Sprzedaż przez sieć sklepów firmowych wiąże się z koniecznością zapewnienia łatwego i szybkiego dostępu do bieżących danych każdego punktu sprzedaży. W tym modelu dystrybucji ważny jest zintegrowany system, który prosto, szybko i bezpiecznie „obsłuży” procesy w sklepach firmowych.
Podobne artykuły
Planowanie produkcji – kompleksowe monitorowanie i optymalizacjaPiekarnie z potencjałemZarządzanie lokalem gastronomicznymNajczęściej stosowane rozwiązania informatyczne składają się z wielu niepowiązanych ze sobą elementów, co w praktyce okazuje się niesatysfakcjonującym, często niestabilnym i uciążliwym w administrowaniu i serwisowaniu mechanizmem zarządzania i kontroli. Liczne interfejsy powodują rozbieżności. Dla profesjonalnego detalisty z własnymi sklepami firmowymi zakłócenia w procesach IT oznaczają często spadek obrotów. Wówczas właściciel albo zarząd stoją przed strategiczną decyzją dotyczącą modernizowania funkcjonalności oprogramowania lub wymiany na zintegrowany system.
Metody integracji sklepów firmowych w Systemie CSB
Komunikacja online
Rozwiązania bazujące na bieżącej komunikacji (online) stosowane są najczęściej przy niezbyt rozproszonej infrastrukturze sklepów firmowych, których nie jest wiele. Kolejnym czynnikiem decydującym o takim wariancie rozwiązania są kasy fiskalne funkcjonujące w sklepach firmowych. Przy starszych modelach nie można zrealizować bardziej zaawansowanych funkcjonalności; konieczna jest ich wymiana. W takim przypadku można wykorzystać rozwiązanie POS (komputer kasowy) CSB-System, które w trybie online wykonuje wszystkie niezbędne funkcje kasowe oraz dodatkowo gwarantuje pełny dostęp do pozostałych funkcjonalności centralnego systemu ERP – oczywiście w ramach zakresu uprawnień określonego dla danego użytkownika.
Uzupełnieniem klasycznego rozwiązania integracji online jest wykorzystanie platformy mobilnej rejestracji danych – M-ERP. W takim przypadku mobilne terminale sprawnie i szybko wspierają „pozakasowe” funkcje systemu ERP (np. przyjmowanie zamówień, inwentaryzacje, kontrola jakości, przyjmowanie towaru, etc.). Można wówczas zintegrować dostępny w sklepie model kasy fiskalnej na poziomie dwukierunkowej wymiany danych (raporty sprzedaży). Należy zaznaczyć, że technologia mobilna może być z powodzeniem wykorzystana również na platformie internetowej, wówczas obsługa procesów biznesowych sklepu firmowego może się odbywać z poziomu znanych, ogólnie dostępnych, przeglądarek internetowych.
Główne cele integracji sklepów firmowych w jednym systemie IT: |
Komunikacja offline
Wariant integracji offline wykorzystywany jest w przypadku rozproszonej struktury sklepów firmowych oraz w sklepach doposażonych w nowoczesne systemy kasowo-wagowe. Systemy te, zasilane w dane bazowe pochodzące z Systemu CSB (baza artykułów, cenniki, etc.), mogą w pełnym zakresie realizować również bardziej złożone funkcjonalności gospodarki magazynowo-towarowej. W celu zapewnienia dostępności wszystkich danych w centrali stosuje się elastyczne mechanizmy elektronicznej wymiany danych – EDI. Duża elastyczność tego typu rozwiązań dopuszcza z technicznego punktu widzenia wszelkie rozwiązania kasowo-wagowe, niezależnie od producentów.
Komunikacja online/offline
W trybie online/offline realizowane są projekty integracji sklepów firmowych w sytuacji, gdy mamy do czynienia z rozproszoną strukturą handlową, a stopień zaawansowania technologicznego zainstalowanych kas fiskalnych (systemów kasowo-wagowych) nie pozawala na pełną integrację komunikacji i wymiany danych. Wymiana kas na nowoczesne systemy POS jest w skali firmy z wieloma sklepami firmowymi znaczącą inwestycją, dlatego należy znaleźć kompromis między idealnym stanem docelowym a brakiem kontroli w sklepach. Propozycją, która zdaje egzamin w praktyce, jest rozwiązanie polegające na wykorzystaniu połączenia terminalowego, zdalnego lub technologii mobilnej dla wszystkich „pozakasowych” funkcjonalności Systemu CSB oraz komunikacji na żądanie z systemem kasowym.
CSB-System dla POS – szybkość, bezpieczeństwo, elastyczność
W swojej ofercie CSB-System posiada również aplikacje przeznaczone do szybkiej obsługi procesu sprzedaży w sklepie firmowym. Rozwiązanie pracujące zarówno w trybie online, jak i offline jest także przystosowane do obsługi ekranów dotykowych. Co więcej – aplikacja pozwala na podłączenie szuflady, wagi czy skanera, zwiększając efektywność pracy z jednej strony i kontrolę z drugiej. Dowolnie definiowany panel użytkownika pozwala na dostosowanie aplikacji do trybu i sposobu pracy sprzedawców czy struktury asortymentu. Aplikacja umożliwia zarządzanie drugim ekranem POS, na którym klient stojący przy ladzie sklepowej otrzymuje podgląd własnego zamówienia lub ogląda materiały promocyjne, marketingowe piekarni/cukierni. Zwiększa to interaktywność sprzedaży i podnosi prestiż firmy w oczach klienta.
Rozwiązanie kasowe bazuje bezpośrednio na danych (m.in. asortyment, ceny) zapisanych w centralnej bazie CSB-System. Wynika z tego wiele korzyści dla firmy, m.in.:
• zarządzanie siecią sklepów firmowych staje się prostsze i mniej czasochłonne,
• zyskujemy możliwość szybkiej reakcji,
• eliminujemy konieczność zainstalowania osobnego programowania każdego POS-a,
• unikamy błędów i pomyłek.
Komunikacja pomiędzy systemem kasowym POS w sklepie a centralnym Systemem CSB odbywa się według precyzyjnie określonej struktury. Wszystkie dane bazowe (asortyment, cenniki, promocje) są zdefiniowane centralnie i stanowią tzw. master dla POS-ów. System umożliwia definiowanie danych bazowych w zależności od lokalizacji. Zadania komunikacyjne mogą zostać podzielone na dwie grupy: wykonywane ręcznie (np. ceny, PLU) i wykonywane automatycznie (np. dane sprzedaży paragonów, stany magazynowe, etc.). Dostęp do bieżących stanów magazynowych w sklepie firmowym i ich centralne monitorowanie pozwalają na szybką reakcję i lepsze modelowanie sprzedaży. Wszystkie dane są następnie wielkowymiarowo analizowane; wyniki analizy pozwalają lepiej zarządzać danym sklepem firmowym, planować sprzedaż oraz wychodzić naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom klientów.
Same korzyści
Rozwiązanie integracji sklepów firmowych dostępne w ramach standardowego oprogramowania CSB-System charakteryzują wysoka elastyczność i szerokie spektrum możliwości zastosowania. Atutem omówionych metod i narzędzi jest koncepcja wdrożenia dopasowana do indywidualnych, specyficznych uwarunkowań danego przedsiębiorstwa.
Adam Steć, CSB-System Polska Sp. z o.o.