...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja MH

Sztuka częstowania

Apetyt rośnie w miarę jedzenia – tę genialną prawdę zna każdy, kto lubi dobre jedzenie, kto zasmakował w bogactwie lub choć raz zorganizował degustację swoich produktów. Degustację, która pozwala przekonać konsumentów do nowego, zaostrzyć apetyty i… poprawić wyniki sprzedaży.

     
 

Artykuł pochodzi z majowego wydania magazynu Mistrz Branży

 

Zamów numery archiwalne w wersji PDF: prenumerata@MistrzBranzy.pl

 

 

Jeśli sprzedajemy duże ilości produktu, najczęściej zastanawiamy się, co zrobić, aby sprzedać jeszcze więcej. W gorszej sytuacji są punkty sprzedaży, w których obroty spadają. Bez względu na to, czy powodem takiego stanu jest promowany przez media trend związany z konsumpcją, który nie idzie w zgodzie z proponowanym przez nas asortymentem, czy aspekty ekonomiczne – pomoże nam degustacja.

Niedoceniona forma sprzedaży

Degustacja stanowi pomocne rozwiązanie w obu przypadków, zarówno gdy sprzedaż rośnie, jak i spada, ponieważ pozwala klientom na bezpośrednie zapoznanie się z oferowanymi przez nas produktami. To, co wyróżnia degustację od innych działań marketingowych, to fakt, że przeprowadzana jest ona bezpośrednio w miejscu sprzedaży i natychmiast daje nam informację o swej skuteczności.

Podczas zakupów konsumenci najczęściej wybierają sprawdzone pieczywo, do którego są przyzwyczajeni. Trudno jest wyzbyć się pewnych nawyków, nawet gdy bierze się pod uwagę wybór chleba. Dodatkowo sprawę utrudnia fakt, że ludzie nie są otwarci na zmiany i boją się podejmować ryzyko. Na szczęście degustacja to jedna z najlepszych form na ominięcie powyższych zachowań konsumentów i zachęcenie do wyjścia z tzw. strefy komfortu. Gdy konsument spróbuje, jak smakuje dany produkt, będzie mieć podstawy do wydania opinii na jego temat oraz podjęcia decyzji o jego zakupie. 

Degustacja krok po kroku

Kiedy podejmiemy decyzję o jej organizacji, warto zadbać o istotne szczegóły i dopracować ten proces do perfekcji. Dzięki zachowaniu zasad obsługi klienta i przebiegu degustacji nasze działania przyniosą większą skuteczność.

Dogodna lokalizacja

W pierwszej kolejności wybierzmy dogodne miejsce do przeprowadzenia degustacji. Należy zadbać o to, aby było ono położone na drodze naturalnego kierunku poruszania się klientów, tak by znalazł się przy niej każdy obecny w sklepie. Jednocześnie nie możemy dopuścić do utrudnienia dojścia do kasy. Niezbędne jest przygotowanie niezależnego punktu, stolika o wystarczającej powierzchni, który będzie służył zarówno jako przykuwająca uwagę wystawa, jak i miejsce robocze. Najkorzystniej jest, gdy wystawka widoczna jest z każdego miejsca w sklepie. Zadbajmy również o przestrzeń przed stolikiem, aby zmieściło się tam jednocześnie kilka osób, a nawet cała rodzina, która wspólnie robi zakupy.

Atrakcyjny dodatek do produktu

Warto zastosować skuteczną sztuczkę, która w oczach potencjalnego nabywcy podnosi wartość promowanego produktu. Jeśli zaprezentujemy nasz chleb z dobrymi dodatkami np. ze smalcem i ogórkami, wówczas klient zapamięta je jako produkt wysokiej jakości, który znakomicie komponuje się z przeróżnymi dodatkami. Spróbujmy jeszcze mocniej wpłynąć na zmysły odbiorcy… Ładne stoisko i hostessa zadziałają na wzrok, ustne zaproszenie do degustacji na słuch, kosztowanie produktu na smak i dotyk, a zapach świeżo pieczonego chleba na węch. Atrakcyjna kompozycja stolika z dużą zawartością promowanego produktu zadziała na naszą korzyść, sprawiając wrażenie przepychu i dostatku.

