...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja PS

Jak wybrać odpowiedni sprzęt fotograficzny?

Odwieczny dylemat: jaki aparat foto­graficzny kupić, wraca jak bumerang. Szeroka oferta sprzętu fotograficznego wcale nie ułatwia wyboru, ale nasza w tym głowa, żeby wszystko wyjaśnić.

Aparaty analogowe stosowa­ne przed długie lata wyszły z mody, a na ich miejsce tra­fiły bardzo popularne obecnie aparaty cyfrowe. Fotografia analogowa pozostaje jednak cały czas fotografią nieskazitelną i wbrew pozorom używana jest do dziś, a głównymi autorami zdjęć analogowych – o czym mało kto wie – są wybitni arty­ści fotograficy oraz profesjonalni repor­terzy topowych czasopism na świecie.

Udany zakup?
Wielu z nas, chcąc zrobić dobre zdję­cia o wybranej tematyce, zatrzymu­je się przed „ścianą” reklamową i ce­nową przeróżnych marek oraz modeli aparatów cyfrowych. Najczęściej, gdy dochodzi do kupna, każdy stwierdza, że wybrany model przyda się w gronie rodzinnym „na później” – i zakup zostaje zrealizowany.

Aparat jest zwykle używany w pozycji „auto”, większość zdjęć jest ładna, uży­wamy wbudowanej lampy, a rozmazane zdjęcie tłumaczymy poruszeniem manu­alnym. Okazuje się, że kupiliśmy apa­rat cyfrowy, który skusił nas świetnymi przykładowymi fotkami nadrukowanymi na pudełku, lecz po porównaniu zdjęć z tymi wykonanymi smartfonem przez „kuzyna” jego prace okazały się równie piękne. Co jest powodem takich nieści­słości? Czy zakup był udany?

Musimy pamiętać, że wszystkie cyfrowe aparaty fotograficzne z półki amatorskiej produkowane są w podobnej do siebie technologii i różnią się tylko dodatkowy­mi funkcjami, z których tak naprawdę większość użytkowników w późniejszym czasie, podczas eksploatowania sprzętu, nie korzysta, a zrobione zdjęcia okazują się zajmować dużo miejsca na dysku, o czym dowiadujemy się, gdy go zaczy­na brakować...

 

Wybieramy aparat fotograficzny
Jak zatem wybrać aparat, który pomo­że nam zrobić naprawdę dobre zdjęcia? Po pierwsze: nie kierujmy się nazewnic­twem firm, producentów. Aparat i jego podstawowe funkcje muszą być dosto­sowane do naszych potrzeb.
Po drugie: sam aparat nie zrobi zdjęcia za nas. Pamiętajmy, że jest on w naszych rękach i wszystko zależy od nas.
W końcu, po trzecie i bardzo ważne: pod­czas wyboru nie sugerujmy się obiekty­wem dołączonym do naszego aparatu. Dlaczego? O tym za chwilę.

To trzy najważniejsze zasady, na któ­re powinniśmy zwrócić uwagę. Oprócz tego należy pamiętać o ergonomii, która jest niezwykle ważna. Często zdarza się, że za mały, niedopasowany do naszych rąk aparat powoduje dyskomfort, a nawet trudność, przy wykonywaniu zdjęcia.


Prawidłowy uchwyt obiektywu pozwala na większą stabilność i lepszą stabilizację obrazu. Wszelkie nastawy znajdują się „pod palcami”

 

Obiektywnie o obiektywie
Co jest jednak najważniejsze przy wy­borze aparatu dla wszystkich, chcą­cych robić naprawdę dobre zdjęcia? Otóż okazuje się, że nie aparat (body). Odpowiedź na to pytanie jest jednoznaczna: najbardziej istotny element w naszym ze­stawie to obiektyw.
Aparat „widzi” za pomocą obiektywu. Gotowe zestawy zawierają body plus obiektyw tzw. kitowy, który jest najczę­ściej (o ile nie zawsze) obiekty­wem podstawowym, wstępnym. Nikt nie zdradzi nam, jakiego obiektywu użył do zrobienia zdjęcia, które re­klamuje nasz zestaw. Warto więc zapo­znać się z funkcjami aparatu, wybrać go, a następnie dobrać osobny obiek­tyw, kreując własny zestaw do robienia pięknych ujęć.

Najważniejsze funkcje obiektywu
Zdecydowaliśmy się na zakup obiekty­wu. Te sprzedawane osobno mają za­zwyczaj lepszą ostrość i światło, a tak­że są znacznie lepiej wykonane. Lepszą ostrość zauważymy od razu po zrobieniu pierwszego zdjęcia. Aby to potwierdzić, proponuję obejrzeć zdjęcie na monitorze komputerowym. Wyświetlacz wbudowa­ny w nasze body służy tylko do pod­glądu.
Termin „lepsze światło” to nic innego, jak ilość światła przekazywana do na­szego aparatu za pośrednictwem obiek­tywu. Obiektywy są różnej jasności, a różnica przy samym robieniu zdjęcia jest naprawdę ogromna. Z obiektywem „jaśniejszym” dane zdjęcie wykonamy znacznie szybciej, przez co unikniemy wszelkich niedoskonałości typu „zama­zanie” czy „poruszenie”. Wszystkie ele­menty o jasnym odcieniu będą wydawały się bardziej naturalne lub nawet ładniej­sze niż w rzeczywistości. Oko ludzkie też posiada swoją jasność i raczej nie należy porównywać ładnego zdjęcia z obrazem, jaki widzimy gołym okiem.


