Ważnym ogniwem polskiej gospodarki są mikroprzedsiębiorstwa i małe przedsiębiorstwa. Stanowią one przecież ponad 90% firm w Polsce. Ich sytuacja na rynku nie jest łatwa, w związku z czym, aby zapewnić sobie konkurencyjność i przetrwać, liczą one na dotacje z funduszy europejskich.
Podobne artykuły
Innowacyjność w nowej perspektywie unijnej, cz. IFundusze unijne, cz. IV - Przygotowania do wnioskuPośrednicy w funduszach unijnych – nie taki diabeł straszny, jak go malują, cz. IIIO tym, jakie są główne założenia programów realizowanych w ramach Polityki Spójności, piszemy w niniejszym artykule.
Materiał pochodzi z drukowanego wydania Mistrza Branży, numer marzec 2014 (informacje dot. prenumeraty)
Słyszeliśmy wiele zapowiedzi i zapewnień, że polityka i działania w zakresie rozdysponowania środków europejskich będą skierowane do głównie do najmniejszych przedsiębiorstw. Mimo to przedstawiciele tego sektora, jeśli chodzi o fundusze europejskie w nowej perspektywie finansowej, mogą czuć pewien niedosyt, ponieważ rzeczywistość okazała się dla nich nieco inna. Na co wobec tego MMŚP będą mogły liczyć w nadchodzących latach?
Przeczytaj pierwszą część artykułu - tutaj
Dla kogo dotacje unijne?
Należałoby zacząć od tego, że w ramach Polityki Spójności będzie realizowanych 6 krajowych programów: Infrastruktura i Środowisko, Polska Cyfrowa, Pomoc Techniczna, Inteligentny Rozwój, Wiedza, Edukacja, Rozwój, Polska Wschodnia.
Przedsiębiorstwa będą mogły korzystać także ze wsparcia w ramach Programów Regionalnych opracowywanych indywidualnie na potrzeby każdego z 16 województw. Przede wszystkim nie każdy z powyższych programów daje przedsiębiorcom, szczególnie mikroprzedsiębiorcom, realne szanse na otrzymanie dofinansowania. Programy Operacyjne takie jak Infrastruktura i Środowisko, Polska Cyfrowa czy Pomoc Techniczna nie są w zasadzie skierowane do mikroprzedsiębiorców.
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko stanowi odpowiedź na wyzwania związane z przyjęciem ambitnych celów rozwojowych w zakresie infrastruktury rozwoju zrównoważonego oraz budowania zrównoważonej i konkurencyjnej gospodarki. Grupę docelową stanowią głównie jednostki samorządu terytorialnego oraz działające w ich imieniu jednostki organizacyjne.
Program Operacyjny Polska Cyfrowa
Celem Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa jest wzmocnienie cyfrowych fundamentów dla społeczno-gospodarczego rozwoju kraju. Zgodnie z Umową Partnerstwa jako fundamenty te przyjęto: szeroki dostęp do szybkiego Internetu, efektywne i przyjazne użytkownikom e-usługi publiczne oraz stale rosnący poziom kompetencji cyfrowych społeczeństwa. Z kolei grupy beneficjentów stanowią przedsiębiorcy telekomunikacyjni, jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki i stowarzyszenia.
Program Operacyjny Pomoc Techniczna
Do nieco innego rodzaju interwencji został stworzony Program Operacyjny Pomoc Techniczna. Zajmuje się on w zasadzie obsługą rozbudowanego i skomplikowanego systemu wdrażania polityki spójności. Całe to przedsięwzięcie wymaga – według twórców strategii – zaangażowania dużych zasobów administracyjnych, nie tylko w postaci pracowników instytucji odpowiedzialnych za jej realizację, ale również odpowiedniego wyposażenia i sprzętu.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój
Program, dla którego Instytucją Pośredniczącą będzie – w zależności od osi priorytetowej – Ministerstwo Gospodarki bądź Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, naszym zdaniem także nie wniesie wiele do rozwoju mikroprzedsiębiorstw. W swoim zamierzeniu program ma wesprzeć innowacyjność i konkurencyjność polskiej gospodarki głównie poprzez zwiększanie nakładów na B+R, tj. prace badawczo-rozwojowe. Aby ubrać to w prostsze słowa, można powiedzieć, iż w ramach tego programu możliwe będzie uzyskanie dofinansowania na przeprowadzenie badań rozwojowych, stworzenie niezbędnej infrastruktury do prowadzenia działalności opartej na wynikach przeprowadzonych badań czy też nawiązanie współpracy w celu przeprowadzenia tych badań, np. z uczelnią wyższą bądź z zagranicznym podmiotem gospodarczym (internacjonalizacja innowacyjnych przedsiębiorstw). Co więcej, zakres tematyczny jest nieco zawężony, bowiem każde państwo członkowskie zobowiązane było, biorąc pod uwagę swoje mocne strony i atuty, wybrać pięć obszarów tematycznych. W przypadku Polski są to: zdrowe społeczeństwo, biogospodarka rolno-spożywcza i środowiskowa, zrównoważona energetyka, surowce naturalne i gospodarka odpadami oraz innowacyjne technologie i procesy przemysłowe. Realizacja takich projektów może jednak okazać się dla mikroprzedsiębiorcy zbyt wielkim wyzwaniem. Sądzimy, że zarówno potencjał finansowy, kadrowy, jak i brak wystarczającego know-how mogą stanowić istotną barierę w skutecznej realizacji projektu, na czym zapewne w większym stopniu skorzystają przedsiębiorstwa duże.
Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój
Pewną nowość stanowi Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój (POWER), który jest de facto nieco zmodyfikowanym programem Kapitał Ludzki, który z różnych względów był najbardziej krytykowany. W ramach tego programu powstanie Rejestr Usług Rozwojowych. Będzie to baza administrowana przez PARP, zawierająca informacje na temat podmiotów świadczących usługi rozwojowe. Mówiąc prościej, dzięki temu systemowi potencjalny beneficjent sam będzie mógł sobie wybrać usługę rozwojową, która jest mu aktualnie potrzebna, bądź – a w zasadzie przede wszystkim! – jest mu niezbędna do rozwoju przedsiębiorstwa.
Jakie są założenia tego programu? Zatrudnienie i mobilność pracowników, włączenie społeczne, walkę z ubóstwem, inwestowanie w edukację oraz wzmacnianie sprawności i efektywności państwa. Na pierwszy rzut oka brzmi to wszystko bardzo szczytnie, a nawet górnolotnie. Co się jednak kryje za tymi hasłami i co mikroprzedsiębiorca może mieć z tym wspólnego? Niestety stosunkowo niewiele. Bezpośrednio do przedsiębiorcy adresowana jest jedynie IV oś priorytetowa, w ramach której możliwe będą: realizacja projektów z zakresu m.in. adaptacji pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian, podnoszenie umiejętności i kwalifikacji pracowników, czyli wszystko to, co już znamy z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Program Operacyjny Polska Wschodnia
Na nieco więcej mogą liczyć przedsiębiorcy ze wschodnich województw kraju za sprawą Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Mowa tu o województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim, podkarpackim oraz świętokrzyskim. Celem głównym interwencji jest wzrost konkurencyjności i innowacyjności makroregionu Polski Wschodniej. Bezpośrednio do mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw skierowane są dwie osie priorytetowe, tj. Innowacyjna Polska Wschodnia oraz Przedsiębiorcza Polska Wschodnia. Na obie z nich przewidziane są bezzwrotne dotacje. Projekty będą opierały się na schemacie przedstawionym na rys. 1.
Jak czytamy w projekcie programu – w ramach działania wsparciem objęte zostaną projekty służące wzmacnianiu zdolności innowacyjnej przedsiębiorstw i transferu technologii. Co więcej, wspierane będą projekty wdrażania innowacji, które wymagać będą przeprowadzenia prac B+R. W ramach realizowanych projektów dopuszczalny będzie zakup oraz montaż zarówno maszyn, jak i urządzeń technicznych, narzędzi, przyrządów oraz wyposażenia, o ile służyć to będzie wdrażaniu innowacji, będących przedmiotem przeprowadzanych prac B+R. Projekty mające na celu wdrażanie innowacji w przedsiębiorstwach obejmować będą mogły swoim zakresem także stworzenie lub rozwój istniejącego zaplecza badawczo-rozwojowego, służącego działalności innowacyjnej oraz związanej z wdrażaną innowacją. Projekty polegające na wdrażaniu innowacji będą mogły być realizowane zarówno przez pojedyncze przedsiębiorstwa, jak i ich konsorcja oraz ponadregionalne inicjatywy. W przypadku konsorcjum tworzonego z partnerami spoza makroregionu jego liderem musi być zawsze przedsiębiorca posiadający swoją siedzibę w Polsce Wschodniej.
Regionalne Programy Operacyjne
Pozostają jeszcze do omówienia Regionalne Programy Operacyjne dla poszczególnych województw, co postaramy się uczynić następnym razem z uwagi na fakt, że wciąż są one dopracowywane, np. 24 lutego 2014 r. została ogłoszona już trzecia wersja Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego przyjęta przez Zarząd Województwa. Występują w niej następujące obszary tematyczne, na które przeznaczone będą środki: „Poprawa dostępności komunikacyjnej województwa”, „Wsparcie wytwarzania i wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych”, „Zwiększenie nowych inwestycji w sektorze MŚP”, „Rozwój obszarów rewitalizowanych”, „Wzrost integracji społecznej oraz poprawa dostępu do rynku pracy przez osoby wykluczone lub zagrożone wykluczeniem społecznym”, „Poprawa efektywności energetycznej w budownictwie użyteczności publicznej i sektorze mieszkaniowym”, „Osiągnięcie i utrzymanie dobrego stanu wód powierzchniowych i podziemnych”, „Ogólnodostępne i wysokosprawne usługi medyczne i społeczne”, „Promowanie przedsiębiorczości”, „Zwiększenie dostępu do zatrudnienia osób pozostających bez pracy”, „Zwiększenie liczby nowych miejsc pracy w regionie”.
Monika Zielińska, Joanna Adamczuk, Dawid Lachowski
Przeczytaj również:
- Pośrednicy w funduszach unijnych – nie taki diabeł straszny, jak go malują, cz. III
- Fundusze unijne – nie taki diabeł straszny, jak go malują, cz. II
- Fundusze unijne – nie taki diabeł straszny, jak go malują, cz. I
Spektra, Monika Zielińska-Choina FINANSOWANIE BIZNESU
Biuro obsługi klienta
ul. Leonarda 18, 20-625 Lublin,
biuro@finansowaniebiznesu.eu
tel/faks: 81 443 02 12
tel. kom.: 505 040 717, 881 331 972