Obsługa miła i dobrze poinformowana

Istotną rolę odgrywa osoba prowadząca degustację. Ponieważ sprzedawca za ladą nie jest w stanie jednocześnie pełnić obu funkcji, do prowadzenia degustacji powinien być wyznaczony inny pracownik. Osoba taka musi być ubrana w schludny, elegancki ubiór, a jej higiena osobista nie może podlegać kwestii. Pamiętajmy, że degustacja daje tylko jedną szansę na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia, dlatego osoba przy stoisku degustacyjnym powinna stać blisko klienta, aby nie tworzyć sztucznej bariery, ale też nie za blisko, żeby nie zrazić go do siebie. Dużym atutem takiej osoby jest oczywiście uśmiech, który wzbudza zaufanie, zmniejsza dystans i wielu klientów może zachęcić do rozmowy. Nawet najbardziej wykwalifikowany sprzedawca nie zdziała za wiele, jeżeli nie będzie mieć informacji o produkcie, który chce sprzedać. Dotyczy to zarówno unikatowych cech pieczywa, jego wpływu na organizm, jak i dodatków.

„Podaruj” chleb i ulotkę

Podczas degustacji należy mieć przygotowane zapakowane pieczywo, które sprzedawca może wręczyć klientowi. Osoba, której „podarujemy” produkt, zacznie się czuć w jego posiadaniu, co zwiększy prawdopodobieństwo, że wybierze się z nim do kasy. Chęć posiadania to bardzo silny bodziec, którym jesteśmy w stanie przeważyć szalę, gdy klient nie będzie zdecydowany na zakup. Zawsze budujmy atrakcyjną wizję tego, co może się zdarzyć po zakupie właśnie tego pieczywa, aby przysłowiowo „popchnąć” klienta do działania i zamknąć sprzedaż.

Ile razy zdarzyło się, że kupiłeś coś, co zostało skrytykowane lub po prostu niezrozumiane przez resztę domowników? Jak się wtedy czułeś? Dopilnujmy, aby klient, który wychodzi ze sklepu z promowanym produktem, zabrał ze sobą ulotkę informacyjną. Dzięki temu nie wymagamy od niego wyjaśnienia pozostałym konsumentom w domu wyboru pieczywa. Ulotka to również fizyczne uzasadnienie właściwej decyzji o zakupie danego produktu. Jej treść reklamowo-informacyjna powinna zawierać detale, takie jak skład i właściwości zdrowotne wpływające na organizm. Ulotka stanowi doskonały „serwis posprzedażowy”, który może zadecydować, czy klient ponownie wróci do naszego sklepu po ten produkt.

Zadbaj o opakowanie

W dzisiejszych czasach musimy wykorzystać każdy element, który działa korzystnie na wizerunek sklepu firmowego, zapracował na budowanie jego marki. Właśnie w taki sposób możemy posłużyć się opakowaniem, w którym sprzedaliśmy produkt. Pamiętajmy, że dopracowane marketingowo opakowanie to również element reklamowy, który pracuje dla nas jeszcze długo po sprzedaży. Dzięki nadrukowanemu logo i adresie sklepu firmowego każdy z domowników sięgający po produkt natychmiast zobaczy, w którym sklepie został kupiony, co w szczególny sposób umocni naszą markę.

Miejsce degustacji

Degustacja wcale nie musi być organizowana we własnych punktach sprzedaży. Taki poczęstunek można przygotować przy okazji regionalnych targów lub imprez odbywających się w danym mieście. Targi to doskonała okazja do zdobycia nowych klientów. Wówczas na naszym stoisku konsumenci mają okazję skosztować specjałów, otrzymać potrzebne informacje oraz dokonać zakupu. Warto zastosować podobne działania, gdy nasz sklep mieści się w hali lub niewielkim centrum handlowym. Raz na jakiś czas dobrze jest przeprowadzić taką degustację przy wejściu i kierować ludzi do alejki, do której nie zawsze wchodzą.

Autor: Michał Rusek

Bieżące wydanie czasopisma

Na czym polega praca Bibliotekarza Zakwasów? Czym kieruje się w swojej piekarni Master Baker - Paweł Tkaczuk? Jakie są alternatywy dla białego cukru w wypiekach? I kto zajął podium na World Chocolate Masters 2022?

  • Wykup prenumeratę

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać



    Przejrzyj numer online lub pobierz PDF >>

    Drukowany numer dostępny w prenumeracie >>


    promocja PLUS

    Zimowe gazetka PGD

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji