Przed działami marketingu staje obecnie szereg wyzwań, z którymi wcześniej nie mieliśmy do czynienia. Upowszechnia się digitalizacja wszelkich form naszego życia: od nauki aż po zakupy. Tradycyjna branża, w jakiej działają piekarnie i cukiernie, szybko musiała nabrać wiatru w żagle i zacząć korzystać z niezliczonych możliwości
Podobne artykuły
Jak AI zmienia sposób w jaki pieczemy i sprzedajemy słodkościNegatywne opinie w internecie - co robić?Dlaczego klienci, robiąc zakupy, wybierają markety?Doskonale pamiętamy początki pandemii i próby nawiązania kontaktu z klientami poprzez chociażby webinaria. Na szczęście przeszliśmy już nad tym do porządku dziennego, jednak wyzwania dla branży nadal się nie kończą. Czasy mamy bardzo ekscytujące, jeszcze nigdy marketing nie miał aż takiego dostępu do nowych technologii i kanałów oraz możliwości bezpośredniego komunikowania się z klientami. Co zatem zrobić, aby marketing w piekarniach i cukierniach był jeszcze skuteczniejszy? Mamy na to kilka sposobów.
Po pierwsze – Plan!
Wszystkie książki o marketingu dowodzą, jak istotna jest strategia i plan marketingowy – dlaczego? „Gdy nie wiesz, do któ
rego portu płyniesz, żaden wiatr nie jest dobry” – powiedział Seneka Młodszy i niewątpliwie miał rację. Posiadanie planu, choćby na najbliższy miesiąc, sprawia, że działania stają się bardziej uporządkowane i sensowne. Rozpisując miesięczne plany w kalendarzu, możemy zobaczyć też, kiedy przypadają najbliższe święta czy popularne imieniny. Posiadanie plannera, z którego mogą skorzystać nie tylko działy marketingu, ale także handlowcy czy ekspedientki w sklepach firmowych, sprzyja zharmonizowaniu działań i komunikacji z klientem, a uporządkowane działania przekładają się na uporządkowane sukcesy!
Po drugie – komunikat!
We współczesnym świecie najważniejsza jest komunikacja z klientami, oczywiście najlepiej dialog, nie monolog. Firmy mają niezliczone możliwości, aby docierać do swoich klientów, a potencjalni klienci piekarni i cukierni są wszędzie w sieci – począwszy od Facebooka, Instagrama, LinkedIna, po Twittera czy TikToka. Internetowych kanałów komunikacji jest mnóstwo – co zatem wybrać? Z pewnością warto być na Facebooku, gdzie można tworzyć różnorodne treści: informacje o nowych produktach, promocjach, otwarciach kolejnych lokali czy o godzinach działania sklepów firmowych. Klienci chętnie uczestniczą w dialogu ze swoimi ulubionymi markami. Warto być na Facebooku i promować firmę! Społecznosć bardzo chętnie angażuje się w promocje marki – komentują posty, odpowiadają na pytania, czy piszą recenzję. Warto pamiętać, że w centrum komunikacji Facebooka jest właśnie klient i troska o to, aby otrzymał treść z jego punktu widzenia interesującą. Plotki jakoby Facebook się starzał i rejestrował odpływ użytkowników, można włożyć między bajki. To nadal, zaraz po YouTube, najpopularniejsza platforma społecznościowa.
Po trzecie – Produkt!
Nowe produkty, inspiracje, smaki. Tego w naszej branży nie można pominąć. Oferty sezonowe, świąteczne. Coś znika z witryny, coś się pojawia. Dynamiczne podejście powoduje, że oferta naszej piekarni czy cukierni nigdy się nie nudzi. Truskawki w maju i czerwcu zawsze smakują najlepiej. Należy także pamiętać o tym, jak oferty limitowane czasowo wpływają na chęć zakupów – doskonale znamy myśl, która towarzyszy nam, kiedy wiemy, że oferta wkrótce może się skończyć. To właściwy moment, żeby informować klienta w sklepie podczas zakupów, ze już za kilka dni nasza sezonowa promocja zniknie ze sprzedaży, więc warto spróbować nowe ciasta czy jagodzianki, które już wkrótce zagoszczą na sklepowych półkach – czas ich obecności zawsze jest za krótki. Gdzie szukać inspiracji? Oczywiście w internecie, idealnym narzędziem do poszukiwania pomysłów na nowe produkty są Instagram i Pinterest. Wkrótce można będzie też pojechać na targi branżowe. Szukajmy w sieci, ale także offline – „Mistrz Branży” to doskonałe źródło słodkich inspiracji.
Po czwarte – Promocja!
Dobrze skrojona promocja to także pomysł na sukces! Cena to nie wszystko, współcześni klienci gotowi są zapłacić więcej za dobrej jakości produkt. Akcje marketingowe to akcje tematyczne dla klienta (np. w ofercie Credin Polska promocja tematyczna – miesiąc śródziemnomorski), program lojalnościowy dla stałych klientów czy sprzedaż premiowana (np. za wydanie określonej kwoty torba gratis). Przestrzeni do tego typu akcji jest wiele! Warto pamiętać o nich podczas codziennych działań, ponieważ zależy nam na powracających klientach. Wszyscy wiemy, że koszt pozyskania nowego klienta jest 7 razy wyższy niż utrzymanie stałego. Warto więc inwestować w akcje marketingowe wspierające sprzedaż, zachęcając klientów do powrotu.
Po piąte – klient!
Po piąte, ale najważniejsze! Planując wszelkie działania marketingowe, należy bezwzględnie nastawić się na potrzeby klientów! Słuchać tego, co mówią i jakie mają oczekiwania, nawet jeśli nie możemy ich spełnić od razu. Umiejętność słuchania jest elementem najważniejszym, ponieważ pomaga budować dobre relacje, które są kluczowe dla firm. Linia rozmów z klientami jest w tej chwili przesunięta. Rozmawiają z nami nie tylko w sklepach firmowych, ale także w social mediach, na stronach internetowych czy stronach z opiniami – warto więc działać tak, aby mówili o nas dobrze!
autorka: Edyta Trzcińska, marketing manager Credin Polska. Od 10 lat związana z branżą piekarniczocukierniczą w Polsce. Przez 4 lata koordynator marketingu i sprzedaży w Piekarni&Cukierni PATI w Rypinie. W latach 2019-2020 specjalista ds. marketingu w PGD Sp. z o.o. Autorka webinariów „Facebook dla piekarni i cukierni” oraz „Reklama na Facebooku dla lodziarni”. Pasjonatka fotografii kulinarnej i psychologii.