...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja PS

E-commerce dla początkujących cz.I

Internet to nieskończone możliwości nie tylko dla graczy i poszukiwaczy wirtualnych przygód, ale także dostępny dla każdego rynek. Cyberhandel to szybko rozwijająca się przestrzeń, w której mądry przedsiębiorca znajdzie dla siebie miejsce. My podpowiemy, jak to miejsce dobrze zorganizować, w krótkim cyklu o...

     
 

Artukuł pochodzi z listopadowego wydania magazynu Mistrz Branży

 

Zamów numery archiwalne w wersji PDF: prenumerata@MistrzBranzy.pl

 

 

Niezależnie od tego, w jakiej branży rozpoczniesz działalność w sieci, zanim ruszysz, poszukaj sklepów internetowych z tym samym lub zbliżonym asortymentem. To świetny sposób na weryfikację własnych oczekiwań, analizę potrzeb i możliwości – znacznie łatwiej będzie później zmierzyć się z własną koncepcją. Jest to też okazja do zastanowienia się nad obszarami, w których możesz wypracować przewagę nad konkurencją. Pamiętaj, że nie zawsze jest to cena. Wartością sklepu internetowego mogą (powinny) być też inne elementy, jak obsługa klienta, czas dostawy, sposób pakowania itp.

Analizując rynek, popatrz na niego pod kątem możliwości rozwoju. Sprawdź, czy jest popyt na produkty, które chcesz sprzedawać, czy jest możliwość rozbudowywania asortymentu, poszerzania oferty itd., czy wybrana przez ciebie działalność ma przyszłość. Jest to także czas na znalezienie odpowiednich dostawców, hurtowników i nawiązanie współpracy i  wynegocjowanie warunków dostawy.
Następnie zastanów się, jaką domenę wybrać, jak stworzyć e-sklep i gdzie go ulokować. Jeżeli nie bardzo wiesz, o czym mowa, albo chciałbyś zaktualizować swoją wiedzę na temat e-commerce, koniecznie przeczytaj poniższy tekst.  

Od domeny do lokalizacji
Domena – to adres twojego e-sklepu, czyli jeden z najważniejszych elementów e-działalności. Dobrze dobrana domena powinna być prosta i łatwa w zapamiętaniu. Dobrze jest również, by nazwa kojarzyła się z oferowanym asortymentem, choć nie jest to konieczne – często bowiem popularny staje się sklep, którego nazwa nie ma nic wspólnego z ofertą produktową.
Gdy wybierzesz domenę, sprawdź jej dostępność. Wybierz też odpowiednią „końcówkę” dla domeny. Najbardziej popularne to .pl, .com, .eu – jeśli wszystkie trzy są dostępne, kup je, dzięki temu ograniczysz ryzyko, że ktoś uruchomi sklep o zbliżonej nazwie.
Za domenę płaci się zwykle w systemie rocznym. Koszt zakupu nie jest duży. Często można trafić na oferty promocyjne, kiedy to cena wynosi
1 zł, zwykle jednak jest to kwota kilkudziesięciu złotych. Pamiętaj o corocznym odnawianiu domeny.

Hosting – oznacza fizyczną lokalizację twojego sklepu, czyli miejsce na serwerze. Jest to jeden z najważniejszych elementów bezproblemowego prowadzenia e-sklepu. Firma świadcząca usługę hostingową może udostępnić miejsce na serwerze współdzielonym z innymi użytkownikami Internetu lub udostępnić serwer dedykowany, przeznaczony wyłącznie do twoich potrzeb (jest to znacznie droższe rozwiązanie i najodpowiedniejsze dla sklepów z bardzo dużym ruchem i zawartością).
Wybierając hosting, zwróć uwagę na
4 zasadnicze rzeczy:
• transfer (powinien być jak najwyższy),
• pojemność,
• bazy danych (brak ograniczeń ilościowych),
• panel administracyjny.

Koszt hostingu na potrzeby sklepu to wydatek od około 200 zł wzwyż w skali roku, w zależności od potrzeb i wybranej opcji.

Skrypt sklepu – to oprogramowanie internetowe, czyli to, co tworzy twój e-sklep. Na rynku dostępne są właściwie dwie opcje takiego oprogramowania: bezpłatne i płatne.

Wśród bezpłatnych skryptów sklepu internetowego najbardziej popularne to: ZenCart, Magento (community edition), PrestaShop, OpenCart, Quick.Cart i inne. Zaleta takiego rozwiązania jest właściwie tylko jedna – brak kosztów. Na dłuższą metę rozwiązania te okazują się niewystarczające do sprawnego prowadzenia e-biznesu. Często zawierają błędy, nie są optymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych. Owszem, można wprowadzać w nich modyfikacje, np. w postaci własnej grafiki, jednak oznacza to już ponoszenie dodatkowych kosztów. Problematyczne, w przypadku tego typu oprogramowania, jest również wsparcie techniczne – płatne lub trudno dostępne.
Jeśli nie jesteś przekonany do e-biznesu, potrzebujesz czasu na weryfikację, określenie potrzeb, zebrania funduszy, możesz zacząć od bezpłatnego oprogramowania. Większość płatnych skryptów oferuje tzw. migrację, czyli przeniesienie zawartości sklepu z jednego na inne oprogramowanie. Jest to już najczęściej usługa płatna, dość pracochłonna dla obydwu stron, ale możliwa.

