...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja MW

Zagrożenia i wyzwania dla branży cukierniczej w Polsce

Dla branży cukierniczej rok 2012 był w pewnym sensie przełomowy. Ostatnie trzy kwartały wyraźnie pokazują, w jakim kierunku podąża ten sektor oraz z jakimi wyzwaniami i zagrożeniami przyjdzie zmierzyć się w najbliższym czasie.

 

Zanim przejdziemy do omówienia zagrożeń czy wyzwań, warto przypomnieć kilka ważnych danych statystycznych mówiących o znaczeniu sektora cukierniczego w polskiej gospodarce przemysłowej. Wartość rynku spożywczego została wyceniona na 8,2 mld zł (według danych Nielsena). W okresie 12 miesięcy wartościowa sprzedaż asortymentu zwiększyła się o 6,1%, natomiast ilościowa zaledwie o 0,2%. W branży cukierniczej pracuje ponad 350 podmiotów gospodarczych, natomiast 100-120 firm zatrudnia ponad 50 osób. Łączna liczba osób zatrudnionych w sektorze słodyczy to 20 tysięcy pracowników.  

Zagraniczne koncerny spożywcze działające w Polsce mają 75-80% udziału w produkcji wyrobów cukierniczych. Do głównych zagranicznych „słodkich” graczy należą: Nestle Polska SA, Mondelez International Inc. (Grupa Kraft Foods), Lotte Wedel, Ferrero oraz Mars Polska.

Polscy producenci słodyczy mają 20-25% udziału w produkcji cukierniczej. Wśród nich można wymienić takie firmy, jak: Wawel, Mieszko, Jutrzenka Colian i ZPC Otmuchów. Warto dodać, że są to cukiernicze podmioty gospodarcze zarejestrowane na Giełdzie Papierów Wartościowych.  

Wielkość produkcji w przemyśle cukierniczym stanowi łącznie około 700 tysięcy ton, w tym wyroby czekoladowe (czekolada, praliny, batony) wynoszą 230 tysięcy ton, ciastka – 320 tysięcy ton, a wyroby cukiernicze(m.in. cukierki, karmel i lizaki) stanowią 150 tysięcy ton produktów.

Niestabilna sytuacja na rynku surowców

Pomimo obiecujących danych producenci słodyczy patrzą z niepokojem na sytuację rynku surowcowego. Ceny podstawowych surowców: mąki, tłuszczów, mleka w proszku czy kakao systematycznie rosną. W latach 2002-2011 cukier podrożał ponad trzyipółkrotnie. Podaż cukru w UE jest limitowana, przez co nasze cukrownie, które rocznie są w stanie wytworzyć 1,8-1,9 mln ton cukru, mogą wyprodukować maksymalnie 1,4 mln ton. To niestety nie zaspokaja krajowego popytu, więc w rezultacie Polska importuje drogi cukier. Zaistniała sytuacja owocuje bardzo wysoką rentownością netto sektora cukrowego, sięgającą aż 19%, podczas gdy przeciętna rentowność całej branży spożywczej wynosi zaledwie 4-5%.

  

Zagrożenia, wyzwania i trendy

Do głównych zagrożeń rozwoju segmentu słodyczy w ostatnich latach należą:
wahania cen podstawowych surowców cukierniczych (kakao, cukier, mleko, tłuszcze, zboża): dostępność i wysokie ceny,
niestabilne kursy walut,
utrudnienia prawne i celne w eksporcie.

Z kolei do nowych wyzwań i trendów w branży cukierniczej warto zaliczyć:
rosnący eksport produktów rolno-spożywczych, w tym czekolady, słodyczy i pieczywa cukierniczego,
polscy producenci słodyczy poszukują nowych zagranicznych rynków zbytu,
zwiększony popyt na czekoladę ciemną(gorzką),
zapotrzebowanie na polskie słodycze o wysokiej jakości, innowacyjności  i o walorach prozdrowotnych,
wzrost sprzedaży słodyczy pod marką własną sieci handlowych.

  

Ponadto w ciągu najbliższych kilku lat istnieje duże ryzyko wystąpienia znaczącego deficytu kakao. Roczna konsumpcja kakao, w przeliczeniu na statystycznego Polaka, wynosi 0,5 kg, natomiast w ciągu 4 lat wzrośnie o 2,7 proc. Barry Callebaut, światowy lider na światowym rynku najwyższej jakości produktów kakaowych i czekoladowych, wdrożył już program Cocoa Horizons, mający wspierać produkcję tego surowca. Inni światowi producenci ziarna kakaowego podjęli podobne działania.
 
