Znak towarowy to cenny składnik majątku każdego przedsiębiorstwa i podstawowy element służący jego promocji. Jest on przedmiotem ochrony prawnej, a z racji tego, że skojarzenia z nim związane bardzo często decydują o sukcesie finansowym firmy, może podlegać darowiźnie.
Podobne artykuły
Zapłata z konta małżonka – czy wpływa na ujęcie wydatku w kosztach firmowych?Młode osoby zostają zwolnione z opłacania podatku dochodowegoNowe stawki VAT. 5% na pieczywoDarowany znak towarowy można amortyzować, a podstawą odpisów jest jego wartość rynkowa, wyceniana przez biegłych i rzeczników patentowych. Jakie zatem są skutki takiego zdarzenia dla podatnika będącego osobą fizyczną?
Silna marka to sposób na odróżnienie przedsiębiorstwa i jego produktów od konkurencji, droga do zbudowania trwałej przewagi konkurencyjnej i podniesienia jego wartości. Można tego dokonać poprzez wycenę znaku towarowego. Na rynku, gdzie konsument ma do wyboru wiele produktów, to właśnie stosunek emocjonalny do danego artykułu i skojarzenia z nim związane decydują o zakupie.
Darowizna marki w praktyce
W warunkach globalizacji marka pozwala efektywnie zwiększać przychody przedsiębiorstwa, a tym samym jego wartość. Kwestia ta ma duże znaczenie, gdyż może prowadzić do istotnych oszczędności podatkowych – zwłaszcza w przypadku darowizn pomiędzy osobami bliskimi (np. małżonkami). Dla przykładu można przytoczyć stan faktyczny wyrażony w interpretacji podatkowej ITPB1/4511-497/15-2/PSZ dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29 lipca 2016 r. Wnioskodawca prowadził jednoosobową działalność gospodarczą w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Z uwagi na rozwój przedsiębiorstwa w celu przeprowadzenia restrukturyzacji poprzez stopniowe przeniesienie całej działalności do nowo utworzonej spółki komandytowej zmienił formę prowadzonej działalności na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, na podstawie art. 5841 Ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2000 r. nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Z dniem wpisu do rejestru przedsiębiorców spółki z o.o. nastąpiła utrata bytu przedsiębiorcy, a wnioskodawca stał się jedynym wspólnikiem przekształconej spółki. Wyrejestrował działalność z CEIDG. Następnie doszło do kolejnego etapu restrukturyzacji, tj. przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytową na podstawie art. 551 § 1 i nast. KSH oraz art. 575 i następne KSH. Spółka przekształcana stała się spółką przekształconą z chwilą wpisu do rejestru (dzień przekształcenia). W nowo utworzonej spółce komandytowej wnioskodawca jest komandytariuszem, zaś komplementariuszem jest spółka z o.o., w której jest wspólnikiem. W trakcie prowadzonej działalności gospodarczej wnioskodawca wytworzył znak towarowy, do którego posiada prawa ochronne zarejestrowane w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie przepisów Ustawy z 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej. Wskazane prawo ochronne do znaku towarowego nie zostało ujęte jako wartość niematerialna i prawna dla celów podatkowych w pozarolniczej działalności gospodarczej wnioskodawcy, bowiem znak został wytworzony we własnym zakresie.
W ramach przeprowadzanej restrukturyzacji wnioskodawca planuje m.in. przekazać w drodze darowizny na rzecz spółki komandytowej, w której jest komandytariuszem, prawo ochronne do zarejestrowanego znaku towarowego związanego z prowadzonym przedsiębiorstwem. Będzie on używany do celów prowadzonej działalności gospodarczej przez jej wspólników w ramach tej spółki, a przewidywany okres jego używania będzie dłuższy niż 1 rok. Wartość początkowa wartości niematerialnej i prawnej w postaci prawa do znaku towarowego nabytego w drodze darowizny zostanie ustalona wedle wartości rynkowej z dnia dokonania darowizny na podstawie sporządzonej wyceny. To właśnie wycena wedug wartości rynkowej daje realną korzyść podatkową.
Należy zauważyć, że w związku z tym wobec wnioskodawcy nie powstanie jakikolwiek przychód podatkowy wynikający z dokonania darowizny wartości niematerialnych i prawnych w postaci prawa do znaku towarowego na rzecz spółki komandytowej, w której będzie wspólnikiem. Wartość darowizny będzie przychodem (w stosunku do posiadanych udziałów w zyskach spółki osobowej) jedynie dla tych wspólników, którym nie przysługiwało prawo do znaków towarowych. W przypadku wspólnika, który przekaże w formie darowizny prawa do znaku towarowego, przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń nie powstanie. Analogiczne stanowisko zajął dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu m.in. w interpretacjach indywidualnych: z 5 listopada 2013 r. (znak ILPB1/415-895/13-4/AA), z 29 lipca 2014 r. (znak ILPB1/415-490/14-2/AG) oraz z 2 marca 2015 r. (znak ILPB1/415-1405/14-4/AN).
Korzyści podatkowe dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą
Jak wiadomo, darowizny pomiędzy najbliższymi (tzw. grupa zerowa) są wolne od podatku od spadków i darowizn pod warunkiem dopełnienia kilku prostych formalności, jak sporządzenie umowy darowizny, wycena rzeczywista darowizny, zgłoszenie jej do US. Z kolei ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje możliwość amortyzacji praw własności przemysłowej, które uznawane są na gruncie PIT za wartości niematerialne i prawne. Amortyzacja tego rodzaju dobra możliwa jest pod warunkiem wydania przez Urząd Patentowy stosownej decyzji (tzw. świadectwo ochronne). Wartość początkowa w razie nabycia w drodze darowizny ustalana jest na podstawie wartości rynkowej z dnia nabycia, chyba że umowa darowizny określa tę wartość w niższej wysokości. W praktyce wyceny dokonuje biegły lub rzecznik patentowy. Roczny odpis amortyzacyjny nie może być wyższy aniżeli 20%.
Wartość darowizny będzie jednocześnie podstawą do naliczania kosztów amortyzacji znaku towarowego, co może przynosić pewne korzyści natury podatkowej.
Reasumując, jeśli biegły np. wyceni wartość rynkową znaku towarowego na 2 000 000,00 zł to roczny odpis amortyzacyjny będzie wynosił 400 000,00 zł.
Sonia Kozub-Skalska, Prezes Zarządu w Kancelarii Finansowo-Księgowej „Expert”® Sp. z o.o.
1. S. Kozub-Skalska: Zwiększanie wartości przedsiębiorstwa poprzez.wycenę znaku towarowego – ocena korzyści.podatkowych i biznesowych, „Zarządzanie wartością przedsiębiorstw w warunkach niepewności, zmienności i nieprzewidywalności”. Wydawnictwo Naukowe WSB w Dąbrowie Górniczej, 2016, s. 123-135.
2. S. Kozub-Skalska: Metody agresywnej optymalizacji podatkowej w dobie rozwijającej się konkurencji w sieci na przykładzie wyceny i amortyzacji znaku towarowego. Zeszyty Naukowe.Wydziału Zamiejscowego w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu nr 17, Chorzów 2015, s. 43-61.