Odwieczny dylemat: jaki aparat fotograficzny kupić, wraca jak bumerang. Szeroka oferta sprzętu fotograficznego wcale nie ułatwia wyboru, ale nasza w tym głowa, żeby wszystko wyjaśnić.
Aparaty analogowe stosowane przed długie lata wyszły z mody, a na ich miejsce trafiły bardzo popularne obecnie aparaty cyfrowe. Fotografia analogowa pozostaje jednak cały czas fotografią nieskazitelną i wbrew pozorom używana jest do dziś, a głównymi autorami zdjęć analogowych – o czym mało kto wie – są wybitni artyści fotograficy oraz profesjonalni reporterzy topowych czasopism na świecie.
Udany zakup?
Wielu z nas, chcąc zrobić dobre zdjęcia o wybranej tematyce, zatrzymuje się przed „ścianą” reklamową i cenową przeróżnych marek oraz modeli aparatów cyfrowych. Najczęściej, gdy dochodzi do kupna, każdy stwierdza, że wybrany model przyda się w gronie rodzinnym „na później” – i zakup zostaje zrealizowany.
Aparat jest zwykle używany w pozycji „auto”, większość zdjęć jest ładna, używamy wbudowanej lampy, a rozmazane zdjęcie tłumaczymy poruszeniem manualnym. Okazuje się, że kupiliśmy aparat cyfrowy, który skusił nas świetnymi przykładowymi fotkami nadrukowanymi na pudełku, lecz po porównaniu zdjęć z tymi wykonanymi smartfonem przez „kuzyna” jego prace okazały się równie piękne. Co jest powodem takich nieścisłości? Czy zakup był udany?
Musimy pamiętać, że wszystkie cyfrowe aparaty fotograficzne z półki amatorskiej produkowane są w podobnej do siebie technologii i różnią się tylko dodatkowymi funkcjami, z których tak naprawdę większość użytkowników w późniejszym czasie, podczas eksploatowania sprzętu, nie korzysta, a zrobione zdjęcia okazują się zajmować dużo miejsca na dysku, o czym dowiadujemy się, gdy go zaczyna brakować...
Wybieramy aparat fotograficzny
Jak zatem wybrać aparat, który pomoże nam zrobić naprawdę dobre zdjęcia? Po pierwsze: nie kierujmy się nazewnictwem firm, producentów. Aparat i jego podstawowe funkcje muszą być dostosowane do naszych potrzeb.
Po drugie: sam aparat nie zrobi zdjęcia za nas. Pamiętajmy, że jest on w naszych rękach i wszystko zależy od nas.
W końcu, po trzecie i bardzo ważne: podczas wyboru nie sugerujmy się obiektywem dołączonym do naszego aparatu. Dlaczego? O tym za chwilę.
To trzy najważniejsze zasady, na które powinniśmy zwrócić uwagę. Oprócz tego należy pamiętać o ergonomii, która jest niezwykle ważna. Często zdarza się, że za mały, niedopasowany do naszych rąk aparat powoduje dyskomfort, a nawet trudność, przy wykonywaniu zdjęcia.
Prawidłowy uchwyt obiektywu pozwala na większą stabilność i lepszą stabilizację obrazu. Wszelkie nastawy znajdują się „pod palcami”
Obiektywnie o obiektywie
Co jest jednak najważniejsze przy wyborze aparatu dla wszystkich, chcących robić naprawdę dobre zdjęcia? Otóż okazuje się, że nie aparat (body). Odpowiedź na to pytanie jest jednoznaczna: najbardziej istotny element w naszym zestawie to obiektyw.
Aparat „widzi” za pomocą obiektywu. Gotowe zestawy zawierają body plus obiektyw tzw. kitowy, który jest najczęściej (o ile nie zawsze) obiektywem podstawowym, wstępnym. Nikt nie zdradzi nam, jakiego obiektywu użył do zrobienia zdjęcia, które reklamuje nasz zestaw. Warto więc zapoznać się z funkcjami aparatu, wybrać go, a następnie dobrać osobny obiektyw, kreując własny zestaw do robienia pięknych ujęć.
Najważniejsze funkcje obiektywu
Zdecydowaliśmy się na zakup obiektywu. Te sprzedawane osobno mają zazwyczaj lepszą ostrość i światło, a także są znacznie lepiej wykonane. Lepszą ostrość zauważymy od razu po zrobieniu pierwszego zdjęcia. Aby to potwierdzić, proponuję obejrzeć zdjęcie na monitorze komputerowym. Wyświetlacz wbudowany w nasze body służy tylko do podglądu.
