Utrzymanie i efektywne wykorzystanie parku pojazdów jest istotnym elementem zarządzania kosztami w branży piekarskiej. Obszar obsługi pojazdów, bazy transportowej, zarządzania trasami dostaw niesie za sobą duży potencjał oszczędności, który przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi informatycznych przynosi wymierne korzyści.
Podobne artykuły
Oszczędność czasu i kosztów w gospodarce surowcowejZarządzanie jakością, zarządzanie informacjąPlanowanie produkcji – kompleksowe monitorowanie i optymalizacjaOptymalizacja tras wspierana systemem informatycznym
Dzięki wsparciu w postaci modułu informacji i optymalizacji tras w Systemie CSB możemy efektywnie i długofalowo ulepszyć całość procesów transportowych. Podstawą optymalizacji tras są tzw. uzgodnienia logistyczne. Są to określone wewnętrzne punkty, mające wpływ na realizację pojedynczych dostaw lub kompletnych tras. Uzgodnienia logistyczne wymagają zdefiniowania wszystkich procesów niezbędnych do skutecznego opracowywania zleceń oraz określenia zakresu kontroli.
Definiowanie procesów następuje na podstawie tras albo jest opracowywane indywidualnie dla każdego zlecenia i uwzględnia następujące elementy:
• Kiedy zlecenie ma być gotowe?
• Kiedy następuje wysyłka?
• Kiedy rozpoczynamy załadunek?
• Kiedy kierowca powinien rozpocząć trasę?
• Jakie są ramy czasowe dla realizowanych dostaw (dni tygodnia, konkretne godziny)?
W ten sposób jesteśmy w stanie precyzyjnie określić indywidualnie warunki dostaw dla każdego klienta. Przy wyznaczaniu tras System automatycznie uwzględnia m.in. przedziały czasowe, w których należy dostarczyć towar do danego klienta, ładowność dojazdu z uwzględnieniem typu pojazdu, dostępność pojazdów (stan techniczny, serwis, naprawy) i potrzebnych kierowców w zależności od uprawnień do kierowania danym pojazdem.
Zasady optymalizacji tras
Opracowywanie i optymalizacja tras odbywają się w ramach modułów Systemu CSB. Efektem są zoptymalizowane trasy, które następnie automatycznie są przekazywane do systemu nawigacji w pojeździe.
Integracja urządzeń w pojazdach pozwala w każdej chwili na wgląd online w położenie pojazdu i informacje o statusie naszej floty. Dodatkowo kierowca jest nawigowany do kolejnych odbiorców z uwzględnieniem ram czasowych dostawy. Komputer w pojeździe ma możliwość dokumentowania szczegółów trasy, takich jak np.: wydanie towaru, przyjęcie zwrotów, rejestracja opakowań zwrotnych i odległości, czasy otwarcia drzwi załadunkowych i temperatura w części transportowej pojazdu. Po zakończeniu trasy następuje bezpośrednie przesyłanie wszystkich danych do Systemu CSB.
Zintegrowany controlling tras
Opracowywanie danych trasy, natychmiastowe rozpoznanie odchyleń, controlling odbywa się bezpośrednio w Systemie CSB. Dzięki wyeliminowaniu manualnego przejmowania danych tras redukujemy błędy, wykluczamy manipulowanie danymi, oszczędzamy czas w trakcie przejmowania danych.
Zakres controllingu tras obejmuje m.in.: analizy czasu jazdy i postoju, kontrolę opłat za autostrady, analizy czynności (tankowanie, kontrola oleju), analizę odchyleń od planowych danych, kontrolę wydajności, przejmowanie czasu prowadzenia pojazdu do modułu rozliczania czasu pracy, bezpośrednie przejmowanie czasu jazdy i postoju w Travelmanager Systemu CSB bez zmieniania nośnika przy rozliczaniu diet (opcjonalnie).
Pełna kontrola i monitoring pojazdów oraz kierowców pozwolą podnieść jakość usług i jednocześnie obniżyć finalne koszty produktów.
Korzyści płynące z zastosowania Systemu CSB
Wspierany przez GPS moduł informacji i optymalizacji tras w Systemie CSB pozwala efektywnie zarządzać i sterować logistyką w przedsiębiorstwie. System wskazuje na potencjał optymalizacyjny w obszarze dyspozycji, odległości punktów dostaw, wykorzystania powierzchni załadunkowej pojazdu, określania ciężaru i wielkości załadunku oraz użycia określonych pojazdów i zaangażowania personelu. W ten sposób można wyraźnie zredukować koszty transportu jako największej pozycji kosztowej w logistyce i lepiej wykorzystać istniejące zasoby:
• redukcja kosztów o ok. 10-20% dzięki skróceniu długości tras (paliwo, zużycie, konserwacja),
• obniżenie kosztów personalnych dzięki skróceniu czasu pracy,
• zmniejszenie floty i obniżenie kosztów jej utrzymania,
• mniejsze nakłady na planowanie tras i eliminowanie błędów,
• większa elastyczność personelu: każdy kierowca może obsługiwać dowolną trasę,
• bezbłędna dokumentacja łańcucha chłodzenia i kontaktu z drzwiami chłodni pojazdu.
Przykład z praktyki: oszczędności przedsiębiorstwa posiadającego 10 pojazdów i regionalny zasięg dostaw 260 dni w roku: |
Poprawa bilansu ekologicznego
Moduł informacji i optymalizacji tras dodatkowo wspiera jeszcze inny ważny aspekt zrównoważonego rozwoju. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z flotą samochodów osobowych czy ciężarowych – zastosowanie Systemu znacznie poprawia wydajność transportu. Pojazdy są lepiej wykorzystane, redukuje się liczbę przejeżdżanych kilometrów, a co za tym idzie – ograniczamy w pewnym stopniu emisję CO2.
Adam Steć, CSB-System