Szczegółowa analiza konkretnej kampanii reklamowej umożliwia podpatrzenie metod działania oraz zastosowanie ich we własnym biznesie. Poniżej prezentujemy charakterystykę kampanii reklamowej I Międzynarodowego Festiwalu Czekolady i Słodyczy w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, która zgromadziła 30 000 fanów słodyczy.
Podobne artykuły
Ten raport nie pozostawia złudzeń. Recenzje w sieci ważniejsze niż reklamaMonitoring social media od kuchni. Zastosowanie narzędzi social listeningPoznaj korzyści obecności w social media – II część rozmowy z Michałem RuskiemKampania reklamowa Festiwalu
W ramach kampanii reklamowej Festiwalu prowadzone były różne działania marketingowe mające na celu informowanie fanów czekolady i słodyczy o zbliżającym się wydarzeniu. Najlepszą w tym wypadku formą dotarcia do klientów były przede wszystkim lokalne media, jak gazeta „Metro”, rozgłośnie radiowe, a także ulotki reklamowe i darmowe zaproszenia rozdawane na ulicy. W rozreklamowanie Festiwalu równie aktywnie zaangażowali się sami wystawcy. W firmowych punktach sprzedaży swoim klientom osobiście wręczali zaproszenia umożliwiające wejście na Festiwal.
Kolejnym ważnym ogniwem było zapewnienie dostępu do informacji o Festiwalu i jego harmonogramu w Internecie. W tym celu powstała witryna internetowa, a do kampanii zostały włączone działania reklamowe na Facebooku. W poniższym artykule skupimy swoją uwagę właśnie na Facebooku i koncie fanpage, dzięki któremu o wydarzeniu dowiedziało się ponad 100 000 osób.
Czym jest Festiwal Czekolady i Słodyczy Podczas Festiwalu miało miejsce wiele ciekawych atrakcji, warsztatów dla dzieci, pokazów przygotowywania deserów, nietuzinkowy pokaz mody czekoladowej oraz Konkurs Tortów Okolicznościowych. |
Festiwal na Facebooku
Warto zwrócić uwagę na korzyści wynikające z prowadzenia działań marketingowych za pomocą konta fanpage na portalu Facebook. Aby ułatwić zrozumienie zagadnienia, omówimy przebieg i efekty marketingowe na przykładzie konkretnej kampanii – Festiwalu Czekolady i Słodyczy. Oznacza to, że wszystkie grafiki, statystyki, wykresy oraz informacje uwzględnione w poniższych treściach zawierają prawdziwe dane (fot. 1 i 2).
Zacznijmy od podstawowej informacji, jaką jest fakt, że przy niewielkim nakładzie inwestycyjnym w ciągu zaledwie miesiąca udało się uzyskać prawie 12 000 fanów na koncie fanpage. Tym samym komunikaty reklamowe wydarzenia zostały wyświetlone ponad 100 000 lokalnych użytkowników portalu. W tym wypadku uwzględniamy jedynie statystyki wynikające z kampanii płatnych. W ramach działań reklamowych należy także uwzględnić te informacje, które rozprzestrzeniały się drogą wirusową. Po opublikowaniu pojedynczych postów ich poziom dotarcia sięgał nawet ponad 30 000 odbiorców, co widać na fot. 1. Z kolei inne posty związane z informacjami od sponsora pozwoliły na wygenerowanie prawie 10 000 kliknięć w post. Tak duże dotarcie komunikatu reklamowego udało się uzyskać przy opublikowaniu zaledwie jednej wiadomości do fanów strony fanpage.
Korzyści związane z posiadaniem konta typu fanpage
Facebook oferuje wiele udogodnień, które w znaczący sposób pomagają w działaniach marketingowych każdej firmy. Co więcej, jest to doskonałe narzędzie marketingowe ze względu na perfekcyjną mierzalność efektów kampanii. Konto fanpage udostępnia szczegółowe statystyki, na podstawie których łatwo wyciągnąć wnioski i obserwować zwrot poniesionej inwestycji.
W przypadku kampanii Festiwalu udało się pozyskać niemalże 12 000 fanów w ciągu zaledwie 1 miesiąca. Dotarcie samych kampanii płatnych przewyższyło liczbę 100 000 odbiorców komunikatu reklamowego. Dodatkowo wielu fanów – bo tak nazywają się osoby, które polubiły konto fanpage – udostępniało posty Festiwalu na własnej tablicy oraz odnosiło się w komentarzach pod nimi do swoich znajomych. Wielu fanów, wpisując komentarze pod zdjęciami, oznaczało w nich swoich znajomych za pomocą specjalnej funkcji – w ten sposób zapraszali kolejne osoby na wydarzenie. Uwagę fanów przyciągały również konkursy organizowane na koncie fanpage.
