Prowadzić odpowiedni marketing w swojej firmie – to jak wypaść dobrze na pierwszej randce: masz tylko jedną szansę, żeby zrobić dobre pierwsze wrażenie i wzbudzić sympatię.
Podobne artykuły
Jak AI zmienia sposób w jaki pieczemy i sprzedajemy słodkościNegatywne opinie w internecie - co robić?Dlaczego klienci, robiąc zakupy, wybierają markety?Czy zaczynasz wówczas opowiadać o tym, jaki jesteś cudowny i wyjątkowy, by zwieńczyć własny monolog oświadczynami? Raczej nie, dlatego zaskakujące jest, że właśnie tak wygląda marketing i sprzedaż w większości piekarni i cukierni.
Wyobraźmy sobie teraz zupełnie inny przebieg pierwszej randki. W tym wypadku nasz bohater skupia swoją uwagę na towarzyszce, tak jak marketing powinien być zorientowany na swojego klienta. Przede wszystkim słucha jej, zwraca uwagę na jej zainteresowania, a także zbiera cenne informacje na temat jej usposobienia. Dzięki temu potrafi lepiej zrozumieć jej podejście do życia i charakter. Teraz już wie, co jest dla niej wartościowe, a także co wpływa na jej decyzyjność. Co ciekawe, im większym zakresem informacji dysponuje, tym więcej mają ze sobą wspólnego.
Oznacza to, że dzięki nabytej wiedzy będzie potrafił zareagować we właściwy sposób w odpowiednim czasie, skupiając jej uwagę i wzbudzając zainteresowanie swoją osobą. Właśnie w ten sposób działa prawidłowo zorganizowany marketing, który dzięki sprytnym pytaniom zbiera informacje na temat klientów, dodaje nutkę humoru i atrakcyjności, aby na końcu ujawnić właściwą kombinację informacji, odkrywając to, co najlepsze. Finałem „randki marketingu z klientem” jest sprzedaż i związana z nią satysfakcja, która sprzyja wielokrotnym, powtarzającym się zakupom klienta.
Od czego zacząć?
Przede wszystkim zacznij od pozytywnego nastawienia już podczas pierwszego kontaktu klienta z Twoją firmą i obsługą w punkcie sprzedaży. Zadbaj o odpowiedni wystrój wnętrza, merchandising oraz kompetentny personel. Właściwy strój, uśmiech i ciepłe przywitanie już przy samym wejściu potrafią być kluczowe, ponieważ mamy tylko jedną szansę na wywarcie dobrego pierwszego wrażenia. Uwaga: nie musisz przy pierwszej wizycie sprzedać wiele produktów, by uznać, że wizyta klienta zakończyła się sukcesem. Wystarczy, że dobrze sprzedasz swoją markę. Jeśli to Ci się uda, klient chętnie przejrzy Twoją stronę internetową, poogląda firmowe filmy zamieszczone w Internecie, a co najważniejsze, przyjdzie jeszcze wielokrotnie, robiąc regularne zakupy, zupełnie tak, jak zrobiłaby to Twoja sympatia po udanym pierwszym spotkaniu.
Pielęgnuj relacje
Ważnym elementem działań marketingowych jest pielęgnacja relacji z klientami. Aby zadbać o swoich klientów w należyty sposób, pozostań z nimi w ciągłym kontakcie. Dzięki podtrzymywaniu relacji konsument poczuje się ważny i dostrzeżony. Dostrzeżenie i docenienie przez drugiego człowieka jest naturalną potrzebą każdego z nas. Wystarczy, że raz na jakiś czas przypomnisz się, roześlesz newsletter informujący o nowych produktach dostępnych w sklepie, a także o aktualnych promocjach. Jeśli dysponujesz systemem CRM, wysyłającym urodzinowe życzenia, zyskasz tym większe uznanie i sympatię. Przygotuj gazetkę z produktami oraz historią swojej firmy, a także czymś, co stanowić będzie wartość dodaną, jak piramida żywieniowa czy nowa, niepowtarzalna dieta owocowa. Wręcz ją każdemu klientowi przy następnych zakupach, by mógł zapoznać się z nią, zasiadając w wygodnym fotelu w domowym zaciszu, zupełnie tak, jak zrobiłaby to sympatia z listem miłosnym po udanej randce.
Bądź nowoczesny
Jeśli wykonałeś już pierwszy krok, idź za ciosem. Zrób coś nowoczesnego i szalonego, co przykuje uwagę Twoich klientów i wprawi w osłupienie konkurencję. Nie myśl tylko i wyłącznie o zaspokajaniu podstawowych potrzeb żywieniowych. Wysil się i zrób coś więcej, co stanowić będzie nietuzinkową atrakcję. Wymyśl to samemu, a satysfakcja wynikająca z realizacji pomysłu przeistoczy się w potężny zastrzyk pozytywnej energii i motywacji. Obserwuj, jak zarażasz optymizmem swoich klientów, którzy z pewnością zauważą oryginalność i wszystkie podjęte starania. Jeśli zaskoczysz swoich klientów dawką entuzjazmu już na samym początku, oni również odwzajemnią się tym samym i przyjdą po jeszcze więcej.
Zainteresuj znajomych
Zwykle, gdy wybierasz się na randkę, musisz oczarować nie tylko swoją towarzyszkę, ale także oceniające Cię koleżanki, które, nie przebierając w środkach, bezkarnie, za Twoimi plecami, wydadzą własną opinię na Twój temat. To na podstawie ich opinii Twoja sympatia zdecyduje, czy było to ostatnie, czy pierwsze spotkanie. W ten sam sposób Twoi klienci dokonują zakupów, gdzie oceniają produkt nie tylko na podstawie własnej opinii, ale także wszystkich domowników, a nawet opinii osób stojących obok w kolejce. Ważne jest zatem, aby zainteresować jak największą grupę odbiorców Twoimi produktami i przedstawić je w pozytywnym świetle, by zdobywały coraz większą popularność w lokalnej społeczności. Można porównać to do marketingu wirusowego, którego przykładem są działania nazywane wiralowymi. Polegają one na rosnącej popularności w społeczeństwie, które promuje dane informacje we własnym zakresie, udostępniając filmy istniejące na popularnych portalach, jak www.youtube.pl, czy będące na czasie „memy” – zabawne elementy graficzne. Jeśli za pomocą swoich działań uda Ci się stworzyć kampanię wirusową, zapewni ona szybkie rozpowszechnienie marki i świadomości o istnieniu Twojego biznesu i oferowanych w nim produktów.
Bądź autentyczny
Jak to zwykle na randkach bywa, aby wzbudzić sympatię, należy być sobą i zachować autentyczność. Jeśli firma będzie promowała wartości, których tak naprawdę sama nie uznaje i nie przestrzega, wówczas szybko straci wiarygodność i popadnie w niełaskę.
Mądry marketing jest jak randka, podczas której na równi stawiamy to, co dajemy, i to, czego oczekujemy. Właśnie dlatego następnym razem, tworząc materiały reklamowe, pamiętaj, że nie musisz przekazywać wszystkich informacji przy pierwszym spotkaniu. Wystarczy, że wzbudzisz zainteresowanie i zaintrygujesz swoich klientów, zachowując nieco tajemniczości, a gwarantuję, że niebawem przyjdą sami, by dowiedzieć się o Twojej ofercie jeszcze więcej.
Michał Rusek,
www.MarketingFanpage.pl