...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja MW

Zagrożenia i wyzwania dla branży cukierniczej w Polsce

Dla branży cukierniczej rok 2012 był w pewnym sensie przełomowy. Ostatnie trzy kwartały wyraźnie pokazują, w jakim kierunku podąża ten sektor oraz z jakimi wyzwaniami i zagrożeniami przyjdzie zmierzyć się w najbliższym czasie.

 

Zanim przejdziemy do omówienia zagrożeń czy wyzwań, warto przypomnieć kilka ważnych danych statystycznych mówiących o znaczeniu sektora cukierniczego w polskiej gospodarce przemysłowej. Wartość rynku spożywczego została wyceniona na 8,2 mld zł (według danych Nielsena). W okresie 12 miesięcy wartościowa sprzedaż asortymentu zwiększyła się o 6,1%, natomiast ilościowa zaledwie o 0,2%. W branży cukierniczej pracuje ponad 350 podmiotów gospodarczych, natomiast 100-120 firm zatrudnia ponad 50 osób. Łączna liczba osób zatrudnionych w sektorze słodyczy to 20 tysięcy pracowników.  

Zagraniczne koncerny spożywcze działające w Polsce mają 75-80% udziału w produkcji wyrobów cukierniczych. Do głównych zagranicznych „słodkich” graczy należą: Nestle Polska SA, Mondelez International Inc. (Grupa Kraft Foods), Lotte Wedel, Ferrero oraz Mars Polska.

Polscy producenci słodyczy mają 20-25% udziału w produkcji cukierniczej. Wśród nich można wymienić takie firmy, jak: Wawel, Mieszko, Jutrzenka Colian i ZPC Otmuchów. Warto dodać, że są to cukiernicze podmioty gospodarcze zarejestrowane na Giełdzie Papierów Wartościowych.  

Wielkość produkcji w przemyśle cukierniczym stanowi łącznie około 700 tysięcy ton, w tym wyroby czekoladowe (czekolada, praliny, batony) wynoszą 230 tysięcy ton, ciastka – 320 tysięcy ton, a wyroby cukiernicze(m.in. cukierki, karmel i lizaki) stanowią 150 tysięcy ton produktów.

Niestabilna sytuacja na rynku surowców

Pomimo obiecujących danych producenci słodyczy patrzą z niepokojem na sytuację rynku surowcowego. Ceny podstawowych surowców: mąki, tłuszczów, mleka w proszku czy kakao systematycznie rosną. W latach 2002-2011 cukier podrożał ponad trzyipółkrotnie. Podaż cukru w UE jest limitowana, przez co nasze cukrownie, które rocznie są w stanie wytworzyć 1,8-1,9 mln ton cukru, mogą wyprodukować maksymalnie 1,4 mln ton. To niestety nie zaspokaja krajowego popytu, więc w rezultacie Polska importuje drogi cukier. Zaistniała sytuacja owocuje bardzo wysoką rentownością netto sektora cukrowego, sięgającą aż 19%, podczas gdy przeciętna rentowność całej branży spożywczej wynosi zaledwie 4-5%.

  

Zagrożenia, wyzwania i trendy

Do głównych zagrożeń rozwoju segmentu słodyczy w ostatnich latach należą:
wahania cen podstawowych surowców cukierniczych (kakao, cukier, mleko, tłuszcze, zboża): dostępność i wysokie ceny,
niestabilne kursy walut,
utrudnienia prawne i celne w eksporcie.

Z kolei do nowych wyzwań i trendów w branży cukierniczej warto zaliczyć:
rosnący eksport produktów rolno-spożywczych, w tym czekolady, słodyczy i pieczywa cukierniczego,
polscy producenci słodyczy poszukują nowych zagranicznych rynków zbytu,
zwiększony popyt na czekoladę ciemną(gorzką),
zapotrzebowanie na polskie słodycze o wysokiej jakości, innowacyjności  i o walorach prozdrowotnych,
wzrost sprzedaży słodyczy pod marką własną sieci handlowych.

  

Ponadto w ciągu najbliższych kilku lat istnieje duże ryzyko wystąpienia znaczącego deficytu kakao. Roczna konsumpcja kakao, w przeliczeniu na statystycznego Polaka, wynosi 0,5 kg, natomiast w ciągu 4 lat wzrośnie o 2,7 proc. Barry Callebaut, światowy lider na światowym rynku najwyższej jakości produktów kakaowych i czekoladowych, wdrożył już program Cocoa Horizons, mający wspierać produkcję tego surowca. Inni światowi producenci ziarna kakaowego podjęli podobne działania.
 
Producenci wyrobów spożywczych, w tym słodyczy, już teraz przymierzają się do nowych zasad znakowania produktów, ponieważ za 2 lata etykiety będą musiały odpowiadać unijnemu rozporządzeniu w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności*. Większość producentów stanie przed koniecznością opracowania etykiety na nowo, a nawet całego opakowania. Nowe przepisy dotyczą również marek własnych i jasno wskazują, że to producent odpowiada za oznakowanie produktu przed wprowadzeniem go do obrotu. Dlatego od 13 grudnia 2014 r.** na etykiecie czy opakowaniu oprócz informacji typu „Wyprodukowano dla sieci X” będzie konieczne podanie nazwy producenta. Za jej brak Inspekcja Handlowa Artykułów Rolno-Spożywczych będzie nakładać kary nie na sieć handlową, tylko na producenta.  
Kolejnym zagrożeniem dla producentów słodyczy są wahające się kursy walut oraz utrudnienia prawne i celne w eksporcie.

Rosnący eksport i silne marki własne

Eksport naszych produktów spożywczych rośnie szybciej, niż sądzili producenci oraz ekonomiści. Sprzyjają temu rosnące ceny i zaciskanie pasa w UE. Wiele polskich produktów jest nadal konkurencyjnych cenowo, ponieważ nasi producenci mają niższe koszty pracy oraz dostęp do tańszych krajowych surowców. W I połowie 2012 r. wartość eksportu rynku rolno-spożywczego wzrosła o 11%. Do hitów eksportowych z Polski w analizowanym półroczu należą wyroby tytoniowe, mięso wołowe i drobiowe, a także czekolada i słodycze czekoladowe oraz chleb i pieczywo cukiernicze. W I półroczu br. wartość eksportu wyrobów czekoladowych wynosiła 375,6 mln euro i była wyższa o 5,6% niż w analogicznym okresie w 2011 r. Wartość ogólna eksportu polskich słodyczy wynosi ok. 4 mld zł rocznie. Producenci słodyczy eksportują 70% swoich produktów do krajów UE. Inne ciekawe rynki eksportowe to Rosja, Ukraina, Chorwacja, Rumunia, poradzieckie republiki: Kazachstan, Armenia, Gruzja, a także Turcja, kraje arabskie, Izrael, USA, Kanada, Chiny, Mongolia.

Kolejną szansą rozwoju dla polskich producentów słodyczy są produkty pod marką własną. W ciągu ostatnich 12 miesięcysprzedaż słodyczy w sieciach handlowych discount wzrosła o 24%. Dane sprzedaży detalicznej wyrobów spożywczych do 2015 r. przewidują wzrost sprzedaży marek własnych nawet do 40%. Udział marek własnych w produkcji czekolady wzrośnie o 15,1% (obecnie 14,3% udziału), a udział marek własnych w produkcji dużych ciastek wyniesie ok. 38%. Jest to wielka szansa rozwoju dla małych i średnich producentów słodyczy.
Polscy konsumenci spożywają w znacznych ilościach batony czekoladowe, ciastka, praliny, a przede wszystkim gorzką czekoladę. Jeden ze światowych producentów czekolady przekonuje, że czekolada gorzka jest „paliwem dla serca” i pozytywnie wpływa na układ krwionośny. Firma chciałaby, aby na wybranych produktach czekoladowych w UE  umieszczać informację o ich prozdrowotnych właściwościach. Dla potwierdzenia tych trendów w Europie Zachodniej w 2011 r. oznakowano 10% wyrobów jako wegetariańskie, 7% jako wolne od dodatków oraz 7% jako wyroby organiczne.  

Pomimo oznak spowolnienia produkcji przemysłowej większość producentów słodyczy  odnotowuje wzrost sprzedaży liczony wartościowo i raczej ten trend będzie się utrzymywał w kolejnych latach. Pomaga w tym eksport zwłaszcza polskiej czekolady i wyrobów czekoladowych, szczególnie cenionych za wysoką jakość i typowe polskie smaki.             

autor: dr inż. Michał Kociszewski

 


* Więcej na temat Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 czytaj w MB 1-2/2012, s. 60.
** Rozporządzenie weszło w życie 12 grudnia 2011 r. – od tego dnia producentów artykułów spożywczych obowiązuje 3-letnia karencja, czyli czas na dostosowanie się do nowych przepisów.

Bieżące wydanie czasopisma

Czym wyróżnia się marcepan królewiecki? Czy rzemieślnicza piekarnia to najpewniejszy biznes? Dla kogo mleko A2? Jak powstają zefirki?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji