Prowadzisz firmę? Masz wątpliwości dotyczące przepisów? O wydanie pisemnej interpretacji możesz zwrócić się również do Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej mówi o tym, że przedsiębiorca może złożyć wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, dotyczącej zarówno zakresu, jak i sposobu zastosowania przepisów. Przez przedsiębiorcę rozumie się tu osobę prawną lub fizyczną, a także jednostkę organizacyjną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą. Przedsiębiorca to także wspólnik spółki cywilnej – w zakresie wykonywanej działalności gospodarczej.
Interpretacja może dotyczyć tylko tych przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych, zaś składając taki wniosek należy przedstawić w nim stan faktyczny , przyszłe zdarzenie, a także własne stanowisko w danej sprawie.
Również Zakład Ubezpieczeń Społecznych ma obowiązek udzielać pisemnych interpretacji w m.in. w następującym zakresie:podlegania ubezpieczeniom społecznym;
podstawy wymiaru składek (w tym zasad ich obliczania);
obowiązku opłacania i podstawy wymiaru składek na Fundusz
Emerytur Pomostowych;zasad ustalania właściwego ustawodawstwa.
Interpretacje takie, w drodze decyzji od której przysługuje odwołanie, wydają w Polsce dwa oddziały ZUS – w Gdańsku i w Lublinie. Wnioski można jednak składać we wszystkich jednostkach, zostaną one bowiem przekazane do właściwych terytorialnie oddziałów. Wydana interpretacja zawierać będzie wskazanie prawidłowego stanowiska w danej sprawie oraz uzasadnienie prawne wraz z pouczeniem o prawie wniesienia środka zaskarżenia.
Jak wypełnić wniosek?
Składany przez przedsiębiorcę wniosek o wydanie interpretacji powinien zawierać:nazwę firmy przedsiębiorcy
oznaczenie siedziby i adresu albo miejsca zamieszkania i adresu
przedsiębiorcy (wraz z kodem pocztowym);adres do korespondencji (gdy jest on inny niż adres siedziby albo
adres zamieszkania przedsiębiorcy);numer identyfikacji podatkowej (NIP);
numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym
albo w Ewidencji Działalności Gospodarczej;przedstawienie faktycznego stanu sprawy.
Należy pamiętać, że wydanie interpretacji nie jest darmowe – wniosek podlega opłacie w wysokości 40 zł. W sytuacji, kiedy wniosek zawierać będzie więcej niż jeden stan faktyczny bądź zdarzenie, opłata zostanie pomnożona przez ilość tych stanów (zdarzeń).
Ustaloną kwotę należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku na rachunek tego oddziału, który jest właściwy do rozparzenia wniosku. W przypadku nieuiszczenia opłaty w terminie wniosek nie będzie rozpatrzony.
Z rozwiązania, jakim jest wydanie pisemnych interpretacji warto skorzystać w przypadku wszelkich wątpliwości dotyczących prawidłowego sposobu postępowania – może to zaoszczędzić wielu problemów w przyszłości, zaś ostatecznie uratować przed niewłaściwymi rozliczeniami z Zakładem.