Producenci wyrobów spożywczych, w tym słodyczy, już teraz przymierzają się do nowych zasad znakowania produktów, ponieważ za 2 lata etykiety będą musiały odpowiadać unijnemu rozporządzeniu w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności*. Większość producentów stanie przed koniecznością opracowania etykiety na nowo, a nawet całego opakowania. Nowe przepisy dotyczą również marek własnych i jasno wskazują, że to producent odpowiada za oznakowanie produktu przed wprowadzeniem go do obrotu. Dlatego od 13 grudnia 2014 r.** na etykiecie czy opakowaniu oprócz informacji typu „Wyprodukowano dla sieci X” będzie konieczne podanie nazwy producenta. Za jej brak Inspekcja Handlowa Artykułów Rolno-Spożywczych będzie nakładać kary nie na sieć handlową, tylko na producenta.  
Kolejnym zagrożeniem dla producentów słodyczy są wahające się kursy walut oraz utrudnienia prawne i celne w eksporcie.

Rosnący eksport i silne marki własne

Eksport naszych produktów spożywczych rośnie szybciej, niż sądzili producenci oraz ekonomiści. Sprzyjają temu rosnące ceny i zaciskanie pasa w UE. Wiele polskich produktów jest nadal konkurencyjnych cenowo, ponieważ nasi producenci mają niższe koszty pracy oraz dostęp do tańszych krajowych surowców. W I połowie 2012 r. wartość eksportu rynku rolno-spożywczego wzrosła o 11%. Do hitów eksportowych z Polski w analizowanym półroczu należą wyroby tytoniowe, mięso wołowe i drobiowe, a także czekolada i słodycze czekoladowe oraz chleb i pieczywo cukiernicze. W I półroczu br. wartość eksportu wyrobów czekoladowych wynosiła 375,6 mln euro i była wyższa o 5,6% niż w analogicznym okresie w 2011 r. Wartość ogólna eksportu polskich słodyczy wynosi ok. 4 mld zł rocznie. Producenci słodyczy eksportują 70% swoich produktów do krajów UE. Inne ciekawe rynki eksportowe to Rosja, Ukraina, Chorwacja, Rumunia, poradzieckie republiki: Kazachstan, Armenia, Gruzja, a także Turcja, kraje arabskie, Izrael, USA, Kanada, Chiny, Mongolia.

Kolejną szansą rozwoju dla polskich producentów słodyczy są produkty pod marką własną. W ciągu ostatnich 12 miesięcysprzedaż słodyczy w sieciach handlowych discount wzrosła o 24%. Dane sprzedaży detalicznej wyrobów spożywczych do 2015 r. przewidują wzrost sprzedaży marek własnych nawet do 40%. Udział marek własnych w produkcji czekolady wzrośnie o 15,1% (obecnie 14,3% udziału), a udział marek własnych w produkcji dużych ciastek wyniesie ok. 38%. Jest to wielka szansa rozwoju dla małych i średnich producentów słodyczy.
Polscy konsumenci spożywają w znacznych ilościach batony czekoladowe, ciastka, praliny, a przede wszystkim gorzką czekoladę. Jeden ze światowych producentów czekolady przekonuje, że czekolada gorzka jest „paliwem dla serca” i pozytywnie wpływa na układ krwionośny. Firma chciałaby, aby na wybranych produktach czekoladowych w UE  umieszczać informację o ich prozdrowotnych właściwościach. Dla potwierdzenia tych trendów w Europie Zachodniej w 2011 r. oznakowano 10% wyrobów jako wegetariańskie, 7% jako wolne od dodatków oraz 7% jako wyroby organiczne.  

Pomimo oznak spowolnienia produkcji przemysłowej większość producentów słodyczy  odnotowuje wzrost sprzedaży liczony wartościowo i raczej ten trend będzie się utrzymywał w kolejnych latach. Pomaga w tym eksport zwłaszcza polskiej czekolady i wyrobów czekoladowych, szczególnie cenionych za wysoką jakość i typowe polskie smaki.             

autor: dr inż. Michał Kociszewski

 


* Więcej na temat Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 czytaj w MB 1-2/2012, s. 60.
** Rozporządzenie weszło w życie 12 grudnia 2011 r. – od tego dnia producentów artykułów spożywczych obowiązuje 3-letnia karencja, czyli czas na dostosowanie się do nowych przepisów.

Bieżące wydanie czasopisma

Jaki krem do przekładania, a jaki do tynkowania tortu? Od czego zacząć wegańską rewolucję w cukierni? Co to jest crookie? I czym się różnią świderki Ice Dream Team?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji