Teraz, gdy wprowadzono poważne ograniczenia w ruchu, w tym w sprzedaży detalicznej, w równym stopniu dotyczące sklepów z pieczywem i ciastami, nadszedł czas na myślenie kreatywne i zastanowienie się nad uruchomieniem innych sposobów dystrybucji.
Podobne artykuły
WWW, platforma sklepowa czy szybka aplikacja? Sposób na sprzedaż onlineRaport "e-commerce pod szczęśliwą gwiazdką"Delikatesy w sieciByć może to okazja, by przeformatować swoją aktywność na zawsze i otworzyć się na inne sposoby dotarcia do klienta, a być może to tylko recepta na czas epidemii i przygotowanie oferty na nadchodzącą Wielkanoc. Warto spróbować. Oto kilka informacji, jak działa rynek dowozów żywności, i porad, jak można do niego dołączyć. Piekarzu, cukierniku – pomyśl o systemie dowozu swoich produktów do klientów.
Piekarzu, cukierniku – pomyśl o systemie dowozu swoich produktów do klientów.
Dostawy jedzenia w Polsce, branża gastronomiczna
Około 25% obrotów rynku restauracyjnego w Polsce generowane jest przez zamówienie jedzenia z dowozem, rynek zamówień online rośnie w tempie nawet 50% rocznie, w 2018 roku osiągnął wartość blisko 0,9 mld*. Kurier wiozący jedzenie to już stały widok na naszych ulicach. Teraz gdy te opustoszały, często jest to jedyny uczestnik ruchu.
Jedzenie z dowozem zamawiane jest w:
- 54% przez telefon,
- 31% online i przez telefon,
- 15% online, głównie przez platformy z dostawami.
Kontakt telefoniczny przy składaniu zamówień wciąż jest najpopularniejszy i z pewnością ma to związek z kilkoma kwestiami, o których jeszcze napiszemy.
Duże sieci czy lokalne punkty?
Patrząc na rynek restauracyjny, najwięcej punktów z dowozem generują lokalne, dobrze znane marki, które świetnie odnajdują się wśród sieciowych gigantów. Najważniejsze dla zamawiających jedzenie są jakość (38%) i czas dostawy (37%), kolejne miejsca zajmują: punktualność i zaufanie do restauracji (po 35%)*.
Najchętniej zamawiamy na święta
W okresach świątecznych zamówienia z dowozem wzrastają o +50%. Popularne dni to piątek i niedziela. W weekendy świetnie sprzedają się śniadania. W związku z ogłoszeniem stanu epidemii branża gastronomiczna żyje tylko z dowozów i zakupów na wynos. Szybkie jedzenie na wynos dla osób „uwięzionych w domach” to opcja, by ograniczyć wychodzenie, a jednocześnie móc skorzystać z szerokiej gastronomicznej oferty. Pozostałe korzyści pozostają bez zmian: nie trzeba samodzielnie przygotowywać posiłków i można zaoszczędzić czas.
Jak zorganizowany jest business dowozowy?
W zasadzie funkcjonują dwa modele:
1. samodzielne uruchomienie sprzedaży przez stronę internetową/aplikację/telefon firmowy i zatrudnienie kierowcy dowożącego zamówienia do klientów,
2. korzystanie z istniejących platform posiadających aplikacje do zamówień i organizujących dostawy.
Która opcja jest lepsza? Jak zwykle, to zależy… Jeżeli chcesz pozostać niezależny, to z pewnością opcja własnego systemu dostarczania produktów do klientów, pod drzwi, będzie lepszym rozwiązaniem. Wówczas sam ustalasz reguły i zasady. Umacniasz swoją markę i tożsamość. Możesz niezależnie tworzyć promocje czy programy lojalnościowe. Ale musisz też samodzielnie zorganizować transport i co najważniejsze na początek – dotrzeć z informacją o takiej usłudze do klientów. Możesz do tego wykorzystać: stacjonarne punkty sprzedaży (wywieszenie takiej informacji czy rozdawanie ulotek), stronę internetową, mailing/newsletter czy stronę na Facebooku. Będzie to najtańsza i najszybsza forma organizacji.
