Będzie roślinnie, odpowiedzialnie i… nastrojowo. Trendy na 2024 rok pokazują, że największy przysmak na świecie demokratyzuje się, będzie dostępny w wielu wersjach, także dla osób ograniczających spożycie produktów odzwierzęcych.
Podobne artykuły
Pasja i prostota receptą na CZECOladowy sukcesCzekolada – kierunki rozwojuCzekolada warta gwiazdkiCzekolada może być przyczyną dobrego nastroju, przykładem odpowiedzialnej produkcji i zdrową przekąską. Dzięki badaniom Taste Tomorrow przedstawiamy najważniejsze trendy w czekoladzie: opartej na składnikach roślinnych, z odpowiedzialnej produkcji i gwarantującej dobry nastrój.
Jeszcze bardziej roślinnie – roślinne składniki to przyszłość
Roślinne alternatywy szturmem zdobyły sklepowe półki. Według Good Food Institute Europe1 ich sprzedaż w Polsce w latach 2020-2022 osiągnęła wartość 782 mln zł. Branża spożywcza, w tym cukiernicza i piekarnicza, oferuje bogaty wybór, a to sprawia, że klienci o różnych preferencjach mogą swobodnie wybierać najlepsze dla nich produkty. Już od dłuższego czasu roślinna dieta nie jest tylko tendencją, a trwałym i rosnącym w siłę trendem. Nie inaczej dzieje się w świecie czekolady, dlatego kluczową kwestią jest odpowiedź na nowe potrzeby klientów, a według badań Taste Tomorrow2 aż 45% polskich konsumentów kupuje roślinne produkty przynajmniej raz w miesiącu.
Coraz więcej osób zwraca uwagę na ich etyczne pochodzenie – bardzo ważna jest także troska o środowisko. Do wyrobu produktów odzwierzęcych wykorzystywana jest hodowla bydła, która generuje szkodliwą dla planety emisję metanu i przyczynia się do globalnego ocieplenia. Istotny jest aspekt zdrowotny: roślinne alternatywy są uznawane za zdrowsze niż produkty odzwierzęce. Według danych Taste Tomorrow aż 62% Polaków zgadza się, że produkty roślinne są zdrowsze niż żywność pochodzenia zwierzęcego.
Rośnie też społeczna świadomość alergii – klienci nią dotknięci są bardzo ważni dla każdego segmentu rynku gastronomicznego, a z roku na rok jest ich coraz więcej. Produkty roślinne, również takie jak kuwertura wykorzystywana do wegańskich wypieków, dają szansę klientom z alergiami na cieszenie się pysznymi wypiekami w takim samym wymiarze jak innym konsumentom. Warto bowiem przypomnieć, że – jak podaje Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej3 – aż 20-37% osób w Polsce cierpi na nietolerancję laktozy.
Współcześnie termin „dobry dla zdrowia” oznacza też „dobry dla planety”. Myślimy kompleksowo o nas samych i o środowisku. Wypieki z wykorzystaniem roślinnej kuwertury nie odbiegają smakiem, zapachem i konsystencją od tych tradycyjnych. Doskonałym przykładem są wypieki z wykorzystaniem Belcolade Selection M. Plant, roślinnej alternatywy dla zwykłej belgijskiej czekolady, o wyjątkowym smaku i wszechstronnych możliwościach aplikacji. W tym roku wprowadzona została też wersja biała. To m.in. dzięki takim produktom 52% konsumentów stwierdza, że produkty roślinne smakują równie dobrze jak te odzwierzęce.
Zrównoważona produkcja priorytetem dla branży. Zrównoważona, czyli jaka?
Zrównoważona dla zdrowia i dobra planety oraz przemyślana pod kątem etycznym. Produkcja kakao przez długi czas była postrzegana w negatywnym świetle: jako oparta głównie na wyzysku – osoby pracujące na plantacjach nie otrzymywały odpowiedniego wynagrodzenia, a lokalne społeczności zgromadzone wokół plantacji nie mogły się rozwijać. Puratos dostarcza wysokiej jakości produkty i realnie zmienia rzeczywistość plantatorów tworząc inicjatywę Cacao Trace.
Program ten powstał po to, aby oferować szanse na lepsze życie i odpowiedzialne działania plantatorom czekolady z krajów o gorszej sytuacji gospodarczej. Inicjatywa koncentruje się na dwóch obszarach: wręczaniu premii jakościowej plantatorom za dobrej jakości produkt i dotacjach dla plantatorów oraz lokalnych społeczności. Dzięki temu nie tylko produkują lepszej jakości surowiec, ale także mają warunki do tego, by edukować się i usprawniać pracę na plantacjach.
Właśnie takie zrównoważone podejście do produkcji jest jednym z silnych trendów w branży na 2024 rok. 74% polskich konsumentów uważa, że produkty pochodzące ze zrównoważonych metod uprawy są lepsze dla ich zdrowia i środowiska. A zainteresowanie taką produkcją również nie słabnie: deklaruje je aż 64% badanych. Nie dziwi zatem, że drugim z widocznych w segmencie czekolady trendów jest skupienie na zrównoważonej produkcji. Zwracają na nią uwagę zarówno cukiernicy czy piekarze, jak i końcowi klienci. Liczby mówią same za siebie: Cacao Trace to już 15,2 tys. rodzin objętych programem.
Czekolada poprawia humor! W 2024 roku rządzi nastrój
Nastrojowość to prawdziwa gwiazda nadchodzących trendów. Nic dziwnego, kostka rozpływającej się w ustach czekolady to sprawdzony sposób na relaks. Trzecim dużym trendem jest skupienie na nastroju. Klienci poszukują wyłącznie produktów wysokiej jakości, które mają właściwości prozdrowotne. Badania Taste Tomorrow zrealizowane przez Puratos wskazują, że popularnością cieszy się czekolada z dodatkiem ziół, drogocennych ziaren i kwiatów; kardamon, róża, eukaliptus, hibiskus to tylko niektóre z popularnych dodatków. Dodatki tego typu wspierają odporność organizmu i poprawiają pracę mózgu. Klienci są tego świadomi, bo aż 68% potwierdza, że wie o prozdrowotnych właściwościach tych składników.
Ponadto zawarte w kakao związki organiczne, czyli flawonoidy, wspierają funkcjonowanie mózgu. Dobrym wyborem pomagającym w stworzeniu najwyższej jakości kreacji czekoladowych, które zapewnią pozytywny nastrój, są czekolady Belcolade Origins, dzięki nim można odnaleźć nowe smaki, których sekret tkwi w kakao, pochodzącym np. z Wietnamu czy Kostaryki. Smak Belcolade Origins (dostępny w wielu wersjach o różnej zawartości kakao) w naturalny sposób łączy się z dobrymi dla zdrowia dodatkami i gwarantuje chwilę prawdziwego relaksu.
Trendy dla rynku czekolady są różnorodne i pokazują, że warto patrzeć na decyzje klienckie kompleksowo. Efektem tych wszystkich starań jest cukierniczy Święty Graal – podarowanie konsumentom chwili zapomnienia dzięki głębi smaku.