...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja MW

Kupiłem sklep internetowy. Co dalej?

Zainwestowałeś w internetowy kanał sprzedaży, wybrałeś branżę, przeanalizowałeś atuty konkurencji i potencjał rynku, wybrałeś domenę, hosting oraz platformę sklepu internetowego. Teraz musisz przygotować swój biznes do sprzedaży, czyli skonfigurować e-sklep.

     
 

Artukuł pochodzi ze styczniowego wydania magazynu Mistrz Branży

 

Zamów numery archiwalne w wersji PDF: prenumerata@MistrzBranzy.pl

 

 

  …e-commerce dla początkujących (cz. II)  

 

Zakładam, że skorzystałeś z dostępnych na rynku gotowych platform do prowadzenia sklepu internetowego (np. Shoper). O różnicach pomiędzy poszczególnymi rozwiązaniami – gotową platformą a opcją indywidualną – pisałam w poprzednim artykule (MB 10/2012). Jeśli wybrałeś rozwiązanie indywidualne, musisz samodzielnie zatroszczyć się o znacznie więcej obszarów, np. wyszukanie i negocjację stawek na usługi kurierskie, wybór sposobów i systemów płatności, uzgodnienie warunków współpracy itd. Rozwiązania gotowe są najczęściej już zintegrowane z kilkoma kurierami czy systemami płatności – zostaje tylko kwestia zgłoszenia się i podpisania umów. Poza tym dzięki wspomnianym integracjom jako użytkownik danej platformy do prowadzenia sklepu internetowego możesz otrzymać preferencyjne stawki, np. na wysyłkę kurierem.

Konfigurowanie sklepu

Proces konfigurowania sklepu oznacza przygotowanie naszego wirtualnego „lokalu” do sprzedaży. Chodzi tu o zadbanie o to, by poszczególne elementy typu: wyszukiwarka, menu, kontakt, informacje o firmie, regulamin itd., były umieszczone w odpowiednich miejscach i opracowane w sposób czytelny i zrozumiały.
Jeśli wybrałeś rozwiązanie dedykowane, przygotowane specjalnie na Twoje zamówienie, to już na etapie projektowania będziesz miał wpływ na to, jak i gdzie będą ułożone wyżej wymienione elementy oraz jak będą prezentowane produkty.
Dostępne na rynku oprogramowania abonamentowe mają najczęściej budowę modułową (np. oprogramowanie Shoper), co oznacza, że można w łatwy sposób zarządzać wszystkimi elementami sklepu (przesuwając je) i decydować samodzielnie o tym, gdzie ma być wyszukiwarka, w którym miejscu ma wyświetlać się informacja o nowościach, gdzie i jak ma być prezentowane menu, informacje o firmie itd.

Budowa modułowa sklepu jest o tyle wygodna, że w miarę użytkowania, wraz ze wzrostem Twojej wiedzy na temat użyteczności strony internetowej, możesz dowolnie zmieniać położenie elementów w sklepie, dostosowywać je do klientów oraz do własnych potrzeb. Możesz również przygotowywać je etapami (np. zamieszczanie artykułów w sklepie – moduł możesz włączyć dopiero, gdy ta opcja będzie gotowa).
Temat użyteczności strony internetowej jest dość rozległy i stanowi materiał na oddzielny artykuł, jednak warto podkreślić, że niektórzy dostawcy gotowych platform wykonują regularne badania użyteczności, zwalniając Cię z obowiązku „bycia na bieżąco” z trendami.

Tymczasem poniżej została przedstawiona krótka lista elementów, które musisz przygotować, uruchamiając sklep internetowy. W kolejnych artykułach omówię również szczegółowo istotność każdego z nich; na tym etapie poniższe informacje powinny być wystarczające.

Nawigacja e-sklepu

Tak jak wspomniałam, dostępne na rynku gotowe sklepy internetowe zbudowane są z modułów, które możemy dowolnie przesuwać, decydując, czy w ogóle mają być widoczne. Poniżej przedstawiam listę modułów (elementów), które powinny się znajdować w Twoim sklepie.

Opcja logowania
Moduł pozwalający klientowi założyć konto w Twoim sklepie. Możesz umożliwić kupno produktów bez konta, jednak dla późniejszych działań marketingowych dobrze jest budować bazę klientów. Taki moduł zwykle zamieszcza się na górze strony (może być w prawym górnym rogu) – tak, by był dobrze widoczny.

Menu Narzędzie
Pozwalające użytkownikowi zapoznać się z ofertą Twojego sklepu. Zwykle zamieszczane jest po lewej stronie (lub w górnej części strony). Zastanów się, jak najlepiej nazwać kategorie, tak by były jak najbardziej intuicyjne dla potencjalnego klienta, by klikając, nie musiał zastanawiać się, gdzie ma szukać danego przedmiotu.

Wyszukiwarka
Niezwykle ważny element sklepu internetowego. Pozwala klientowi szybko sprawdzić, czy Twój sklep ma w swojej ofercie żądany produkt. Wyszukiwarka powinna być umieszczona w widocznym miejscu – np. na środku strony lub po prawej stronie (klienci intuicyjnie będą jej szukać w tym miejscu).

Produkt
To również bardzo istotna część ustawień Twojego sklepu – decydujesz o tym, gdzie oraz w jaki sposób będą wyświetlały się produkty w Twoim sklepie oraz jakie informacje będą podane przy każdym produkcie. Warto tę część przygotować w sposób czytelny i estetyczny, tak by potencjalny kupujący miał przyjemność z przeglądania asortymentu Twojego e-sklepu.

Koszyk Moduł,
który pozwala klientowi sprawdzić, czy i co dodał do koszyka, robiąc zakupy w Twoim sklepie. Zamieszczany jest zwykle po prawej stronie, w widocznym miejscu.
Nowości (i bestsellery) w sklepie Moduł ten powinien być widoczny dla klienta i zawierać produkty, które np. sprzedają się najlepiej lub są nowościami w ofercie sklepu i/lub w branży.

Stopka sklepu
To zbiór informacji ważnych dla każdego kupującego, które uwiarygodniają Twój sklep i budują zaufanie klientów. Dlatego ważne jest ich rzetelnie przygotowanie. Stopka zwykle znajduje się na dole strony i zawiera najczęściej wymienione poniżej informacje.

O firmie
Tutaj można podać kontakt oraz informacje o samej firmie.

Regulamin
W tym miejscu powinien się znaleźć regulamin sklepu przygotowany z uwzględnieniem obowiązujących aktualnie regulacji prawnych.

Reklamacje i zwroty
To zbiór informacji dotyczących zasad rozpatrywania reklamacji składanych przez kupujących oraz opis polityki zwrotów.

Dostawa i płatności
Jest to miejsce, w którym możemy podać informacje na temat obsługiwanych sposobów płatności (karta, wpłata na konto, za pobraniem) oraz kanałów wysyłki (Poczta Polska, kurierzy, paczkomaty). Możemy również zamieścić informacje dotyczące czasu realizacji zamówienia.

Pomoc
Tutaj warto zamieścić informacje dotyczące polityki prywatności oraz FAQ (lista najczęściej zadawanych pytań wraz z odpowiedziami).

Ciągłe udoskonalanie

Tak naprawdę proces konfigurowania sklepu internetowego nigdy się nie kończy. Dbałość o aktualność poszczególnych informacji to codzienność właściciela. Ma to znaczenie nie tylko dla klientów, ale także dobrze wpływa na pozycję sklepu w wyszukiwarkach (Google „lubi” strony, które są aktywne, gdy coś się na nich dzieje, pojawiają się nowe treści; traktuje je wtedy jako wartościowe dla szukających).
Uruchomienie sklepu internetowego to tylko kilka kliknięć myszką, podczas gdy przygotowania poprzedzające sprzedaż zajmują od kilku godzin do kilku dni. W przypadku skorzystania z dostępnych na rynku gotowych rozwiązań do prowadzenia e-sklepu można rozpocząć e-działalność w bardzo krótkim czasie.

W kolejnym artykule postaram się przedstawić sposoby oraz bezpłatne narzędzia, które pozwalają samodzielnie dbać o promocję i marketing sklepu internetowego.   

autor: Karolina Bartnik-Kura, DreamCommerce SA

E-Commerce dla początkujących - wszystkie artykuły:
E-commerce dla początkujcych  (cz.I)  
Kupiłem sklep internetowy. Co dalej?  (cz.II)
Klucz do konkurencyjności w sieci  (cz. III)
Klucz do Bezpieczenstwa w sieci (cz.IV)


Bieżące wydanie czasopisma

Czym wyróżnia się marcepan królewiecki? Czy rzemieślnicza piekarnia to najpewniejszy biznes? Dla kogo mleko A2? Jak powstają zefirki?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji