Po raz trzeci firma Barry Callebaut opracowała raport Top Chocolate Trends. Wskazuje on ważne czekoladowe trendy, bazując na badaniach własnych marki z sierpnia 2022.
Nie ulega wątpliwości - i potwierdzają to też badania Barry Callebaut - że konsumenci, chcąc świętować i celebrować różne okazje, wybierają coś z czekoladą. Szukają czekoladowej przyjemności, gdy chcą cieszyć się życiem. Callebaut wskazuje trzy wiodące rodzaje przyjemności, które kierują wyborami klientów: intensywna przyjemność, uważna przyjemność i zdrowa przyjemność.
Intensywna przyjemność to przyjemność wielozmysłowa. Zatem konsumenci nadal będą poszukiwać tego, co ekskluzywne, sezonowe, rzemieślnicze; będą zwracać uwagę na pochodzenie i na opowieść, która wiąże się z danym produktem. Te potrzeby będą nadal istniały, choć - jak wskazuje Bas Smit, wiceprezes ds. marketingu marki Barry Callebaut - z dużym prawdopodobnieństwem konsumenci będą się przestawiać na zdrowsze podejście, podchodząc z większą uważnością do czekolady. Ta uważność jest związana z dbałością o zdrowie własne, innych ludzi i planety. Rośnie segment produktów spełniających te potrzeby, np. roślinnych, o niższej zawartości cukru, na bazie składników wiadomego pochodzenia pozyskiwanych w zrównoważony sposób. Badania wykazały, że 3 na 4 kosumentów zgadza się, że czekolada powinna być smaczna, “dobra dla mnie” i dla planety. Trend prozdrowotny rośnie - klienci dokonują świadomych wyborów, zwracają uwagę na ich wpływ na zdrowie. 65% badanych chętnie kupiłoby czekoladę ze “zdrowym wzmocnieniem”, czyli bogatszą w witaminy, minerały, błonnik, flawonole etc. Jednocześnie czekolada o wysokiej zawartości kakao postrzegana jest jako zdrowsza. Barry Callebaut uważa, że trend “zdrowej przyjemności” będzie coraz mocniej obserwowany w kategorii produktów cukierniczych i czekoladowych w nadchodzących latach. Również w tej dziedzinie innowacyjność producentów będzie odgrywać ważną rolę.