Szacuje się, że do końca 2011 roku na zakupy w samych sklepach internetowych, nie wliczając aukcji, wydamy prawie 8 mld zł. Klienci dokonują zakupów przez Internet coraz częściej, a to wpływa na zwiększającą się liczbę nowych sklepów internetowych. Dla jakich firm wejście w obszar tego rynku będzie najlepszym rozwiązaniem?
Dzięki sprzedaży internetowej tradycyjne sklepy zyskują wręcz nieograniczony zasięg działania i są w stanie dotrzeć do klientów z najdalszego zakątka Polski, a nawet zagranicy. Na korzyść sklepów internetowych przemawia także możliwość robienia zakupów w dowolnym czasie. W odróżnieniu od sklepów tradycyjnych są dostępne ze swoją ofertą dla klientów 24 godziny na dobę. Ważną kwestią jest także rosnąca popularność rozwiązań mobilnych. Stały dostęp do Internetu umożliwia klientowi dokonanie zakupu np. podczas podróży. Dlatego przy wyborze rozwiązania dla sklepu internetowego warto zwrócić uwagę na aplikacje umożliwiające dostęp do sklepu w wersji mobilnej.
Dzisiaj sklepy tradycyjne zaczynają przybierać formę punktu odbioru towaru zamówionego przez klienta w Internecie. Granica między handlem tradycyjnym a internetowym powoli ulega zatarciu. Na stronach sklepów internetowych coraz częściej pojawia się informacja, że “zaczynaliśmy od sklepu stacjonarnego”, a na szyldach sklepów stacjonarnych znajduje się miejsce na adres WWW ich placówki internetowej.
e-sklep zamiast serwisu aukcyjnego
Pojawienie się w serwisie aukcyjnym ze swoją ofertą wydaje się bardzo proste. Wystarczy tylko zarejestrować działalność, mieć własny towar oraz dobre chęci. Dzięki dużej popularności serwisów aukcyjnych można liczyć na to, że klienci sami trafią na naszą aukcję. Problemy zaczynają się pojawiać później. Między sprzedającymi panuje ogromna konkurencja, a wyróżnienie własnej aukcji na tle innych wiąże się z dodatkowymi kosztami. Środki, jakie należałoby wydać na reklamę w serwisie, równie dobrze można by wykorzystać w budowanie marki własnego sklepu internetowego. Przy większej ilości sprzedawanego towaru dużym obciążeniem jest także pobierana przez serwis prowizja od sprzedanych produktów.
Sprzedaż w popularnych serwisach aukcyjnych może być dobrym dodatkiem do każdego e-sklepu. Na rynku można kupić odpowiednie oprogramowanie (np. Shoper), które umożliwia dwustronną integrację z serwisem aukcyjnym, np. z serwisem Allegro oraz rozpocząć tworzenie własnego sklepu internetowego.
Nie tylko AGD i RTV
Najwięcej sklepów internetowych działających w Polsce oferuje produkty w kategoriach: dom i ogród oraz odzież. Natomiast klienci w sklepach internetowych najczęściej kupują książki, produkty z kategorii filmy i muzyka, warto dodać, że 61% osób kupujących te produkty stanowią kobiety (źródło: Millward Brown SMG/KRC).
Swoje miejsce w e-commerce z powodzeniem znajdują także firmy oferujące inny asortyment, np. w 2011 roku uległa podwojeniu liczba działających e-delikatesów. Jednocześnie wzrosła także liczba klientów dokonujących zakupów spożywczych przez Internet. Wśród dobrze zarabiających, ale mających coraz mniej czasu klientów popularnością cieszy się zdrowa żywność. Zakupy produktów spożywyczych w sklepach on-line ma jeszcze jeden spory plus - brak konieczności stania w kolejkach, a dostawa kurierem pozwala uniknąć noszenia ciężkich zakupów.
(Dane statystyczne pochodzą z raportu eCommerce 2011 InternetStandard i wyników badań Millward Brown SMG/KRC)