373 kandydatów/ek, 267 uczestników/czek, 238 nauczycielek/instruktorek, 29 nauczycieli/instruktorów, 21 grup, a projekt tylko jeden – Doskonalenie „Chlebem Powszednim” Nauczyciela Zawodu.
Udział w projekcie Doskonalenie „Chlebem Powszednim” Zawodu Nauczyciela jest wyjątkową szansą by całkowicie bezpłatnie nabyć profesjonalne umiejętności związane z praktycznym i teoretycznym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa piekarsko-cukierniczego. Jest doskonałą okazją by poznać nowoczesne linie produkcyjne, urządzenia i sprzęt wykorzystywany obecnie w branży piekarsko-cukierniczej.
A teraz kilka słów o działaniach prowadzonych w ramach projektu.
Na pierwsze spotkanie zapraszaliśmy do Gdańska – nad nasze piękne morze. Diagnoza IN odbywała się w Pomorskiej Akademii Kulinarnej, gdzie panuje ciepła i twórcza atmosfera, którą tworzą niesamowici ludzie oddający całe serce sztuce kulinarnej.
Podczas pierwszego dnia uczestniczki/cy wykonywały/li test praktyczny i teoretyczny. Zadania praktyczne były przeróżne: zakwasy, chleby, bułeczki, desery, ciasteczka i ciasta. Nad wszystkim czuwał Mistrz Krzysztof Szulborski – ekspert merytoryczny projektu, juror w wielu konkursach kulinarnych i mistrz świata w grillowaniu. Drugi dzień diagnozy to zajęcia z Mistrzem Krzysztofem Wierzbą – trenerem piekarsko-cukierniczym i utalentowanym carvingowcem. Głównym celem pierwszego spotkania było zdiagnozowanie umiejętności i wiedzy uczestniczek/ów oraz przygotowanie ich do odbywania praktyk w nowoczesnej piekarni i cukierni.
Teraz przenosimy się z nad morza do krainy 1000 jezior. Czas na najważniejszy etap projektu – 10-dniowa praktyka w piekarni i cukierni. Obecnie prowadzona jest w zakładzie piekarsko-cukierniczym BIGDA sp. jawna w Jagodnem (Pisz, woj. warmińsko-mazurskie). Niewątpliwymi atutami przedsiębiorstwa – stwarzającymi przewagę na rynku, jest wysoka jakość wyrobów (dzięki wdrożonym systemom zarządzania, jakością i bezpieczeństwa żywności) oraz najnowsze technologie stosowane w piekarnictwie (nowoczesny park maszynowy).
Grupy były podzielone na trzy podgrupy – zmiana dzienna i nocna w piekarni oraz zmiana dzienna w cukierni. Wszystkie osoby miały okazję spróbować swoich sił na każdej zmianie, oczywiście pod czujnym okiem opiekunów i opiekunek.
- Nauczyciele, którzy byli u nas przez 10 dni na pewno wiele rzeczy się nauczyli – podsumowuje pierwsza edycję praktyk Stanisław Bigda – właściciel piekarni i cukierni, w której odbywają się praktyki. – Zobaczyli nowoczesne technologie stosowane w przedsiębiorstwie, mogli sami uruchomić i zaprogramować linie, poznali wszelkie rozwiązania stosowane w zakładzie. Wszystko to pozwoliło im uświadomić sobie w jaki sposób poszczególne wyroby są produkowane. Zobaczyli na czym polega produkcja chleba czy bułek i wzięli w niej udział – dodaje Pan Stanisław Bigda.
Ale jak sprawdzić czy uczestnicy i uczestniczki na pewno udoskonalili/ły swój warsztat pracy i zdobyli/ły profesjonalne umiejętności w czasie praktyk? Po fartuszku, który po 10 dniach spędzonych w cukierni i piekarni stawał się „niespodziewanie” troszkę za mały?
Tu z pomocą przychodzi ekspert merytoryczny – mistrz Krzysztof Szulborski, który w zaciszu Pomorskiej Akademii Pomorskiej przeprowadza z uczestniczkami i uczestnikami testy praktyczne i teoretyczne. Efekty testów praktycznych zawsze są zaskakujące. Bułeczki są pięknie wyrośnięte, rumiane, chleby pachnące, chrupiące, desery słodkie, cudownie udekorowane. Drugiego dnia doświadczona trenerka gender mainstreamig – Marta Doroba, prowadzi warsztaty z równości szans w tym równości płci. Podczas zajęć opowiada m.in. jaki wpływ mają stereotypy zarówno na sposób prowadzenia zajęć, jak i na dobór materiałów edukacyjnych. Wyjaśnia jak ważne w pracy pedagoga/pedagożki jest równe traktowanie chłopców i dziewcząt.
Ostatni dzień to również wręczenie zaświadczeń i certyfikatów potwierdzających podniesienie kwalifikacji i umiejętności niezbędnych w branży piekarsko-cukierniczej. W tak miłej atmosferze żegnamy się z kolejną grupą uczestniczek i uczestników.
Osoby biorące udział w projekcie zawsze podkreślają fakt, że warto uczestniczyć w projektach współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Potwierdzeniem tego są słowa Pani Katarzyny Nowak – nauczycielki z Zespołu Szkół nr 1 w Wieluniu.– Uczestnictwo w Projekcie pozwoliło mi pogłębić swoje umiejętności. Nie wystarczy być dobrym teoretykiem, trzeba być również dobrym praktykiem, aby móc w pełni wykształcić młodego człowieka. (…) Poprzez bezpośrednie uczestnictwo w pracy od strony "zaplecza" mogłam realizować swoje umiejętności i jednocześnie je szlifować. To co tam zobaczyłam przeszło moje najśmielsze oczekiwania. Dzięki temu projektowi mogę szerzej i w sposób interesujący przekazać to moim uczniom. Rozwinąć ich zainteresowania poprzez dodatkową wiedzę. Uczestnictwo w tym Projekcie pozwoliło mi również spotkać nauczycieli zawodu z innych szkół co zaowocowało wymianą doświadczeń w tej dziedzinie dodaje z uśmiechem Pani Kasia.
Projekt Doskonalenie „Chlebem Powszednim” Nauczyciela Zawodu już powoli dobiega końca. Jeszcze cztery grupy czekają na praktyki, a pięć na diagnozę OUT. Na podziękowania będzie jeszcze czas, ale już teraz kierujemy słowo dziękuję do wszystkich uczestniczek i uczestników, po i w trakcie udziału, i mocno trzymamy kciuki, aby energia i optymizm, nigdy ich nie opuściła. Przecież:
"Najlepszy jest nauczyciel, który ucząc potrafi tchnąć przyjemność w dusze uczniów."