Monitoring zagranicznych mediów pod kątem informacji o polskiej żywności oraz informowanie zagranicznych konsumentów o jakości produktów rolno-spożywczych ‒ to dwa kluczowe elementy walki z czarnym PR polskiej żywności w Europie. Swoje propozycje przedstawiły fundusze promocji oraz Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Każda afera w polskiej branży spożywczej, które pojawiają się od 2012 r., skutkuje spadkiem eksportu żywności i złą opinią, która rzutuje na całą branżę. W opinii producentów i przetwórców żywności jeszcze gorszy jest brak reakcji władz na podważanie dobrej jakości polskich produktów. Dlatego władze 9 funduszy promocji artykułów rolno-spożywczych postanowiły przekazać 5% wpływów na wspólne działania, które pozwolą zniwelować skutki czarnego PR. Jest to obserwowane głównie w Czechach czy na Słowacji, ale także w innych "sytuacjach kryzysowych". W tym roku fundusze mogą zebrać ok. 2 mln zł.
Monitoring i informacja
Akcja promocyjna będzie obejmowała informowanie zagranicznych konsumentów o najwyższej jakości polskich produktów, a także będzie stale monitorowała zagraniczne media w celu wykrycia wszelkich objawów bezpodstawnej i agresywnej krytyki naszych produktów. Prace nad programem potrwają kilka miesięcy, zostanie wybrana firma, która będzie monitorowała doniesienia zagranicznych mediów i reagowała w razie potrzeby i wszelkich „sytuacji kryzysowych”. Akcja będzie prowadzona niezależnie od inicjatyw podejmowanych np. przez resort rolnictwa, ale pomysłodawcy mają nadzieję na współpracę z polskimi władzami.
Propozycja MRiRW
Minister rolnictwa Stanisław Kalemba powołał do życia specjalny zespół, w skład którego weszli przedstawiciele resortu rolnictwa, Inspekcji Weterynaryjnej, Agencji Rynku Rolnego, Rady Gospodarki Żywnościowej, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych i Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Zespół ten ma wypracować metodę informowania mediów o poszczególnych produktach żywnościowych. Ma również opracować działania promocyjne przedstawiające wysoką jakość polskich produktów. Kampania promocyjna będzie kosztować ok. 500 tys. zł i ruszy za 2-3 tygodnie, a fundusze mają pochodzić m.in. z resortu rolnictwa. Jego celem jest przekazywanie informacji do opinii publicznej między polskimi instytucjami, wspierającymi i promującymi produkcję rolno-spożywczą a przedstawicielami funduszy promocji tych produktów oraz organizacjami zrzeszającymi producentów.
źródło: portalspozywczy.pl