Pandemia COVID-19 zauważalnie przyspieszyła rozwój e-zakupów spożywczych. Aktualne preferencje zakupowe kształtują przyszłość całego sektora handlu detalicznego żywnością. Co to oznacza dla producentów i sprzedawców detalicznych?
Podobne artykuły
Negatywna opinia w internecie. I co dalej?Czy twoja firma potrzebuje WWW?Zarządzanie jakością, zarządzanie informacjąDla producentów i firm handlowych pandemia stanowi olbrzymią szansę – pod warunkiem, że będą oni w stanie sprzedawać wyroby za pośrednictwem własnych sklepów internetowych lub zewnętrznych platform handlowych. Operator płatności Tpay podaje, że w 2020 roku wartość e-zakupów spożywczych w Polsce wzrosła o 276% w stosunku do poprzedniego roku. Inne kraje mogły odnotować nawet większy wzrost zamówień online.
Kryzys wywołany koronawirusem wzmocnił trend, który eksperci przewidywali już od dawna. Firma konsultingowa Oliver Wyman prognozuje, że sprzedaż online artykułów żywnościowych do 2030 roku wzrośnie co najmniej pięciokrotnie. Już w 2019 roku w ankiecie Kearny Consulting pozytywnie oceniono szanse rynkowe w obszarze e-commerce: nawet jeśli przed pandemią klienci preferowali zakupy w sklepach stacjonarnych, część handlu żywnością przeniosła się do internetu. Zwłaszcza nisze na rynku mogą okazać się lukratywne, jeżeli wdrożona zostanie właściwa strategia, brzmi konkluzja z 2019 roku.
E-handel żywnością wymaga pełnej integracji sklepu internetowego z systemem ERP
Samo uzmysłowienie sobie tego faktu nie przełoży się od razu na sprzedaż produktów, a już na pewno nie w internecie. Sklepu internetowego nie buduje się w ciągu jednego dnia i nie trzeba też tego robić w tak krótkim czasie. Aktualne trendy kształtują przyszłość, a zachowania konsumentów będą zmieniać się w perspektywie długoterminowej. Nawet ci, którzy do tej pory preferowali zakupy w sklepach stacjonarnych, coraz bardziej przekonują się do zakupów online. Poniżej przedstawiamy cztery rekomendacje w tym zakresie.
1. Najpierw twoi klienci
Sprzedaż produktów online powinna mieć na celu przede wszystkim oferowanie większych korzyści twoim klientom. Warto rozwijać biznes w oparciu o efekt lojalności. To lepsze rozwiązanie niż intensywne poszukiwania potencjalnych nowych klientów, którzy w ogóle nie znają twojej firmy. Przede wszystkim dlatego, że wymaga to poniesienia większych nakładów inwestycyjnych, między innymi na reklamę sklepu.
2. Skoncentruj się na własnym regionie
Kto z nas nie chciałby sprzedawać swoich produktów na rynku globalnym? Na początku warto jednak rozwinąć się na poziomie regionalnym, ponieważ jest to o wiele bardziej opłacalne z ekonomicznego punktu widzenia. Przede wszystkim dlatego, że marketing na szeroką skalę wiąże się z wysokimi nakładami czasowymi i finansowymi.
3. Użyj sklepu internetowego jako zamiennika „klasycznej” strony internetowej
Inwestycje w sklep online nie muszą być postrzegane przez pryzmat dodatkowych kosztów. Sklep online może być zamiennikiem firmowej strony internetowej. Odpowiednia ekspozycja towarów z pewnością zwiększy poziom satysfakcji klientów.
4. Zintegruj twój sklep internetowy z systemem ERP
Gdy masz już wdrożony system ERP, którego możesz użyć jako podstawy technicznej dla cyfrowych wózków zakupowych, to sytuacja wyjściowa jest optymalna. ERP odgrywa kluczową rolę, ponieważ gwarantuje automatyczną implementację indywidualnych uzgodnień cenowych i rabatów. Jego dodatkową zaletą jest przejrzyste odwzorowanie wszystkich struktur katalogów. Pełna integracja ERP i sklepu online pozwoli ci skoncentrować się na tym, co najważniejsze – na rozwoju twojego biznesu.
Technologia sklepu internetowego jako czynnik optymalizacji i stabilnego wzrostu
Przesłanie dla sprzedawców detalicznych i producentów jest takie samo: inwestycje w sklep internetowy mogą się szybko zwrócić. Zwłaszcza w sektorze B2B istnieją liczne możliwości redukcji nakładów czasowych i finansowych, a także pozyskiwania stałych klientów i wypracowywania wyższych przychodów. I nawet jeśli dziś mimo regularnego wzrostu obrotów wielu z nas podchodzi do tych optymistycznych prognoz z ostrożnością, wszystko wskazuje na to, że rozwój e-handlu będzie przybierać na sile także po zakończeniu pandemii. Kryzys spowodowany koronawirusem niesie ze sobą liczne szanse – nie są to tylko tezy ekspertów, lecz nowa rzeczywistość na rynku e-handlu artykułami żywnościowymi.
Adam Steć, członek zarządu CSB-System Polska Sp. z o.o.