Najważniejsze informacje na obiektywie: 1:2.8 – jasność obiektywu. Wartość 2.8 uważana jest za "dobre szkło", 20-35 mm – zakres zbliżenia/oddalenia oraz kadrowania obiektu. O starannym wykonaniu świadczy japońska manufaktura

 

Tajemnicze napisy na obiektywach
Dla niektórych obiektyw jest po pro­stu obiektywem, lecz chcąc wybrać ten właściwy, często patrzymy na po­kaźne obiektywy, myśląc, że potrafią więcej. Nic bardziej mylnego. Każdy duży obiektyw zamontowany na na­szym body dobrze wygląda i podkre­śla naszą fachowość. Ale czy faktycznie spełnia on swoje zadanie? Każdy z nich ma określoną funkcję.
Obiektywy dzielimy na dwa typy: stało­ogniskowe, tzw. stałki i zmiennoognisko­we, czyli tzw. zoomy. Stałki to te, któ­rymi nie zrobimy zbliżenia i oddalenia. Szkła w nich są odpowiednio pogrupo­wane w taki sposób, by zachowywały cały czas te same właściwości optyczne. Stałki są mniej narażone na zużywającą się mechanikę. Najczęściej wybieranym przez kupujących obiektywem zwanym stałką, jest obiektyw 50 mm o świetle 1:1.8. No właśnie, co to oznacza? Napis „50 mm” wskazuje nam, że jest to stałka, czyli stałoogniskowy obiektyw. Obiek­tyw o wartości stałej 50 mm bardzo do­brze sprawdza się w fotografii portre­towej, ale nie jest stworzony wyłącznie do tego celu.

 

   
 

Wybór właściwego aparatu – krok po kroku:
• Dokonujemy zakupu samego body aparatu (korpus).
Sprawdzamy jego ergonomicz­ność.
Wybieramy obiektyw z lepszym światłem.
Cieszymy się znacznie lepszymi zdjęciami.

 

 

Napis „1:1.8” pokazuje, jak jasny jest obiektyw, czyli ile tak naprawdę wpusz­cza światła z zewnątrz. Im mniejsza ostatnia wartość (w tym wypadku 1.8), tym lepszy obiektyw. Oznaczenia, ja­kie mogą się pojawić na innych obiek­tywach, to np. „1:3.5-5.6”. Tutaj widać, że obiektyw jest ciemniejszy, ponieważ wartości są większe. Oczywiście podane wartości są w zakresie „od – do”. Kiedy spojrzymy na wartość ogniskowej pisa­nej w milimetrach, okaże się, że i ta war­tość jest podana w pewnym zakresie, np. 28-135 mm. W tym wypadku mamy więc do czynienia z obiektywem zmiennoogni­skowym, czyli z zoomem. Wartość wpadającego światła przez obiektyw jest zatem zmienna i zależy od po­danej – również zmiennej – wartości ogniskowej, którą regulujemy sami, ręcznie zbliżając i oddalając kadr.

 

Fotografia produktowa
Wszystkie powyższe uwagi dotyczą zdjęć wykonywanych w warunkach ciem­niejszego światła – w halach produk­cyjnych, piekarniach, cukierniach, tam, gdzie nie mamy do czynienia ze światłem dziennym, tylko zastanym, odbiegają­cym od typowego światła fotograficzne­go. Wybór jasnego obiektywu to sprawa priorytetowa. Sam korpus zaś zareje­struje obraz dokładnie tak, jak będzie widział to nasz obiektyw.

Zakupiliśmy aparat z obiektywem. Zrobi­liśmy pierwsze zdjęcia. Jeżeli je akcep­tujemy, możemy je zamieścić na swo­jej stronie internetowej lub na profilu serwisu społecznościowego, stwarza­jąc tym samym obrazową reklamę tego, co produkujemy.

Co dalej?
W następnym artykule poruszymy te­mat wykorzystania telefonów komórko­wych do robienia zdjęć. Oliwia przedsta­wi popularne blogi i serwisy internetowe, gdzie nasza reklama fotograficzna spra­wi, że młodzi internauci poznają nas sze­rzej, co w dużym stopniu może zwiększyć grupę klientów naszych produktów.

Sebastian Stieler, www.stielerstudios.com

Bieżące wydanie czasopisma

Czym wyróżnia się marcepan królewiecki? Czy rzemieślnicza piekarnia to najpewniejszy biznes? Dla kogo mleko A2? Jak powstają zefirki?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji