Komisja Sejmowa zakończyła pracę nad ustawą o cenach, projekt trafi 20 maja do Komisji Senackiej. Istotną zmianą ma być zniesienie obowiązku metkowania ceną pojedynczych produktów.
Podobne artykuły
Od 1 października 2013 r. obowiązują nowe przepisy dot. wydawania paragonów fiskalnychJakość przetworów zbożowych - wyniki kontroliMały kiosk samoobsługowy czy lokal z wykwalifikowanym personelem?Obecnie każda sztuka towaru o wartości wyższej niż 5zł musi być oznaczona ceną poprzez metkę lub informację zawartą w kodzie kreskowym. Większe sklepy spełniały te wymogi korzystając z systemów informatycznych, w mniejszych towary są ręcznie znakowane naklejkami. Jest to bardzo czasochłonne, więc na zmianie skorzystają głównie małe sklepy, z pewnością standard obsługi się poprawi, a może mieć to wpływ również na ceny. Jest to ułatwienie dla przedsiębiorców. Po wejściu w życie ustawy należało będzie uwidocznić cenę na wywieszce bezpośrednio przy towarach w sposób niebudzący wątpliwości, że chodzi o dany produkt – wyjaśnia Joanna Chilicka z Polskiej Izby Handlu.
Kary za niedopełnienie tych obowiązków to maksymalnie 20 000 zł przy jednorazowym naruszeniu, a przy trzech przypadkach w roku może to być nawet 40 000 zł.
- Proponowane kary są zdecydowanie za wysokie, a wręcz mordercze dla małych rodzinnych sklepów, należy pamiętać, że uchybienia mogą wynikać nie ze złej woli, a po prostu z błędów ludzkich czy technicznych. Taka wysokość kar jest całkowicie nieproporcjonalna – warto zwrócić uwagę, że np. przy kradzieży towarów ze sklepu wartych np. 400 zł mandat dla sprawcy wynosi zwykle do 500 zł, a błędne oznaczenie ceny w projekcie ustawy karze się grzywną do 40 000 zł ! Ustawa zakłada także, że w przypadku wątpliwości co do ceny produktu, konsument ma prawo żądania sprzedaży towaru po cenie dla niego korzystniejszej. Nie jest to rozwiązanie wymagane w każdej sytuacji, a do rozpatrzenia indywidualnie przez sąd. Niepokojący jest natomiast zapis wymagający informowania o przyczynie obniżki produktu, jest to zrozumiałe w przypadku wad towaru, jednak nie ma takiej potrzeby, gdy promocja wynika po prostu z polityki marketingowej firmy, konieczność publikowania takiej informacji wymusza naruszenie tajemnicy handlowej – komentuje Chilicka.
Jeżeli ustawa zostanie ostatecznie przyjęta przez Sejm, Senat i podpisana przez Prezydenta może wejść w życie już po wakacjach.
komunikat prasowy 19-05-2014