...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Administrator

W 2023 roku postaw na wartości

Nowinki technologiczne, popularne diety, produkty viralowo robiące furorę w mediach społecznościowych – to wszystko kształtuje branżę, wyznaczając trendy. Na co zatem warto postawić w nowym roku?

Trendy rynkowe lub konsumenckie związane są z każdą gałęzią gospodarki rynkowej. Tu nie ma świętych krów! Dawniej uważano, że „chleb to ludzie zawsze kupią – bo muszą coś jeść”, jednak czas pokazał, że nie do końca jest to prawda, wszak od lat obserwujemy ciągły spadek spożycia pie­czywa. Na rynku spożywczym wciąż ściera się mnóstwo przeróż­nych „wpływów” i interesów. Są wśród nich: nawyki żywieniowe kreowane przez media, stała ekspansja wielkich światowych sieci handlowych, mody, zmiany geopolityczne i np. przyjazd milionów uchodźców, regulacje państwowe, również rewolucyjne zmiany cen surowców energetycznych. Są też czynniki lokalne, takie jak działania większych graczy na rynku i ich rozwój.

Nie tylko teoria
To zbyt dużo? Zawsze tak to działało. Co prawda właściciele ma­łych firm rzadko są ekonomistami, przykra prawda jest też taka, że rzadko są dobrymi managerami…

Pozwolę sobie na małą dykteryjkę. Wiem, że może być irytujące, jak jakiś teoretyk krytykuje, chociaż nie ma piekarni. Przytoczę zatem ciekawą pointę z rozmowy z kolegą po fachu, managerem i specjalistą od zarządzania wielkimi firmami. „Mirek, raz usły­szałem od swojego klienta takie słowa: co Pan może wiedzieć o biznesie, skoro to ja jeżdżę Porsche, a Pan Skodą?”. Właśnie taki brak pokory może zgubić każdego właściciela firmy. Jeśli ten będzie dość mądry, wysłucha specjalisty i weźmie pod uwagę jego obserwacje. Jeśli zaś zamknie się w bańce wyłącznie własnych doświadczeń, choćby były naprawdę trafne, może na pewnym etapie popełniać szkolne błędy i nigdy nie dowie się, czy po 10­-20 latach nie posiadałby już odrzutowca, zamiast wspomniane­go drogiego auta. Warto słuchać teoretyków z tego względu, że posiadają wiedzę na temat prawidłowego, modelowego zarzą­dzania oraz doświadczenia i obserwacje z bardzo wielu miejsc. Życie teoretyków wygląda zgoła inaczej niż właściciela firmy, nie zarabiają dużych pieniędzy, ale mają czas na to, aby zgłębiać wiedzę. Tak działa cały świat, bez nauki nie byłoby możliwości tworzenia firm, na których ludzie biznesu mogą budować kapi­tał i miejsca pracy. Ale nie o tym jest ten felieton, choć to krótkie wprowadzenie również ma określony cel. Chodzi o to, aby uświadomić wszyst­kim osobom, które od lat narzekają, że w tym kraju nie da się prowadzić biznesu, że powodzenie ich firmy zależy wyłącznie od nich samych. Sukces to efekt wszystkich działań i decyzji pod-jętych od powstania firmy. Niepodejmowanie decyzji to również jakaś decyzja.



Nadal ciepłe bułeczki
Do rzeczy. Czy wiemy, że od lat panuje trend czystej etykiety? Sądzę, że mamy tego świadomość. Na pewno wiedzą o tym sieci handlowe, w związku z czym nawet pieczywo mrożone w swo­im składzie zwykle nie zawiera już syntetycznych dodatków. Ich specjaliści mają świadomość, że istnieje rosnąca grupa docelo­wa klientów, którzy zwracają uwagę na etykiety, więc mają dla nich takie produkty. Wiemy, że mamy trend kupowania ciepłego pieczywka, takiego wyjętego prosto z pieca? Pewnie, że wiemy! W każdym markecie zapach ciepłego chleba unosi się w powie­trzu, pobudzając apetyt klientów, którzy dzięki temu robią większe zakupy. Co prawda pieczywo to jest odpiekane drugi raz, ale ludzi to zbytnio nie interesuje. Nawet plotki o pieczywie pochodzącym z Chin, które zawiera w składzie l-cysteinę z ludzkich włosów, na większości nie robią wrażenia. Wiemy również o tym, że istnieje pewien nacjonalizm produktowy, a sieci handlowe od lat rekla­mują produkty polskie (czasem tylko z etykiety). Czy zawsze tak jest? Raczej nie, pokazuje to często podczas swoich nalotów na sieci handlowe lider Agrounii Michał Kołodziejczak, ciekawa po­stać aspirująca do świata polskiej polityki.



Trendy 2023
Te i inne trendy już istnieją, więc warto o nich pamiętać, ale po­kuszę się o coś więcej, o przewidywanie nowych, takich, dzięki którym nasza firma może wyjść na prowadzenie! Jakie to mogą być trendy? W biznesie liczą się umiejętność przewidywania przyszłości i od­waga w podejmowaniu decyzji. Wiedzą o tym najbogatsi tego świata, inwestujący w start-upy, tylko nieliczne z nich są nowym, genialnym pomysłem, który uda się zaimplementować na rynku i będzie użyteczny. W naszej branży rzadko możemy oglądać coś zupełnie nowego, wszak wszyscy od lat znają piekarnie, cukier­nie i lodziarnie. Jednak tym razem nie interesuje nas rewolucja na skalę światową, choć w biznesie nie powinno się zawężać ho­ryzontów, chcemy, aby nasza firma zaistniała chociaż lokalnie. W zależności od tego, w jakim miejscu i rejonie działa, musimy zbadać oczekiwania klientów. Współcześnie prawie wszyscy mamy dostęp do forów internetowych, więc można za ich pośrednic­twem zapytać o zdanie ludzi. Ten felieton ma na celu wskazanie trendów uniwersalnych, takich, które sprawdzą się bez względu na miejsce prowadzenia firmy. No dobrze, więc w 2023 roku najważniejszymi trendami w naszej branży będą? Oryginalność, jakość i uczciwość – połączone w całość. Nie ma się z czego śmiać, to naprawdę działa. Posta­ram się ten fakt uzasadnić.

Mirosław Kurek
właściciel firmy consultingowej Help4Bakery, prezes Stowarzyszenia Rzemieślnik

Masz pytania odnośnie do zarządzania lub uruchomienia zakładu? Napisz do nas, konsultacje wciąż są darmowe.
kontakt@help4bakery.pl
redakcja@mistrzbranzy.pl

Bieżące wydanie czasopisma

Dlaczego i jak warto fotografować jedzenie? Czy istnieje idealny roślinny zamiennik jaja kurzego? Jaka kawa sprzedaje się najlepiej w cukierni?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji