Klienci piekarni i cukierni są na Facebooku. Coraz więcej firm dostrzega ten potencjał – nawet małe lokalne biznesy opierają swoje działania reklamowe na tym portalu społecznościowym. Czy to dobre rozwiązanie? Zdecydowanie tak!
Podobne artykuły
Jak odnieść korzyść z popytu na zakupy internetowe?Zapraszamy na webinarium CSB-System!Własny sklep internetowy w kilka dni!Założenie strony firmowej na Facebooku jest stosunkowo proste, dużym wyzwaniem wydaje się być jednak jej prowadzenie. W publikowanym artykule przyjrzymy się treściom, które warto udostępniać, aby profil był ciekawy i przy ciągał potencjalnych klientów.
Co publikować na firmowym fanpage-u? Firma od zaplecza
Facebook to medium społecznościowe. Jak sama nazwa wskazuje, to miejsce, gdzie królują ludzie i społeczności. Ludzie są ciekawi, jak wyglądają osoby po drugiej stronie, są zainteresowani tym, jak naprawdę wygląda twarz ich ulubionych marek. Pamiętając o tym, warto prezentować siebie, pracowników i to, jak firma . działa od zaplecza. W ten sposób, oprócz pokazania oczywistych, widocznych na zdjęciach rzeczy, które do tej pory nie były udostępniane twoim odbiorcom, z pewnością zdobędziesz większe zaufanie, a w dzisiejszych czasach zaufanie klientów to podstawa, bez której ani rusz.
Zachęty do wyrażania opinii
Kiedy dostajesz klasowe zdjęcie – kogo najpierw na nim szukasz? Oczywiście siebie! Nie od dzisiaj wiadomo, że ludzie uwielbiają mówić o sobie czy wyrażać swoje opinie, zwłaszcza jeśli są słu chani. Facebook jako medium społecznościowe sprzyja wyrażaniu opinii, a ponieważ klienci lubią też mieć wybór, dobrym rozwią zaniem jest pytanie ich o zdanie na konkretne tematy. W branży piekarniczo-cukierniczej może to być np. pytanie o ulubione cia sto z oferty sklepu lub prośba o wybranie produktu, który w kolejnym tygodniu ma być w promocji. Wszystko oczywiście zależy od naszych możliwości, pomysły na to, o co można zapytać klientów, można mnożyć. Przy kładem takiego postu mogą być bardzo popularne głosowania, w których swoją opinię wyraża się odpowiednią emotikonką. Warto również odpowiedzieć na komentarze czy dokonane wybory i odnieść się do nich, pokazując klientom, że szanujemy ich i czas, który poświęcili na ich napisanie. Dajemy w ten sposób sygnał, że ich zdanie jest dla nas ważne i ma wpływ na działania firmy.
Informacje, ważne święta
Nie namawiam do nadużywania Kalendarza świąt nietypowych, ale warto od czasu do czasu do niego zerkać. Święto czekolady czy hot doga to ciekawe przykłady dni, w których można zaprezentować niejako przy okazji niektóre produkty z oferty, może to też być okazja do przygotowania promocji. Z pewnością warto mówić o ważnych datach, takich jak: otwarcie nowego punktu czy np. urodziny firmy. Informacje istotne z perspektywy konsumentów to tak że zmiany godzin otwarcia lokali czy te o nadchodzących promocjach. To co w świętach najważniejsze, to także życzenia, np. na Boże Narodzenie czy Wielkanoc. Daje to klientowi wrażenie bliskości z firmą, co podświadomie zachęca do zakupu produktów i gwarantuje ich pojawienie się na świątecznych stołach.
Udostępnianie treści
Nie można zapomnieć o tym elemencie, jednak część osób prowadzących strony firmowe na Facebooku zdecydowanie wystrzega się tego typu aktywności – nie ma takiej potrzeby! O ile nie są to treści konkurencji, warto udostępniać materiały zewnętrzne – mogą to być ciekawe badania, wyniki kontroli (jeśli oczywiście są dla nas pozytywne) czy artykuły dotyczące naszej branży. Przykładem takich treści mogą być także informacje udostępniane przez fanów naszej strony.
Treści udostępniane przez fanów strony
Być może wasz profil został oznaczony na profilu klienta, który właśnie obchodzi urodziny i udostępnił zdjęcie z tortem z waszej cukierni. A może sponsorowaliście jakieś wydarzenie i zaprzyjaźniona firma oznaczyła was w swoim poście? To świetne przykłady treści od klientów, które warto udostępniać (często dodatkowo z pominięciem kalendarza postów), ponieważ to także świadczy o zaufaniu do firmy oraz za angażowaniu w życie klientów.
Real-time marketing jest ważny
W działaniach na Facebooku istotne jest, aby były zaplanowane, a ich struktura ułożona i ujednolicona graficznie, np. poprzez dodanie logo. Jednocześnie to, co dzieje się na bieżąco, jest bardzo dynamiczne i nie możemy pomijać tego w naszych działaniach, zwłaszcza w mediach społecznościowych, które nigdy się nie zatrzymują. Real-time marketing to nic innego jak marketing dziejący się w czasie rzeczywistym i jest to wartość, która niesie ze sobą wiele możliwości. Na Facebooku obsługę real-time marketingu pozwalają nam realizować relacje, których dzisiaj, mówiąc o działaniach na Facebooku, nie można pominąć. Pozwalają one uchwycić to, co dzieje się w czasie rzeczywistym w twojej firmie – wyjmujesz ciepłe serniki prosto z pieca? Warto zrobić relację! Smażysz pączki na tłusty czwartek, zrób zdjęcie – pokaż, ile osób pracuje w ten dzień. Jest wiele możliwości pokazania firmy w relacjach, to kolejny punkt do budowania autentyczności naszej cukierni czy piekarni. Klienci także tworzą treści – warto zachęcić ich do ich udostępniania wraz z waszymi produktami. Trzeba jednak pamiętać, aby takie aktywności nagradzać, np. udostępnianiem ich na swojej stronie. To działa!
Zaangażowani fani, zaangażowani klienci
To pewne – zaangażowani fani na Facebooku to zaangażowani, lojalni klienci. Warto o nich dbać i o nich pamiętać. Cieszy fakt, że coraz więcej firm odkryło i korzysta z potencjału mediów społecznościowych. Nowoczesna firma to taka, która aktywnie, regularnie działa w mediach społecznościowych. Przekazuje ciekawe i aktualne treści, jest bliska klientom, nawiązuje realny kontakt, daje poczucie współpracy i wykorzystania zwrotnych przekazów. Formatów, które można wykorzystać w mediach społecznościowych, jest mnóstwo: zdjęcia, relacje, filmy, karuzele – tylko wyobraźnia może nas powstrzymać przed prowadzeniem pięknego i kreatywnego profilu w mediach społecznościowych.
Edyta Trzcińska, marketing manager Credin Polska. Od 10 lat związana z branżą piekarniczo-cukierniczą w Polsce. Przez 4 lata koordynator marketingu i sprzedaży w Piekarni&Cukierni PATI w Rypinie. W latach 2019- -2020 specjalista ds. marketingu w PGD Sp. z o.o. Autorka webinariów „Facebook dla piekarni i cukierni” oraz „Reklama na Facebooku dla lodziarni”. Pasjonatka fotografii kulinarnej i psychologii.