Termin „lepsze światło” to nic innego, jak ilość światła przekazywana do naszego aparatu za pośrednictwem obiektywu. Obiektywy są różnej jasności, a różnica przy samym robieniu zdjęcia jest naprawdę ogromna. Z obiektywem „jaśniejszym” dane zdjęcie wykonamy znacznie szybciej, przez co unikniemy wszelkich niedoskonałości typu „zamazanie” czy „poruszenie”. Wszystkie elementy o jasnym odcieniu będą wydawały się bardziej naturalne lub nawet ładniejsze niż w rzeczywistości. Oko ludzkie też posiada swoją jasność i raczej nie należy porównywać ładnego zdjęcia z obrazem, jaki widzimy gołym okiem.
Najważniejsze informacje na obiektywie: 1:2.8 – jasność obiektywu. Wartość 2.8 uważana jest za "dobre szkło", 20-35 mm – zakres zbliżenia/oddalenia oraz kadrowania obiektu. O starannym wykonaniu świadczy japońska manufaktura
Tajemnicze napisy na obiektywach
Dla niektórych obiektyw jest po prostu obiektywem, lecz chcąc wybrać ten właściwy, często patrzymy na pokaźne obiektywy, myśląc, że potrafią więcej. Nic bardziej mylnego. Każdy duży obiektyw zamontowany na naszym body dobrze wygląda i podkreśla naszą fachowość. Ale czy faktycznie spełnia on swoje zadanie? Każdy z nich ma określoną funkcję.
Obiektywy dzielimy na dwa typy: stałoogniskowe, tzw. stałki i zmiennoogniskowe, czyli tzw. zoomy. Stałki to te, którymi nie zrobimy zbliżenia i oddalenia. Szkła w nich są odpowiednio pogrupowane w taki sposób, by zachowywały cały czas te same właściwości optyczne. Stałki są mniej narażone na zużywającą się mechanikę. Najczęściej wybieranym przez kupujących obiektywem zwanym stałką, jest obiektyw 50 mm o świetle 1:1.8. No właśnie, co to oznacza? Napis „50 mm” wskazuje nam, że jest to stałka, czyli stałoogniskowy obiektyw. Obiektyw o wartości stałej 50 mm bardzo dobrze sprawdza się w fotografii portretowej, ale nie jest stworzony wyłącznie do tego celu.
Wybór właściwego aparatu – krok po kroku: |
Napis „1:1.8” pokazuje, jak jasny jest obiektyw, czyli ile tak naprawdę wpuszcza światła z zewnątrz. Im mniejsza ostatnia wartość (w tym wypadku 1.8), tym lepszy obiektyw. Oznaczenia, jakie mogą się pojawić na innych obiektywach, to np. „1:3.5-5.6”. Tutaj widać, że obiektyw jest ciemniejszy, ponieważ wartości są większe. Oczywiście podane wartości są w zakresie „od – do”. Kiedy spojrzymy na wartość ogniskowej pisanej w milimetrach, okaże się, że i ta wartość jest podana w pewnym zakresie, np. 28-135 mm. W tym wypadku mamy więc do czynienia z obiektywem zmiennoogniskowym, czyli z zoomem. Wartość wpadającego światła przez obiektyw jest zatem zmienna i zależy od podanej – również zmiennej – wartości ogniskowej, którą regulujemy sami, ręcznie zbliżając i oddalając kadr.
Fotografia produktowa
Wszystkie powyższe uwagi dotyczą zdjęć wykonywanych w warunkach ciemniejszego światła – w halach produkcyjnych, piekarniach, cukierniach, tam, gdzie nie mamy do czynienia ze światłem dziennym, tylko zastanym, odbiegającym od typowego światła fotograficznego. Wybór jasnego obiektywu to sprawa priorytetowa. Sam korpus zaś zarejestruje obraz dokładnie tak, jak będzie widział to nasz obiektyw.
Zakupiliśmy aparat z obiektywem. Zrobiliśmy pierwsze zdjęcia. Jeżeli je akceptujemy, możemy je zamieścić na swojej stronie internetowej lub na profilu serwisu społecznościowego, stwarzając tym samym obrazową reklamę tego, co produkujemy.
Co dalej?
W następnym artykule poruszymy temat wykorzystania telefonów komórkowych do robienia zdjęć. Oliwia przedstawi popularne blogi i serwisy internetowe, gdzie nasza reklama fotograficzna sprawi, że młodzi internauci poznają nas szerzej, co w dużym stopniu może zwiększyć grupę klientów naszych produktów.
Sebastian Stieler, www.stielerstudios.com