...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja AK

Refleksje nauczyciela zawodu

Pracuję w szkole specjalnej, więc moje działania to nie tylko wykształcenie odpowiednich umiejętności (...), to przede wszystkim „uruchomienie” tych pokładów, które drzemią w każdym z uczniów, by wykonywany zawód przynosił zadowolenie bez względu na finanse - pisze nauczycielka zawodu, specjalnie dla MB.

Jak wytworzyć atmosferę zaangażowania w pracy, gdy brak jest podstawowego wyposażenia w nowoczesny sprzęt warsztatu pracy? Jak nauczyć dekoracji wyrobów, gdy w posiadaniu jest tylko „tutka z papieru” i „trzepaczka do ubijania piany”? Ale jeżeli mimo wszystko i tymi sposobami wyprodukujemy zaplanowane ciasta, to co zrobić z taką ilością?

Wydaje się, że znacznie łatwiej i z lepszym skutkiem można by wykształcić młodzież, gdyby zajęcia warsztatowe odbywały się przy nowoczesnych, zmodernizowanych zakładach produkcyjnych. Młodzież szkół zawodowych zdobywałaby wiedzę, bezpośrednio stykając się z nowoczesnymi technikami, liniami produkcyjnymi pieczywa, sprzętem, urządzeniami i innymi na miarę dzisiejszych czasów akcesoriami. W oparciu o umiejętności praktyczne, obserwacje i wykonywane czynności doskonaliłaby wiedzę teoretyczną. Umożliwiano by im tym samym wzbudzanie ciekawości
i  rozwijanie zainteresowań. Szkoły zawodowe powinny się stać małymi zakładami pracy, które każdego dnia  pozwalałyby na przysposabianie uczniów do warunków, warsztatu wykonywanego zawodu, nabywania umiejętności czeladniczych. Młodzież miałaby do dyspozycji nowoczesną aparaturą, urządzenia cukierniczo-piekarnicze, komponenty. Mistrz-właściciel zakładu przekazywałby własne (wieloletnie) umiejętności praktyczne, doświadczenia młodym adeptom sztuki cukierniczej.

Chyba to na razie są tylko moje marzenia. Wrócę do pracy, gdzie do dyspozycji mam podstawowe pomoce dydaktyczne, tablicę, kredę, plansze wykonane przeze mnie oraz ewentualnie prezentacje multimedialne opracowane własnym sposobem. Na pewno dziś inaczej wyglądałyby zajęcia, gdyby były gabinety technologiczne ze stanowiskami dla uczniów do nauki technologii produkcji cukierniczej bez ograniczeń finansowych na wytwarzanie gotowych wyrobów i innych kosztów. Brak rzeczywistego zetknięcia się uczniów z  odpowiednim wyposażeniem produkcyjnym utrudnia prowadzenie zajęć i prowadzenie lekcji metodami aktywnymi. Jaką karkołomną więc pracę trzeba wykonać, by uczniowie choć w minimalnym stopniu osiągali gotowość do wykonywania zawodu? Przecież oni muszą się usamodzielnić, stać się przydatnymi środowisku. I jeżeli ukończą szkołę zawodową, a później zostaną zatrudnieni w zakładzie piekarniczo-cukierniczym, to nie można dopuścić do tego, by przeżyli „szok technologiczny” ze względy na przepaść, jaka dzieli wyposażenie techniczne szkoły a stanowiska w  pracy zawodowej.

No cóż, jakoś trzeba sobie radzić. Będzie tak jak zawsze, dużo teorii, a do praktycznych czynności dołączymy wycieczki zawodoznawcze, które są dla nas kluczem do poznawania prawdziwego warsztatu i cykli produkcyjnych wyrobów cukierniczo-piekarniczych w warunkach zakładu pracy. Producenci  pieczywa nie zawsze są otwarci na nasze propozycje
z różnych powodów (bezpieczeństwa i technicznych). Mamy jednak nadzieję, że nasze poszukiwania „Firmy z  Klasą” będą  przyjmowane w coraz większym zrozumieniem.

Potrzeba nam „wymarzonego Sponsora” i Projektu, na który też trzeba mieć fundusze, a dzięki któremu dałoby się wypracować środki na modernizację naszego szkolnictwa zawodowego.

Mam nadzieję, że mimo trudności dojdziemy do sukcesu i coraz więcej uczniów będzie dążyć do wyższego stopnia kształcenia w wybranym zawodzie, czego życzę sobie i innym z branży żywienia.                                               

autor: Nauczyciel zawodu



Bieżące wydanie czasopisma

Czym wyróżnia się marcepan królewiecki? Czy rzemieślnicza piekarnia to najpewniejszy biznes? Dla kogo mleko A2? Jak powstają zefirki?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji