Jak podają prognozy do 2026 r. wartość polskiego rynku e-commerce osiągnie 162 mld zł brutto, a kategorią, której sprzedaż w sieci będzie wzrastać najszybciej, są produkty spożywcze. Z jakimi wyzwaniami będą przez najbliższe 12 miesięcy mierzyć się firmy sprzedające artykuły spożywcze online oraz co powinny wziąć pod uwagę?
Podobne artykuły
Trendy w czekoladzie na 2024 rokWillisch - lody od AISmaczne cukiernictwo w wersji wegańskiej? To możliwe!O tym, jakie trendy będą kształtować asortyment sklepów internetowych sprzedających żywność, mówi Sławomir Siergiejczyk, Dyrektor Handlowy FMCG w spółce Glosel.
Na rozwój e-commerce bez wątpienia wpłynęła pandemia – rok 2020 był przełomowy w kontekście rozpędzenia dynamiki sprzedaży w sieci, która wciąż utrzymuje tendencję wzrostową. Zakupy internetowe dają konsumentom poczucie bezpieczeństwa, co jest niezwykle istotne w tych trudnych czasach – ponad połowa Polaków czuje obawy podczas zakupów stacjonarnych. Warto podkreślić, że luzowanie obostrzeń, szczepienia oraz „przyzwyczajenie” się do obecności wirusa, nie powodują wcale zmniejszenia zainteresowania e-zakupami. Co więcej, według badań po zakończeniu epidemii utrzymanie poziomu zakupów online deklaruje 74% ankietowanych. Można więc założyć, że nie tylko bezpieczeństwo jest aspektem, który działa na korzyść sprzedaży internetowej – jej ogromną zaletą jest także wygoda i szybkość. Przekłada się to na liczby – aż 85% Polaków twierdzi, że zamawiało żywność w sieci, a 55% robi to ze względu na większy wybór produktów ekologicznych. Konsumenci są nastawieni pozytywnie do zakupów online, ale wraz z ich zainteresowaniem rośnie też konkurencja na rynku. W związku z tym niezwykle istotna staje się kwestia dopasowania asortymentu do wymagań klientów. Jakich produktów będą szukać w 2022 r.?
Żywność, która zapewnia zdrowie
Pandemia wzbudziła w konsumentach obawę o zdrowie, zarówno fizyczne i psychiczne, oraz skłoniła do refleksji nad dbaniem o siebie i najbliższych. W rezultacie powoli wzrasta świadomość konsumencka dot. odżywiania i zwracania uwagi na jakość produktów. Już ponad połowa Polaków deklaruje, że to w jaki sposób żywność wpływa na zdrowie jest dla nich istotne, a 6 na 10 respondentów sprawdza składy i etykiety oraz szuka wyrobów jak najlepszej jakości. Dodatkowo za ekologiczne produkty coraz więcej konsumentów jest w stanie zapłacić wyższą cenę. W związku z tym zmienia się znaczenie tego co kupujemy i jemy – żywność ma nie tylko zaspokajać głód, ale też dostarczać cennych wartości odżywczych, pomagać budować odporność czy działać korzystnie na samopoczucie.
Roślinna strona żywienia
Kuchnie świata i kulinarne wspomnienie dzieciństwa
Spędzanie większej ilości czasu w domu i restrykcje związane z zamknięciem restauracji skłoniły Polaków do eksperymentów w kuchni – w pierwszym roku pandemii aż 68% ankietowanych twierdziło, że poprawiło swoje umiejętności kulinarne. Aktualna sytuacja umożliwia korzystanie z usług lokali gastronomicznych na miejscu, a wielu pracowników wraca do biur z pracy zdalnej. Czy oznacza to mniejsze zainteresowanie gotowaniem w domu? Niekoniecznie – rozbudzone umiejętności kulinarne i rosnące ceny mogą utrzymać trend przygotowywania posiłków w domu. W najbliższych miesiącach możemy spodziewać się zainteresowania zarówno kuchniami świata, jak i potrawami lokalnymi, regionalnymi czy kojarzącymi się ze smakami dzieciństwa.
Tegoroczne trendy spożywcze oraz nawyki konsumenckie są szansą dla przedsiębiorców w kontekście rozbudowy asortymentu i przyciągnięcia nowych klientów poszukujących żywności dobrej dla zdrowia i środowiska. Ze względu na dynamiczny rozwój branży e-commerce, a także coraz większą konkurencję, stała obserwacja rynku i elastyczne dopasowywanie się do zmian oraz potrzeb konsumentów jest kluczem do utrzymania pozycji biznesowej.