Każdy inwestor pragnie, aby otwierane przez niego sklepy przynosiły mu przez długi czas jak największe korzyści i zyski. Jak zatem wybrać dobrą lokalizację w mieście, z uwzględnieniem centrum handlowego? Co zrobić w przypadku, gdy lokalizacja sklepu nie sprawdziła się i taki sklep przynosi straty? Przedstawiamy kilka porad.
Podobne artykuły
Projektowanie przestrzeni sklepu z uwzględnieniem ścieżki klientaProfesjonalne oświetlenie dla piekarni i cukierniPochwała rzemiosła w nowoczesnym wydaniuNajważniejszą sprawą przy planowaniu inwestycji jest dobra lokalizacja. Warto zorganizować audyt miejsca ze specjalistą z branży, aby poznać otoczenie punktu oraz jego potencjał. Dobrym wyborem w mieście są lokalizacje usytuowane przy ciągach handlowych, na nowych osiedlach mieszkaniowych, popularne targowiska czy miejsca o intensywnym ruchu komunikacyjnym. W takich punktach mamy stały i gwarantowany przepływ potencjalnych klientów.
Lokalizacja to dopiero połowa sukcesu. Na drugą połowę składają się jakość dobrze dobranego asortymentu oraz dobrze przemyślana i zorganizowana promocja.
Idealny lokal w mieście
Jeżeli zdecydowałeś się uruchomić punkt w mieście, warto wiedzieć, że nie bez znaczenia jest wielkość lokalu. Może ona wynosić od 25 m2 do nawet 60 m2 (i więcej) z zapleczem. To w zupełności wystarcza, aby zorganizować sklep ze sprzedażą pieczywa, ciastek i kawy. Na takiej powierzchni można z powodzeniem prowadzić handel, eksponować wyroby, a także stworzyć miejsce spotkań dla klientów.
Ponadto trzeba zadbać o właściwą reklamę. Często zdarza się, że mieszkańcy danej okolicy nawet nie wiedzą o tym, że w pobliżu został otwarty sklep z bogatą ofertą pieczywa i jego wypiekiem na miejscu. O Twoim punkcie powinni dowiedzieć się okoliczni mieszkańcy. Zorganizuj akcję promocyjną i wyróżnij się dzięki intrygującej witrynie, stronie internetowej oraz kolorystyce miejsca. Przyciągaj spojrzenia przechodniów i jadących kierowców. Nikt nie powinien mieć wątpliwości, że w tym sklepie jest dobre i świeże pieczywo, a jego jakość zaspokoi gust nawet najbardziej wybrednego konsumenta.
Jeżeli chcesz skutecznie rywalizować z konkurencją, Twój sklep powinien kojarzyć się kupującym z dużym asortymentem produktów, czystością w sklepie, kompetentną obsługą i miłym zapachem świeżego pieczywa. Aby skutecznie konkurować ze sklepami ogólnospożywczymi czy marketami, należy zaproponować wysoką jakość produktów, ciekawy asortyment i komfort zakupów. Spełnienie i pilnowanie tych standardów w dużej mierze pozwala wyprzedzić konkurencję oraz sprawia, że klient z przyjemnością będzie odwiedzał Twój sklep. Zapamięta, że jest to miejsce czyste i przyjemne, w którym warto kupować pieczywo. Z tych powodów będzie chętnie wracał do Ciebie na zakupy.
Lokalizacja sklepów w dużym mieście: |
Centrum handlowe – rozpoznanie
Dobra lokalizacja sklepu z ofertą pieczywa i ciast w centrum handlowym jest na wagę złota. Znajomość zasad ruchu klientów w takim miejscu to wiedza, która pozwala sterować sprzedażą w przyszłości i pomóc w wyborze dobrej lokalizacji.
Miejsce to najważniejszy czynnik decydujący o powodzeniu sklepu firmowego piekarni w centrum handlowym. Wiele zależy od wystroju i komunikacji w galerii, schematu korytarzy i przyzwyczajeń klientów. Po uwzględnieniu powyższych czynników wybór miejsca może okazać się bardzo trudny. Dlatego, żeby wybrać dobrą lokalizację, należy się kierować czterema podstawowymi kryteriami: sąsiedztwem, piętrem, dostępnością wizualną witryny sklepu i komunikacją przechodniów w galerii.
W takim miejscu istotną rolę odgrywa sąsiedztwo marketu spożywczego. Jeżeli będzie on postrzegany przez klientów jako bardziej ekskluzywny, to podniesie prestiż całej galerii, a więc i Ty możesz spodziewać się klientów z bardziej zasobnymi portfelami. Natomiast market postrzegany jako tańszy przyciąga mniej zamożnych klientów do galerii handlowych, przez co ekskluzywna piekarnia czy cukiernia mają mniejsze szanse powodzenia.
Ważnymi czynnikami przy wyborze lokalu w centrum handlowym są wielkość galerii i ulokowane w niej sklepy. Bez wątpienia na właściwy wybór punktu ma wpływ plan architektoniczny galerii. Warto zwrócić uwagę na liczbę pięter i schemat korytarzy. Im wyższy poziom, tym trudniej będzie dotrzeć klientowi do Twojej piekarni. Kłopoty mogą zacząć się już od pierwszego piętra, stąd większość centrów handlowych ogranicza się do dwóch poziomów.
Co zrobić, gdy lokalizacja się nie sprawdziła? Na rynku działają firmy specjalizujące się w projektowaniu wnętrz sklepów, które już na etapie planowania oferują uniwersalne meble i urządzenia. Uniwersalność tych rozwiązań pozwala zamienić sklep z pieczywem i lodami w atrakcyjną kawiarnię z deserami lodowymi przy dużo niższych nakładach, niż gdybyśmy chcieli na nowo wyposażyć lokal. W wypadku aranżacji wnętrza, które z czasem może zmienić oblicze, warto współpracować z firmą mającą doświadczenie i wiedzę w tym zakresie. |
Układ korytarzy ma z kolei związek z ruchem klientów. Dobrze zaprojektowaną galerię charakteryzuje uproszczona przestrzeń, a jej konstrukcja wymusza ruch „dookoła” – tak, żeby klient mógł/musiał przejść wszystkie korytarze. Gdy nie ma uliczek skręcających, wtedy klienci chodzą po galerii „w kółko” – od schodów do schodów. W ten sposób odwiedzający przechodzą obok wszystkich sklepów w centrum handlowym i łatwiej przewidzieć, gdzie będzie ich najwięcej.
Należy wystrzegać się tzw. ślepych korytarzy. Takie miejsca są rzadziej odwiedzane przez kupujących, przez co wymagają szczególnego zwrócenia uwagi, np. poprzez grę kolorów czy zastosowanie specjalnego światła.
Ruch klientów z reguły odpowiada szlakowi, jaki wytyczyli architekci galerii. Jego odnalezienie nie jest jednak łatwe. Własna ocena szlaku może okazać się fałszywa, ponieważ istnieje ryzyko, że będziesz poruszać się inaczej niż grupa klientów. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku, gdy centrum handlowe zostało rozbudowane o nową część. U klientów bardzo długo działa tzw. przyzwyczajenie szlaku, co oznacza, że po rozbudowaniu galerii nowa część nie od razu zdobywa ich zaufanie. Dlatego lepiej wybierać punkty w starszej części centrum handlowego.
Ryzykownym rozwiązaniem okazują się miejsca przy wejściu do galerii handlowej. Mimo że przechodzi tam każdy klient, nie są to lokalizacje pożądane. Ludzie, wchodząc do galerii, są rozpędzeni i zwalniają kroku dopiero po 20-30 metrach, czyli w okolicach drugiego, trzeciego sklepu. Nie dotyczy to jednak wszystkich punktów. Silny brand poradzi sobie w każdym miejscu, zarówno przy wejściu, jak i na końcu korytarza, gdzie inne punkty giną. Dobrym przykładem jest McDonald’s, który często wybiera takie lokalizacje, właśnie przy wejściach do centrów handlowych.
Ciekawym rozwiązaniem zdają się również miejsca przy wejściach na parking. Lokale usytuowane w ich pobliżu są atrakcyjniejsze z tego powodu, że przechodzi tamtędy więcej ludzi. Gdy galeria dzieli się na starszą i nową część, parking najczęściej znajduje się po stronie starszej, gdzie działa wspomniane wcześniej przyzwyczajenie szlaku.
Liczy się wnętrze
Po wyborze lokalizacji sklepu należy zastanowić się nad jego wnętrzem. Zaprojektowanie wystroju ściśle wiąże się z oferowanymi produktami i nie może polegać na przypadku. Dlatego warto korzystać z usług firmy, która realizuje kompleksową ofertę dla planujących otwarcie sklepu z pieczywem w mieście lub centrum handlowym. To oznacza również przeprowadzenie audytu oceniającego wybrane miejsce i doradztwo w zakresie oferowanego asortymentu. Ale to temat na zupełnie inny artykuł.
Michał Paździor, ERGA studio projektowe
e-mail: m.pazdzior[małpa]ergapolska.pl