Nie trzeba daleko szukać, aby odnaleźć kreatywne koncepcje marketingowe w naszej branży, które wywierają pozytywny wpływ na cały rynek. Skorzystajmy z okazji i zainspirujmy się działaniami promocyjnymi, które spotykamy na swojej drodze każdego dnia. Michał Rusek, www.MarketingFanpage.pl
Podobne artykuły
Najdłuższzzzze, NAJWIĘKSZE i najbardziej spektakularne – branżowe rekordy GuinnessaBeacony w służbie handlu, również tego mniejszegoWWW, platforma sklepowa czy szybka aplikacja? Sposób na sprzedaż onlineInspirujmy się tym, co zauważamy na co dzień. Nauczmy się doceniać pozytywne działania i przesłania, które wplecione są w akcje marketingowe. Obserwujmy, jak działania partnerów biznesowych, konkurencji, a nawet osób zupełnie niezwiązanych z naszą działalnością wywierają pozytywny wpływ na rynek. Zauważmy, jak ewoluuje forma komunikatu reklamowego oraz czerpmy wartości, które niesie za sobą.
Właśnie w tym celu przygotowałem zestawienie kilku najciekawszych – moim zdaniem – akcji marketingowych. Nie jest to ranking, dlatego nie ma znaczenia kolejność, tym bardziej, że każde z opisanych poniżej działań jest inne i na swój sposób wyjątkowe.
Pomysły na kanapki z Twojego pieczywa
W sieci sklepów Lidl można znaleźć książeczkę opisującą rodzaje sprzedawanego pieczywa, jego skład, a co najważniejsze – wiele ciekawych przepisów na przygotowanie kanapek w różnych kompozycjach smakowych. Książeczkę można także pobrać w wersji elektronicznej z Internetu. Gdyby nie ona, najprawdopodobniej nigdy nie poznałbym interesującego przepisu na ciabattę z winogronami i serem pleśniowym, bo chociaż lubię to pieczywo, dotychczas rzadko je kupowałem. Teraz to się zmieniło, ponieważ ulotka z przepisami zachęciła mnie do tego, by kupować je częściej i przygotowywać sobie znacznie smaczniejsze kanapki, niż robiłem to do tej pory. Kilkanaście ciekawych przepisów wraz z apetycznymi zdjęciami skutecznie zachęciło mnie do tego, aby wyjść z rutyny i zacząć eksperymentować, kupując droższe pieczywo niż zwykle.
Podsumowując, Lidl zainspirował klientów, by na podstawie wartościowych informacji i propozycji podania kanapek kupować zarówno droższe pieczywo, jak i produkty potrzebne do przygotowania apetycznej przekąski. Jest to świetny przykład marketingu, który – zamiast nachalnego wymuszania działania konsumenta – przedstawia atrakcyjne możliwości, których klient zaczyna pragnąć.
Pytanie brzmi: czy możesz stworzyć podobną wartość i zaoferować ją swoim klientom?
Festiwal Czekolady i Słodyczy w Warszawie
Międzynarodowy Festiwal Czekolady i Słodyczy w Warszawie to ciekawa inicjatywa zrzeszająca zarówno tradycyjne cukiernie, jak i firmy zajmujące się dystrybucją gotowych wyrobów czekoladowych. Podczas wydarzenia można kupić wiele słodyczy, a także dodatki czy dekoracje dla hobbystów i profesjonalistów.
Świetna oprawa marketingowa oraz atrakcje, jak pokaz mody czekoladowej, przyciągają tłumy zwiedzających. Co najważniejsze, festiwal zrzesza wystawców w jednym miejscu, a następnie zapewnia przybycie tysięcy zwiedzających, którzy mogą poznać nieznane im dotychczas cukiernie i na miejscu kupić oferowane produkty. Oznacza to, że – z perspektywy wystawcy – dzięki uczestniczeniu w festiwalu otrzymujemy świetną reklamę własnej firmy oraz umożliwiamy poznanie oferowanych produktów zwiedzającym. Co ważne, klient ma szansę na przeprowadzenie na żywo rozmowy z ekspedientkami, cukiernikami i przedstawicielami firmy. Patrząc na to w ten sposób, jedno wydarzenie może zastąpić wiele tradycyjnych działań reklamowych, tym bardziej, że reklama nie zawsze generuje sprzedaż produktów, a obecność na festiwalu niemalże ją gwarantuje.
Pytanie brzmi: czy chcesz dotrzeć do tysięcy nowych klientów i od razu wygenerować sprzedaż w jeden weekend?
Czystoziarnisty
Czystoziarnisty – to nazwa mieszanki ziaren, która stanowi bazę do wypieku pieczywa oraz batoników we własnym zaciszu domowym. Mieszanka jest o tyle wyjątkowa, że nie zawiera mąki ani drożdży, co samo w sobie jest swego rodzaju ewenementem.
Produkt zaprezentowany został w ciekawy sposób, a design i oprawę graficzną wykonano na bardzo wysokim poziomie. Najważniejsze jest jednak to, że koncepcja marketingowa twórcy – firmy Credin – uwzględnia rozprzestrzenianie informacji za pomocą wielu kanałów komunikacji jednocześnie. Informacja o walorach odżywczych i charakterystyce pieczywa komunikowana była na o wiele większą skalę, niż zwykle odbywa się to w branży. W ramach działań marketingowych silny nacisk położono na social media, tworząc stronę fanpage na portalu Facebook. Stworzona została także specjalna strona internetowa, na której nie tylko można przeczytać informacje o produkcie, ale nawet obejrzeć film przedstawiający sposób wypiekania pieczywa. W rozreklamowaniu produktu pomógł konkurs z nagrodami, a dystrybucję mieszanki ułatwia sprzedaż bezpośrednio do klienta przez sklep internetowy.
Niewielu firmom udało się dotychczas w tak profesjonalny sposób wyjść z informacją bezpośrednio do finalnego odbiorcy, komunikując się z nim z gracją, w zrozumiały dla każdego sposób. Czy Ty w swojej firmie potrafisz przygotować równie ciekawą kampanię reklamową?
Zaprojektuj swoją bluzę
„Zaprojektuj swoją bluzę” – to bardzo ciekawy konkurs zorganizowany przez firmę Tedmar. Konkurs polegał na narysowaniu swojej wizji bluzy firmowej. Najlepszy projekt został uszyty przez firmę Tedmar, sprezentowany zwycięzcy konkursu i, co ciekawe, wprowadzony do oferty.
Ten ciekawy konkurs jako jeden z nielicznychwprowadza elementy angażujące oraz wymaga kreatywności, która tak naprawdę jest kluczowa w rywalizacji o atrakcyjną nagrodę. Atrakcyjną, ponieważ niewiele osób może pochwalić się noszeniem bluzy własnego projektu, a więc jest to także element realizacji swoich ambicji.
Konkurs stanowi jednocześnie wartościowe źródło informacji dla organizatora. Firma Tedmar, otrzymując narysowane projekty, tym samym dowiaduje się, czego klient tak naprawdę potrzebuje w swojej pracy. Jest to również powiew świeżości, dzięki stworzeniu nowych koncepcji przez osoby z zewnątrz, co może stanowić bardzo istotną wartość dla organizatora.
Czy Ty możesz zorganizować podobny konkurs dla swoich klientów?
Strefa Mistrza
Strefa Mistrza z pewnością jest doskonale znana wszystkim tym, którzy mają kontakt z redakcją „Mistrza Branży”. Tym, którzy jeszcze nie mieli okazji być w Strefie Mistrza, wyjaśnijmy, że przestrzeń pokazów technologicznych i konsultacji, które odbywają się na targach branżowych (Polagra-Tech, Bakepol, SweetTARGi).
Strefa Mistrza to najlepsze możliwe wyjście naprzeciw potrzebom klienta, którym w tym wypadku jesteś Ty, jako Czytelnik. Podczas Strefy zarówno profesjonaliści, jak i hobbyści mogą skorzystać z darmowych szkoleń prowadzonych przez praktyków, konsultacji z ekspertami w danych dziedzinach, a także nabyć branżowe publikacje autorów współpracujących z czasopismem. Strefa Mistrza to doskonały przykład tworzenia przestrzeni skupiającej społeczność osób zaangażowanych w działalność w branży. Wiem o tym doskonale, ponieważ biorę udział w projekcie. Czy byłeś już w Strefie Mistrza?
Teraz Twoja kolej
Mam nadzieję, że opisane działania marketingowo-reklamowe to dla Ciebie ciekawa inspiracja oraz przykład tego, jak w atrakcyjny sposób możesz połączyć doskonały marketing z wartościowym komunikatem. Z pewnością po przeczytaniu artykułu przypomnisz sobie wiele przykładów, które sam zaobserwowałeś do tej pory. Być może teraz zaczniesz patrzeć na świat w nieco inny sposób, dostrzegając więcej niż dotychczas. Wykorzystaj to jak najlepiej, tworząc coś, co w przyszłości będę mógł opisać w swoich artykułach jako doskonałe przykłady marketingu.
Michał Rusek, www.MarketingFanpage.pl
Materiał pochodzi z numeru drukowanego maj-czerwiec 2015