Platformy to gotowe rozwiązanie: aplikacja dla konsumentów, dostęp do istniejącej bazy klientów, zorganizowany system dowozów i zbierania zamówień. Natomiast to także pewne zobowiązania: narzucony czas na przygotowanie paczki z produktami do odbioru przez kuriera, koszty (musisz podzielić się swoim zyskiem z portalem) i często, aby się u nich zarejestrować, dostarczyć określone dokumenty i czekać na ich weryfikację nawet kilka dni.
Można także zdecydować się na oba rozwiązania jednocześnie. To szansa na szybkie dotarcie do klientów. Umieszczenie swoich usług i produktów na portalu może być dodatkiem do własnej, dowozowej działalności.
Jeżeli nie chcesz korzystać z usług takich gigantów dowozowych, jak pyszne.pl czy UberEats, możesz dołączyć do mniej popularnych serwisów, np. DirectBistro – obsługujesz i zarządzasz zamówieniami w dostawie oraz kontrolujesz pracę kierowców. W aplikacji można składać zamówienia z odbiorem osobistym i z dowozem oraz dokonywać płatności, korzystając z przelewów24.
Aktualnie ta aplikacja udostępniana jest bezpłatnie wszystkim lokalom, które w obliczu zaistniałej sytuacji chcą uruchomić zamówienia online. Obniżona została miesięczna opłata licencyjna – z 198 zł na 99 zł netto (pakiet Lite+, a w nim tablet do przyjmowania zamówień i dodatkowe usługi). To bardzo dobra opcja dla początkujących, także dla tych, którzy mają problem z dostępnością kierowców – jest możliwość ich współdzielenia.
Platformy i sprzedaż przez aplikacje
Szybki przegląd platform z dowozem dostępnych na rynku polskim:
Nazwa |
pyszne.pl
|
glovoapp.com.pl (dawniej pizzaportal.pl) |
ubereats.com/pl
|
wolt.com/pl
|
glodny.pl
|
Liczba obsługiwanych restauracji |
6000 |
4000 i inne zakupy spożywcze oraz farmaceutyczne |
3500 |
b.d. |
6500 |
Obsługiwane miasta |
Wszystkie województwa, większe i mniejsze miasta, do sprawdzenia tutaj: www.pyszne.pl/restauracja |
Większe i mniejsze miasta |
Białystok Bydgoszcz Kielce Kraków Lublin Łódź Poznań Radom Rzeszów Szczecin Toruń Trójmiasto Warszawa Wrocław
|
Gdańsk Gdynia Katowice Wrocław Warszawa |
Poznań Łódź Wrocław |
Liczba pobrań aplikacji |
1 mln w Polsce |
0,5 mln w Polsce |
50 mln na całym świecie |
1 mln w Polsce |
b.d. |
Na wszystkich tych platformach można zgłosić swoją firmę, korzystając z osobnej zakładki na stronie. Uwaga: większość platform oferuje dowóz ciast, pieczywa, lodów, wymaga to jednak każdorazowo sprawdzenia, jaki rodzaj produktu i jak należy go zapakować, zabezpieczyć.
Strona finansowa: rejestracja na platformie jest bezpłatna (choć zazwyczaj wymaga przedstawienia dokumentacji związanej z przedsiębiorstwem), natomiast z pośrednikiem trzeba się podzielić zyskiem, a często zapłacić także za inne usługi. Prowizja często ustalana jest indywidualnie i wynosi od 8% wzwyż, w dużych miastach i w dużych lokalach sięga nawet 30%. Dodatkowe opłaty to: koszt udostępnienia terminala, za pośrednictwem którego składane są zamówienia (kilkaset złotych), oraz prowizja od płatności online.
Agnieszka Szulc, marketing manager, PGD Sp. z o.o.
Fot. Agnieszka Szulc, Adobe Stock, posbistro.com