Wszystkie powyższe aspekty stanowią ogromną zaletę omawianego medium reklamowego, ponieważ odbiorcy aktywnie uczestniczą w reklamowaniu wydarzenia, co nazywamy reklamą wirusową.
Łatwość komunikacji
Strona fanpage ułatwia komunikację oraz prowadzenie dyskusji z fanami, w której może brać udział wiele osób. Umożliwia dużo sprawniejszy kontakt niż ograniczenie się do oficjalnych postów. Jest to szczególnie zauważalne, gdy jeden z fanów pragnie poznać odpowiedź na swoje pytanie. Po opublikowaniu odpowiedzi na nie jest ona natychmiast widoczna także dla pozostałych fanów, a więc ich wiedza na temat wydarzenia jest uzupełniana. Bezpośrednia rozmowa to także możliwość nawiązania bliskiej relacji, rozwiązania problemu i szybszego uzyskania odpowiedzi na konkretne pytanie.
Z perspektywy administratora strony umożliwia ona otrzymanie odpowiedzi na własne pytania oraz opinii na dany temat od konkretnych osób. Co więcej, strona oferuje korzystanie z rozbudowanych statystyk dotyczących publikacji postów. Administrator konta doskonale widzi, które posty mają największą popularność, jaka jest liczba polubień, komentarzy czy udostępnień, a także ile razy zostały wyświetlone, a nawet czy wywołały konkretne działanie.
Zanim zaczniesz prowadzić konto fanpage
Uwaga, zanim zaczniesz prowadzić konto fanpage, zasięgnij darmowej porady. Dowiedz się, w jaki sposób prowadzić je efektywnie oraz co możesz zrobić, aby nie popełnić popularnych błędów. Przekonaj się również, w jaki sposób uznać inwestycje marketingowe jako koszty działalności firmy, a także w jaki sposób rozliczyć się z urzędem skarbowym, by uniknąć problemów i kar. Wejdź na www.MarketingFanpage.pl, napisz na adres info@marketingfanpage.pl lub zadzwoń pod numer 504 905 968. [Michał Rusek]
Z punktu widzenia organizatora
Z punktu widzenia organizatora dało się zauważyć niedowierzanie i sceptycyzm wielu wystawców, którzy obawiali się, czy na Festiwal przyjdzie odpowiednia liczba gości. Zadawano sobie pytania, jak duże stoiska przygotować i ile przywieźć towaru do sprzedaży, a także czy udział w Festiwalu będzie opłacalny ekonomicznie lub przynajmniej reklamowo. Na szczęście już w pierwszych godzinach imprezy wszystkie obawy wystawców zostały rozwiane, a w wielu przypadkach okazało się, że towar przeznaczony na sprzedaż w ciągu 3 dni wyprzedano w połowie pierwszego dnia. Większość wystawców, z którymi rozmawiałem, musiała w trybie ekspresowym dowozić nowe produkty. Niektórzy dowozili też dodatkowe kasy fiskalne i terminale płatnicze, aby móc obsłużyć tłumy kupujących.
Trzeba w tym miejscu podkreślić, że na takie wydarzenia, jak Festiwal nie wolno patrzeć wyłącznie z perspektywy krótkiego, komercyjnego zysku. Udział w Festiwalu to działanie o charakterze reklamowym, którego celem jest wypromowanie swojej marki, pokazanie produktów i zdobycie klientów wśród ludzi, którzy mieszkają nieco dalej niż tylko 100 m wokół siedziby cukierni. Jeśli ktoś myśli o rozwoju firmy, poszerzaniu rynku, promowaniu cukiernictwa wysokiej jakości, to Festiwal spełni jego oczekiwania. Wystarczy przeanalizować statystyki informacji medialnych, aby uświadomić sobie, że uczestnicząc w Festiwalu jako wystawca, korzystamy z ogromnego wsparcia medialnego, za które w innym przypadku musielibyśmy zapłacić majątek. Sama sprzedaż podczas imprezy jest jedynie „wisienką na torcie”. Szczęśliwe w przypadku naszej imprezy można było powiedzieć nie tyle o „wisience”, co raczej „całkiem dużej wiśni”, która pozwoliła wielu wystawcom na pokrycie wszystkich kosztów, ale też na zauważalny zysk.
Piotr Krasoń, członek Zarządu Expo Sweet EZIG
Podsumowanie Festiwalu
|
Materiał pochodzi z drukowanego wydania Mistrza Branży numer styczeń 2015