8 czerwca br. Gluten Free EXPO zamieniło się w centrum wiedzy o celiakii połączone z wystawą produktów bezglutenowych, które przyciągnęło rzesze zwiedzających. To świadczy o ogromnej potrzebie informowania o chorobie, a także o rosnącym popycie na produkty żywnościowe bezpieczne dla osób "skazanych" na dietę bezglutenową.
Dieta bezglutenowa nie musi być ani uboższa, ani mniej smaczna. Starały się o tym przekonać firmy, które wystawiały się podczas 2. edycji targów Gluten Free EXPO, połączonych z VIII Międzynarodowym Dniem Celiakii. Ponad trzydziestu producentów z różnych sektorów branży spożywczej prezentowało urozmaicony i przede wszystkim smaczny asortyment. Było w czym wybierać: począwszy od wyrobów piekarniczych i cukierniczych, przez produkty mięsne, kończąc na... bezglutenowym piwie.
Centrum informacji o celiakii i diecie bezglutenowej
Wśród wystawców nie mogło zabraknąć stoiska Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej, które jest głównym inicjatorem i organizatorem warszawskiego spotkania. Tutaj każdy zainteresowany znalazł wiele ważnych informacji, jak chociażby dotyczących programu MENU BEZ GLUTENU. Warto przy okazji nadmienić, że w ramach programu powiększa się baza restauracji, kawiarni, a ostatnio również piekarni i cukierni przyjaznych dla osób na diecie bezglutenowej.
Poza salą wystawową znajdowała się również strefa medyczna, w której specjaliści udzielali bezpłatnych porad, oraz sala wykładowa, gdzie każdy mógł zgłębić tajniki diety bezglutenowej (wykład „Zagadki i tajniki diety bezglutenowej” dr Joanna Rachtan-Janicka, Katedra Żywności Funkcjonalnej i Towaroznawstwa SGGW), nauczyć się rozpoznawać objawy celiakii u dzieci i dorosłych („Celiakia – objawy i diagnostyka u dzieci i dorosłych” mgr inż. Paweł Zatwarnicki, Euroimmun), a także przekonać się o walorach amarantusa („Amarantus – cenne zboże bezglutenowe” dr Marek Kubara, Ekoprodukt). Nie zabrakło również prezentacji firmy Schär – europejskiego producenta żywności bezglutenowej, który był głównym partnerem targów.
Frekwencja nie zawiodła również w strefie gastronomii i relaksu, w której można było złapać oddech przed dalszym zwiedzaniem targów, oraz na pokazie kulinarnym Joli Słomy i Mirka Trymbulaka.
Najsmaczniejsze Pieczywo Bezglutenowe 2013 r.
Podczas Gluten Free EXPO zostali przedstawieni zwycięzcy konkursu na Najsmaczniejsze Pieczywo Bezglutenowe 2013 roku. W kategorii "Pieczywo tradycyjne" pierwsze miejsce otrzymał Balviten za chleb królewski supreme, natomiast w kategorii "pieczywo chrupkie" bezkonkurencyjne okazały się solone wafle kukurydziane extra cienkie firmy Good Food.
Wyróżnione zostały także produkty marek Ultraeuropa, Glutenex i Sonko, natomiast w konkursie na Najlepszy Produkt Gluten Free EXPO II zwyciężyły Staropolskie Wędliny.
Serdecznie gratulujemy zwycięzcom i życzymy dalszych sukcesów, a Stowarzyszeniu - dalszej wytrwałości w działaniach na rzecz bezglutenowców i ich rodzin.
autor: Jacek Baliński