Istnieją elementy, które wpływają na zakup produktu w dużo większym stopniu niż sama ich jakość i użyteczność. Co więcej, istnieją produkty, których w ogóle nie potrzebujemy, a mimo to kupujemy je. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ są marką.
Podobne artykuły
Jak AI zmienia sposób w jaki pieczemy i sprzedajemy słodkościNegatywne opinie w internecie - co robić?Dlaczego klienci, robiąc zakupy, wybierają markety?Zacznijmy od określenia, czym jest marka. Przecież tak naprawdę nie jest to coś namacalnego, co możemy dotknąć i chwycić w dłoń. Mimo to, trzymając w ręku markowy przedmiot, możemy odczuwać wpływ marki. Marka stanowi bowiem wartość dodaną, która wpływa na odczuwalną wartość produktu, nawet jeśli jego realna cena, przeliczana na pieniądze, jest dużo niższa. Posiadanie markowych przedmiotów jest również wyznacznikiem stylu życia, pozycji oraz hierarchii w społeczeństwie. To właśnie dlatego niektóre przedmioty wyceniane są dużo wyżej niż ich odpowiedniki konkurencyjne o tych samych cechach charakterystycznych. Dochodzimy do przykładu, jakim jest światowy koncern, a zarazem marka Apple – życiowe dzieło Steve’a Jobsa. Od tej chwili będę posługiwał się tym przykładem, ponieważ stanowi on nie tylko popularny obecnie trend, ale również jest w pewnym sensie wzorem oddziaływania marki na irracjonalne ludzkie decyzje.
Dlaczego USP ma takie znaczenie?
USP to skrót od unique selling points; jest określeniem unikatowych cech produktu. Kontynuując przygodę z marką Apple – produktem posiadającym unikatowe cechy jest iPod. Mały, bardzo podręczny przenośny odtwarzacz do słuchania muzyki – wygodny i pojemny, z nowoczesnym i oryginalnym designem z układem przycisków niestosowanym nigdy przedtem. Jeszcze lepszy przykład stanowią tablety, które również są dziełem Steve’a Jobsa i marki Apple. Gdybyśmy dokładnie przeanalizowali ten produkt, okazałoby się, że jest to coś pomiędzy smart-fonem a komputerem. Urządzenie ma dużo większy ekran od smartfona, za to jest dużo mniejsze gabarytowo od komputera, chociaż mogłoby spełniać jego funkcje w 100%. Dlaczego zatem tablety obecnie nie wykorzystują w pełni swoich mocy, tak jak mogłyby to robić? Ponieważ przestałyby sprzedawać się komputery, co nie jest na rękę ich producentom. Apple chce sprzedawać zarówno komputery, jak i tablety.
Konsensus tej wypowiedzi skłania do zadania sobie pytania „dlaczego je kupujemy, skoro tak naprawdę ich nie potrzebujemy?”. Odpowiedź jest bardzo prosta – ponieważ są marką, a ich nieposiadanie lub posiadanie tabletu innej marki nie jest trendy, a nawet powoduje wstyd, szczególnie za oceanem.
Kuszące „jabłko”
Zastanówmy się i zadajmy sobie pytanie, czy kupujemy produkt, czy może jednak kupujemy markę, a wraz z nią pozycję społeczną? Okazuje się, że Apple, wprowadzając IPhone’a, zdominował całą branżę, obejmując od razu po premierze 70% światowego rynku Smartfonów. Jeśli jeszcze nie dociera do Ciebie, dlaczego marka jest tak ważna, to usiądź wygodnie, ponieważ mogą ugiąć Ci się kolana i nie chciałbym, by coś Ci się stało, gdy dowiesz się, że Apple nie wyprodukowało ani jednego Smartfona. Jest jedynie twórcą i dostawcą rozwiązań, natomiast wszystkie podzespoły pochodzą od innych producentów, tak jak przykładowo ekran, który kupowany jest od firmy Samsung.
