Jak podatek cukrowy wpłynął na sprzedaż napojów słodzonych? Czy faktycznie odbiło się to na ich sprzedaży?
Podrożały napoje słodzone gazowane, których cena wzrosła o 36% w porównaniu z rokiem poprzednim. Spadła tym samym sprzedaż tych produktów o jedną piątą. Tak samo wzrosły ceny wód smakowych (z 2,56 zł na 3,39 zł za litr), przy jednoczesnym spadku sprzedaży (o 17%) i herbat mrożonych. Ich cena wzrosła o 19%, a sprzedaż spadła o 2%.
Wzrost cen wiązał się z wprowadzeniem tak zwanego podatku cukrowego od napoi słodzonych. Podatek cukrowy służy edukacji konsumentów. Ma ich zniechęcić do zakupu produktów ze zbyt dużą zawartością cukru, a producentów motywować, by zmniejszali ilość tego składnika jak również innych substancji słodzących np. ksylitolu, sorbitolu, aspartamu.
Opłata cukrowa jest nakładana na napoje z dodatkiem cukrów (monosacharydów, disacharydów środków spożywczych zawierających te substancje), substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 (na przykład ksylitol, sorbitol, aspartam) oraz kofeiny lub tauryny. Cały przychód z podatku cukrowego idzie do budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia. Pieniądze te NFZ przeznacza na działania edukacyjne i profilaktyczne mające na celu zdrowszą dietę Polaków, eliminującą nadmierne spożycie cukrów oraz na poprawę zdrowia pacjentów borykających się z nadwagą lub otyłością.