Rozwiązanie płatne obejmuje dzierżawę, wersję abonamentową i licencję na takie oprogramowanie. W ramach abonamentu możemy wynająć wirtualną przestrzeń sklepową od firmy zewnętrznej. Comiesięczna opłata abonamentowa waha się od kilkudziesięciu to kilkuset złotych w skali roku. Rozbieżność jest bardzo duża, ponieważ dostawcy oprogramowania często przygotowują bardzo atrakcyjne promocje dla nowych klientów, a także udostępniają różne pakiety w zależności od potrzeb zakładanego biznesu.
 
Znani dostawcy oprogramowania to m.in.: Shoper, Home (Click Shop), RedCart, iStore, IAI Shop, Sote.
Decydując się na rozwiązanie abonamentowe, zwykle wybieramy również hosting i domenę u tego samego dostawcy – rozwiązanie wygodne i rekomendowane. Dzięki temu można uniknąć niepotrzebnych kosztów, co jest ważne szczególnie na początku działalności w sieci. Często także dostawcy oprogramowania mają bardzo atrakcyjne oferty dla rozpoczynających swoją przygodę z e-sklepem. Pierwszy krok do e-biznesu nie jest więc obciążeniem finansowym.
Ta opcja ma wymierne korzyści. Po pierwsze, oferuje dostęp do wsparcia technicznego, po drugie, oprogramowanie jest aktualizowane automatycznie, więc wszystkie poprawki czy udoskonalenia skryptu same się wgrywają. Istotne jest, by wybrane oprogramowanie rozwijało się wraz z naszym biznesem, rosnącymi potrzebami i naszą biegłością w obsłudze sklepu.

 

   
 

Podst@wy dobrego e-biznesu

zrób dokładne rozpoznanie rynku, na którym chcesz działać, stawiaj na jakość swoich produktów, a nie na niską cenę, internetowy nie znaczy byle jaki; porządne zapakowanie produktów przy dostawie i szybka obsługa gwarantują zadowolonych klientów, którzy polecą twoje usługi swoim znajomym, znajdź szybkich i sprawnych dostawców, poszerzaj swój asortyment, poszukuj nowości.

 

 

Inną zaletą oprogramowania abonamentowego jest jego gotowość do użycia „od ręki”, co pozwala na rozpoczęcie działalności bardzo szybko, bez zbędnego czekania. Poza tym większość istniejących skryptów na rynku pozwala na 1- lub 3-tygodniowy okres testowy, co daje nam szansę zorientowania się w możliwościach systemu i naszych potrzebach. Warto z tego skorzystać.

Licencja dożywotnia oznacza, że oprogramowanie kupujemy na własność. Opłata jest wnoszona jednorazowo. W tym wariancie usługa opieki technicznej oraz aktualizacji jest dostępna okresowo (zwykle przez rok), tak jest np. w oprogramowaniu Shoper. Po tym czasie można wykupić tzw. asystę. Zakup oprogramowania w postaci licencji daje pewne dodatkowe możliwości, niedostępne przy abonamencie, a mianowicie pozwala na indywidualne modyfikacje zgodne z potrzebami kupującego (co może wynikać ze specyfiki branży, produktów itp.), dodawanie nowych funkcji czy zmiany w kodzie źródłowym.
Jeśli posiadamy swój serwer i spełnia on wymagania techniczne oprogramowania, sklep może być zainstalowany właśnie tam. Wtedy nie ponowimy dodatkowych kosztów związanych z hostingiem.

Rozwiązanie indywidualne to skrypt sklepu stworzony od podstaw pod kątem potrzeb zamawiającego. Rozwiązania tego typu mogą w jakimś stopniu bazować na gotowym systemie lub wykorzystywać jego część. Wybór takiego rozwiązania wiąże się ze sporymi kosztami, zwykle od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych w zależności od funkcjonalności i wykonawcy. Poza tym czas oczekiwania na taką realizację jest dość długi – trzeba się uzbroić w cierpliwość na kilka tygodni albo nawet na kilka miesięcy.

Sklep w Internecie, wbrew pozorom, wymaga dużych nakładów czasowych. Jeżeli taki kanał dystrybucji jest dodatkiem do naszej „stacjonarnej” działalności, to musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, ile czasu możemy poświęcić na ten sklep, czy w firmie będziemy mieli osobę oddelegowaną do tej pracy czy też będziemy prowadzić sklep samodzielnie. Jeżeli nie mamy znajomego informatyka, a sami mamy mało czasu oraz ograniczone środki finansowe, dobrym rozwiązaniem jest sklep internetowy w wersji abonamentowej. Otrzymujemy stałe wsparcie techniczne, dobieramy narzędzie odpowiednie do naszych możliwości i potrzeb pod względem technologicznym i finansowym, które jednocześnie, wraz z powodzeniem inwestycji, możemy rozwijać. Jeżeli natomiast mamy już serwer i wiemy, że będziemy potrzebować niestandardowych rozwiązań dla naszego e-sklepu, warto zastanowić się nad zakupem licencji dożywotniej. 

Karolina Bartnik-Kura,  DreamCommerce SA

 

E-Commerce dla początkujących - wszystkie artykuły:
E-commerce dla początkujcych  (cz.I)  
Kupiłem sklep internetowy. Co dalej?  (cz.II)
Klucz do konkurencyjności w sieci  (cz. III)
Klucz do Bezpieczenstwa w sieci (cz.IV)


     
 

Artukuł pochodzi z listopadowego wydania magazynu Mistrz Branży

 

Zamów numery archiwalne w wersji PDF: prenumerata@MistrzBranzy.pl

 

Bieżące wydanie czasopisma

Jaki krem do przekładania, a jaki do tynkowania tortu? Od czego zacząć wegańską rewolucję w cukierni? Co to jest crookie? I czym się różnią świderki Ice Dream Team?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji