...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja PS, materiał promocyjny

Taktyka w tortach rzezbionych

Gdy trzeba przygotować tort w kształcie zwierzaka, to twórcza zabawa w stylu angielskim dopiero nabiera rumieńców. Przynajmniej dla mnie. Torty rzeźbione, szczególnie te o dużych lub bardzo dużych gabarytach, to mój faworyt. To wyzwanie, które mobilizuje, rozwija i budzi we mnie stratega.

W przypadku każdego tortu jest pewien schemat działania, ale te rzeźbione formy, które mają wyglądać jak replika, wymaga­ją od sugarcraftera dużo większej koncentracji na szczegółach i zachowania odpowiednich proporcji. Myślę, że to jest połowa sukcesu – dlatego zanim zaczniemy rzeźbić, należy dobrze przyj­rzeć się zwierzęciu, które zamierzamy zrobić w słodkiej wersji.
 
Od czego zacząć? Wszystko zaczyna się od szkicu, czyli od pro­jektu rozrysowanego na papierze. Jeśli ktoś nie za dobrze radzi sobie z proporcjami, najlepiej przygotować szablony.
Ile ciasta? W tortach rzeźbionych z konieczności musimy mieć nadwyżkę wypieczonego ciasta w stosunku do tego, co faktycz­nie potrzebujemy na tort.
Jaki smak ciasta? Proponuję stabilne smaki. Moim faworytem są ciasta czekoladowe z pyszną, mocno czekoladową masą. Do ciasta można stosować różne owoce, które dodadzą niepo­wtarzalnego smaku i nawilżą ciasto. Mimo że owoce mogą utrudniać rzeźbienie, to dla smaku, który w torcie jest najważniejszy, warto włożyć więcej energii.
Jakie surowce dobrać? Analizując projekt przyszłe­go tortu, trzeba dobrać odpowiednie komponenty do tworzenia zwierzaków, takie jak: masa pla­styczna, marcepan, czekolada, gumpaste itp.
Z czego zrobić głowę? Dobrze sprawdzi się ryż preparowa­ny z marschmallows. Niektórzy wielcy sugarcrafterzy na świecie pracują na atrapach styropianowych, które są dokładnie owinięte folią spożywczą. Takie rozwiązanie z pewnością ułatwia pracę, ale nie wszędzie jest ono akceptowane. Klienci w Polsce nie są jesz­cze gotowi na „styropianowe” rozwiązanie, dlatego takie decyzje należą zarówno do cukierników, jak i klientów. 

Dodatkowe konstrukcje. W zależności od tego, jakie zwierzę mamy do wyrzeźbienia, należy za­stanowić się nad usytuowaniem głowy. Sprawa komplikuje się, kiedy głowa zwierzęcia ma być za­wieszona nad tułowiem. Wtedy należy stworzyć stabilną konstrukcję, która ją utrzyma.
Jak pracować? Wielki, złożony tort najle­piej rzeźbić stopniowo, ponieważ w ten sposób łatwiej nam będzie zapanować nad poszczególnymi ele­mentami. Głowę zwierząt budujemy warstwami: dokładamy kolejne warstwy i robimy uwypuklenia do uzyskania pożąda­nego efektu. Przy głowie zawsze jest najwięcej pracy, dlatego warto zacząć od niej, żeby nasz tort nie „grzał” się bez potrzeby.

Case study
W zależności od tego, jakiego zwierzaka przyjdzie nam rzeźbić, pracujemy na różnych materiałach. Tort w kształcie krowy zużył ogromne ilości czekolady plastycznej. Krówka ważyła bagatela 45 kg.
 
Czekolada jest surowcem wyrozumiałym, cierpliwym, dającym ogromny margines błędu przy pracy, która bywa czasochłonna. Takie torty jak małpa, żyrafa i wielka krowa były przede wszyst­kim tworzone w tym szlachetnym materiale.
Warto czasem wymieszać masę cukrową z czekoladą w pro­porcji 50:50 . dzięki temu czekolada plastyczna zyskuje więk­szą sprężystość. Czekolada bywa też kapryśna i nie zawsze poddaje się wszystkim naszym zabiegom.

fot. Anna Daraż

 

Tworzenie w niej zdecydowanie różni się od pracy na masach cukrowych, ale gorąco zachęcam do tej przygody, bo bardzo szybko można się zakochać i pozostać czekoladzie wiernym. W moim przypadku tak właśnie się stało.


Tworząc tort-rybę, wybrałam masę cukrową. Żeby uzyskać efekt łusek na powierzchni ryby, zastosowałam słynny trik przy użyciu packi, na której była równomiernie rozciągnięta siateczka plastiko­wa nowa, wysterylizowana (można użyć nowej wysterylizowanej myjki). Tutaj bardzo ważne jest dokładne sterylizowanie narzędzi. Mając łuski odbite na powierzchni tortu, mogłam przystąpić do cie­niowania ryby za pomocą aerografu.

Aerograf
Są projekty, w których zastosowanie aerografu jest niezastąpione. Są to zazwyczaj zwierzaki, jak płazy czy gady, których rzeczywiste umaszczenie charakteryzuje się wieloma odcieniami . aerograf daje prawdziwe pole do popisu. W przypadku tortu-ryby po na­łożeniu kolorów za pomocą aerografu można zastosować puder spożywczy . odcień srebrny albo biały perłowy. Puder spożywczy nakładamy, kiedy barwnik dobrze wyschnie.

Kreatywność w nieskończoność
Sugarcrafting jest sprawdzianem kreatywności. Korzystając z materiałów spożywczych, musimy niejednokrotnie pobawić się w twórcę nieodkrytych do tej pory elementów spożywczych na naszych tortach. Chcąc uzyskać cieniuteńkie włoski, które nasza czarno-biała mućka ma pod nosem, próbowałam wielu znanych elementów wykorzystywanych w sugarcraftingu, ale żaden nie zdał egzaminu. Z jednym wyjątkiem . żelatynowe włosy. Wyciśnięty przez tylkę 0,5 mm w dużym stężeniu roztwór żelatyny z wodą (pozostawiony do wyschnięcia) tworzy bardzo trwały i sztywny, ale elastyczny materiał. To był strzał w dziesiątkę! Krowa zyska­ła ostatni szlif, a dzięki takim szczegółom możemy powiedzieć – tak, o to chodziło!

Repliki pomniejszone lub powiększone oraz zwierzęta są moim absolutnym faworytem w tortach w stylu angielskim i zawsze zachęcam do tej zabawy. Jeżeli nie lubicie lub boicie się wielko­gabarytowych projektów, możecie zacząć od odrobinę mniejszych form, na których można ćwiczyć technikę, wszak ćwiczenie czyni Mistrza (Branży).

Anna Daraż, Pracownia Ciast  i Tortów „Niezłe Ciacho”



Bieżące wydanie czasopisma

Czy cynamonki staną się jesiennym odpowiednikiem jagodzianek? Jak obniżyć food cost, nie zaniżając jakości produktu? Dlaczego sukcesja w branży stanowi problem?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji