Jakie słodkości najchętniej kupuje Polak? Od lat króluje ten sam produkt - czekolada. Zmienia się jednak czekoladowy gust konsumentów - coraz chętniej wybierają tą ciemną (tzw. gorzką), z większą zawartością kakao. Nawet jeśli oznacza to większą cenę produktu.
Jak wskazują najnowsze badania rynkowe przeprowadzone przez firmę doradczą KPMG, sprzedaż czekolady stanowi aż 50% dochodów producentów słodyczy (6,5 mld zł). I wciąż rośnie - tempo tego wzrostu ma wynieść 3% w skali roku do 2018. Prognozowany wzrost w kolejnych latach będzie prawdopodobnie wyższy od dynamiki sprzedaży tego rodzaju wyrobów w pozostałych krajach Unii Europejskiej (1 proc.) Dynamiczny rozwój dotyczy jednak nie - jak dotychczas - produktów z czekolady mlecznej, ale gorzkiej. Okazuje się, że dla współczesnych amatorów słodkości liczy się nie tylko smak, ale też funkcjonalność produktu. Co raz chętniej wybierane są także słodkości wyrafinowane, w droższych cenach, takie jak np. nadziewane oryginalnymi dodatkami pralinki.
Na krajowym rynku słodyczy coraz popularniejsze są czekolady gorzkie oraz produkty w polewie z gorzkiej czekolady, które mają wysoką zawartość magnezu i słusznie są postrzegane jako zdrowsze słodycze – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Maciej Herman, dyrektor ds. sprzedaży LOTTE Wedel. – W Polsce mamy do czynienia z fazą rynku dojrzałego – przekonuje Herman. – Konsumpcja słodyczy czekoladowych wciąż nie jest wysoka, bo wynosi około 4,5 kg na osobę, podczas gdy w Wielkiej Brytanii jest to 11 kg, ale każdy rynek ma swoją specyfikę, a konsumenci w poszczególnych krajach mają różne upodobania.
Na szczęście te upodobania się zmieniają. I stają się coraz bardziej wyszukane. To zaś stanowi dobrą okazję to tworzenia unikalnych konceptów na słodkości personalizowane albo dostępne tylko w niektórych punktach. Taką koncepcję wykorzystuje E. Wedel, oferując w swoich pijalniach czekolady sezonowe menu, ciasta i desery czekoladowe, których klient nie kupi w sklepie. Współczesny klient, który ma do wyboru znacznie więcej słodkości, musi być wciąż zaskakiwany i mieć wrażenie, że znalazł coś naprawdę wyjątkowego. Coraz częściej on sam ma wpływ na to jak będzie wyglądał produkt finalny.
Wzrost sprzedaży czekolady to nie tylko nowe oferty dla rodzimej klienteli, lecz także eksport naszych produktów za granicę. Polska czekolada trafia dziś nie tylko do krajów Unii Europejskiej, lecz również do takich państw, jak Arabia Saudyjska czy Stany Zjednoczone. Według KPMG sprzedaż tego rodzaju słodyczy na rynki zagraniczne jest główną siłą napędzającą produkcję w Polsce, która wynosi blisko milion ton rocznie.