czas, aby marketing w branży FMCG był prowadzony w profesjonalny sposób, czego życzę Tobie oraz Twojej piekarni, cukierni i lodziarni.
Michał Rusek, www.MarketingFanpage.pl
Podziel się ze mną swoimi spostrzeżeniami. Napisz, co sądzisz o artykułach, który z nich najbardziej wsparł Twój biznes, a ja odwdzięczę się indywidualnymi poradami marketingowymi.
Napisz na adres: m.rusek@MistrzBranzy.pl