W te wakacje lody zdrożeją około 1% w stosunku do roku poprzedniego. Już w maju – według danych GUS – Polacy musieli zapłacić za nie o 0,9% więcej niż w 2015 roku. Tendencja wzrostowa zapewne się utrzyma, ale rosnące ceny nie zniechęcają nas do jedzenia lodów, co wskazywałoby na to, że ich konsumpcja jest coraz mniej sezonowa.
Podobne artykuły
Lody – naturalnie na imprezęRobimy coś, czego w Opolu wcześniej nie było!Udanego sezonu 2014Jak wskazuje ekspert w Departamencie Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas, Paweł Wyrzykowski, ubiegłoroczne, upalne lato wpłynęło na znaczący wzrost spożycia lodów w gospodarstwach domowych. Według danych GUS w 2015 r. spożycie lodów w gospodarstwach domowych wzrosło aż o 9 proc. do 2,88 litra na osobę. W porównaniu do 2010 r. konsumpcja lodów zwiększyła się o 26 proc., podczas gdy w przypadku większości produktów żywnościowych spadła.
Według analizy BGŻ BNP Paribas łączny poziom spożycia lodów w Polsce (w gospodarstwach domowych i punktach gastronomicznych), wynosi ok. 4 litry na mieszkańca . To mniej niż np. w Skandynawii, gdzie pogoda znacznie mniej sprzyja jedzeniu lodów. Najwyższy poziom spożycia lodów w Polsce odnotowano w gospodarstwach domowych osób pracujących na własny rachunek, a najniższy w gospodarstwach rolnych.
Jak podaje portalspozywczy.pl, największą obecnie firmą na rynku lodów w Polsce jest Unilever (Algida), drugie miejsce zajmuje firma PPL Koral, trzecie R&R Ice Cream (Zielona Budka), czwarte Nestle (Nestle Scholler), a na piątym znajdują się lodziarnie firmowe Grycan Lody od Pokoleń.