Marka stanowi wartość samą w sobie
To małe, nadgryzione jabłko, czyli logo firmy Apple, wyceniane jest na 76,67 mld dolarów (stan na początek 2013 r.). Zajmuje drugie miejsce, ponieważ obecnie najdroższą marką świata jest Coca-Cola, warta 77,84 mld dolarów. Jak działa marka i dlaczego warto ją budować- Jeśli przeanalizujemy rynek, okazuje się, że wszystkie produkty Apple są dużo droższe od produktów konkurencyjnych o tych samych parametrach. Mimo to wciąż najwięcej produktów sprzedaje właśnie Apple. Jeśli wybierzemy się do supermarketu, zobaczymy na półkach wiele odpowiedników Coca-Coli, a mimo to kupujemy właśnie ją, nawet kiedy jest dużo droższa. Oznacza to, że kiedy dochodzimy do momentu, w którym oferujemy produkty markowe, wówczas możemy sprzedać je dużo drożej niż w rzeczywistości powinny kosztować, ponieważ sprzedajemy już nie tylko sam gotowy wyrób, ale również markę. Markę, która jest pożądana w społeczeństwie, ponieważ zaspokaja potrzeby psychologiczno-społeczne, na przykład prestiżu i dobrego samopoczucia wynikającego z jej posiadania.
Poczytaj inne nasze teksty dotyczące marketingu
• Świąteczny cud marketingowy
• Patent na zwiększenie sprzedaży
• Świeże bułeczki, aromatyczna kawa i Social WiFi
• Myśli uporządkowane
• Mamy dla Ciebie klientów od zaraz
• Mocne i slabe strony biznesu
• Dyskretny urok marketingu
• Marketing po polsku
• Kuszący widok
• Znajdź w sobie lidera
• Sztuka częstowania
• 4xP - czyli podstawy dobrej sprzedaży
• 6 zasad marketingu w sklepie firmowym
W jaki sposób te elementy wpływają na naszą branżę?
Przede wszystkim są doskonałym wzorem do naśladowania. Steve Jobs stworzył serię produktów nietypowych, posiadających USP, a następnie zbudował na nich markę. Ten sam schemat warto zastosować w biznesie i wdrożyć go w swoim najbliższym otoczeniu, przy pomocy działań marketingowych. Czy jest to trudne, skomplikowane i pracochłonne? To zależy od tego, czy masz jakiś pomysł na siebie i swoją firmę. Wówczas praca ta, mimo że czasochłonna, staje się ciekawą przygodą, pełną zaskakujących wydarzeń. Pewne jest to, że nie uda Ci się tego dokonać, jeśli nie spróbujesz. W Polsce wiele firm odniosło sukces i wykreowało własną markę, więc warto brać z nich przykład.
Cukiernia Sowa
Świetnym przykładem są marki doskonale znane naszej branży, które powstały tu, w Polsce, a następnie zostały wykreowane w sposób niemalże perfekcyjny. Pierwszą z nich jest sieć Cukierni Sowa, które oferują produkty cukiernicze. W ofercie Cukierni Sowa znajdują się ciasta o dobrej jakości, starannym wykonaniu oraz fantastycznym smaku. Wiem to, ponieważ sam jestem jej stałym klientem – od Wrocławia po Gdańsk. Jej unikatowe cechy to przede wszystkim ręcznie robione praliny, dostępne w wielu smakach, które podobno są najlepsze w Polsce. Podobno, ponieważ nikt nie jest w stanie sprawdzić, czy rzeczywiście są wykonane z najlepszych składników i czy są najsmaczniejsze, jednak ta opinia oznacza, że stały się marką same w sobie.
Pijalnia Czekolady Wedel
Kolejnym przykładem jest Wedel, który swoje czekoladowe produkty oferuje między innymi w sieciach hipermarketów, zapraszając gości do pijalni czekolady. Wedel wykreował markę kojarzoną właśnie z czekoladą, a szczególnie tradycyjną polską firmą, co przysporzyło mu wielu sympatyków w naszym kraju. Ktoś mógłby powiedzieć, że czekoladę na gorąco można wypić praktycznie w każdym lokalu, a także we wszystkich pijalniach kawy, co oczy-wiście jest prawdą. Różnica polega na wartości dodanej, jaką jest celebracja picia czekolady w lokalach Wedla, specyficznym klimacie i – co najważniejsze – szerokim wyborze smaków, od czekolady białej po deserową. Wedel przez wiele lat wypracował swoją pozycję na rynku, tworząc markę oraz dobierając unikatowe cechy oferowanych produktów.
Lody Magnum
Skoro poruszyliśmy temat słodyczy i czekolady, warto także dodać do kompletu znaną markę lodów Magnum. Lody te jeszcze parę lat temu nie miały żadnej konkurencji, a ich produkcja była nieosiągalna dla innych dostawców i producentów lodów. Lody na patyku Magnum miały jedną unikatową cechę, jaką była niezwykle gruba warstwa czekolady. Za każdym razem podczas ich jedzenia czekolada pękała, wydając charakterystyczny dźwięk.
Jeśli sięgniesz pamięcią wstecz, na pewno przypomnisz sobie, jak wyglądały reklamy lodów Magnum. Wszystkie zakończone były charakterystycznym zbliżeniem na lody, które właśnie gryzła kobieta. W tym momencie wszelkie dźwięki reklamy były wyciszone, po to, by uwypuklić odgłos głośno pękającej czekolady. Lody te były sprzedawane przynajmniej dwa razy drożej od innych, również dlatego, że stały się marką.
Zbuduj własną markę
Niektóre zachowania przedsiębiorców wydają się dla mnie zupełnie niezrozumiałe. Producenci obniżają ceny swoich produktów, tracąc na tym całą marżę. To z kolei powoduje, że szukają tańszych surowców, obniżając tym samym jakość towarów. Niestety, część z nich nie stosuje segmentacji rynku, zapominając o produktach droższych i ekskluzywnych. Tego typu działania są krótkotrwałe i w perspektywie czasu nie przynoszą długotrwałych efektów. Podobne działania są błędne i można by je porównać do podcinania gałęzi, na której samemu się siedzi, co w czarnym scenariuszu może doprowadzić do zamknięcia biznesu. Zamiast tego zbuduj markę, a będziesz zarabiał dzięki niej dużo więcej niż sprzedając zwykłe produkty. Ludzie chcą kupować produkty markowe, dobre, znane i rozpoznawalne dla nich samych, ponieważ dzięki temu sami poprawiają swoje samopoczucie.
Określ własne USP
Zastanów się, jakie są unikatowe cechy produktów w Twojej ofercie. Bez względu na to, czy oferujesz produkty cukiernicze, piekarskie, lodziarskie czy inne, z pewnością jest w nich coś charakterystycznego, czym możesz się wyróżnić na tle konkurencji. Może to być chrupkość, kształt, smak oraz sposób prezentacji, jedzenia oraz zapakowania. Równie dobrze marka może „zbudować” trend, zmienić spojrzenie na niektóre tematy, a nawet opierać się na relacjach społecznych. Określając USP, możesz stworzyć cechę wyimaginowaną, która w rzeczywistości nie istnieje, a jest jedynie psychologiczną reakcją na zachowanie. W tym wypadku idealnym przykładem jest reklama czekolady Milka, która sama w sobie jest zwykłą czekoladą, jednak za każdym razem przedstawiana jest z fioletową krową, która powoduje, że ludzie łączą się ze sobą, budując więź. Oznacza to, że nawet jeżeli Twój produkt nie jest w stanie wyróżnić się niczym zaskakującym, pamiętaj, że możesz stworzyć jego unikatową cechę, wykorzystując przy tym wyobraźnię.
Idealny koncept marki
Pamiętaj, że idealny koncept marki jest prosty, spójny i logiczny. Jego zadanie to nie tylko wyróżnianie się, ale także budowanie przekonania i wywoływania zaangażowania wśród konsumentów, na przykład w powiązaniu z trendem dbania o zdrowie i prawidłowego odżywiania się. Pokazane w nim korzyści powinny być unikalne, a zarazem ważne dla konsumenta. Bardzo popularne i skuteczne metody oparte są na historyjce, czego najlepszy przykład stanowi kampania telewizyjna samochodów Audi, emitowana – niestety – jedynie na rynku niemieckim. Co więcej, marka powinna przekazywać jednorodny komunikat. Wszystkie marketingowe elementy konceptu powinny pracować na przekazanie konkretnej informacji i przesłania, stanowiąc esencję marki.
Michał Rusek, www.MarketingDlaCiebie.pl
Zobacz na ISSUU katalog reklamowy styczeń 2013