Wymagania stawiane zarządzaniu jakością, gwarancja bezpieczeństwa produktów spożywczych i kontrola pochodzenia w branży młynarskiej wymagają sprawnego zarządzania informacją. Przedsiębiorstwa potrzebują wydajnego i elastycznego rozwiązania IT, które integruje system zarządzania jakością w całym rozwiązaniu ERP.
Podobne artykuły
Planowanie produkcji – kompleksowe monitorowanie i optymalizacjaDlaczego system ERP jest w szczególnie ważny dla producentów żywności w czasach kryzysu?Rozwiązania cyfrowe oszczędzają koszty i wzmacniają wydajnośćModuł zarządzania jakością Systemu CSB uwzględnia charakterystykę procesów i jest integralną częścią oprogramowania branżowego. Dba o zorientowaną na jakość optymalizację zarówno procesów, jak i produktów. Przedsiębiorstwa wykorzystujące ten moduł dysponują optymalnym na-rzędziem pozwalającym wdrożyć krajowe i międzynarodowe wytyczne, służące jednocześnie trwałej optymalizacji procesów. Równolegle w systemie zarządzania jakością odbywa się analiza organizacji wszystkich istotnych procesów. Dzięki skutecznemu zarządzaniu jakością wzrasta bezpieczeństwo artykułów spożywczych, co przekłada się na pozycję rynkową przedsiębiorstwa.
Zarrądzanie jakoścIą
Kontrola pochodzenia jest centralnym obszarem zarządzania jakością, który zwłaszcza w przedsiębiorstwie branży spożywczej ma niebagatelne znaczenie. Wzajemne po-wiązanie i pełna integracja obszarów funkcyjnych (planowania, sterowania i kontroli, zarządzania jakością) realizuje wszystkie wymagania i jednocześnie aktywizuje ukryty potencjał racjonalizacyjny w przedsiębiorstwie. Wdrożenie rozwiązania kontroli pochodzenia w Systemie CSB w sposób trwały i widoczny zwiększa zaufanie konsumentów do produktów i producenta.
Pełna integracja oprogramowania ma w przypadku systemu zarządzania jakością pierwszorzędne znaczenie. Ze względu na swój charakter parametry kontroli jakości są rejestrowane w wielu obszarach przedsiębiorstwa, trudno przypisać je do konkretnego obszaru/modułu. Rozwiązaniem jest pełna integracja wszystkich obszarów w ramach jednego systemu, co przełoży się na skuteczne zarządzanie jakością. System CSB umożliwia elektroniczne sterowanie zarządzaniem jakością, z uwzględnieniem wszystkich krajowych i międzynarodowych norm, wytycznych czy ustaw oraz wiarygodną kontrolę pochodzenia wzdłuż całego łańcucha logistycznego przedsiębiorstwa. Oprogramowanie obejmuje swoim zasięgiem zarządzanie jakością we wszystkich obszarach przedsiębiorstwa, począwszy od zaopatrzenia, poprzez produkcję, magazyny, na sprzedaży kończąc. Dzięki takiej koncepcji możliwa jest bieżąca rejestracja (online) wszelkich informacji dotyczących parametrów jakości i kontroli pochodzenia ze wszystkich punktów przedsiębiorstwa w jednym systemie, ich dowolne zestawienie i dalsza analiza. Wszystkie wewnątrzzakładowe dane dotyczące wykorzystanych materiałów, personelu, komórek organizacyjnych, maszyn i ja-kości są rejestrowane tam, gdzie powstają. Zarządzanie jakością dostarcza tym samym wszystkich niezbędnych parametrów jakości w taki sposób, że przeprowadzenie i dokumentacja procesów kontroli odbywają się bez konieczności zatrzymywania procesów. Tak powstaje bezbłędna kontrola jakości wzdłuż całego łańcucha produkcyjnego.
HACCP
Zarówno stacjonarne punkty rejestracji danych, jak i urządzenia mobilne są bezpośrednio powiązane z krytycznymi punktami kontrolnymi (CCP) przedsiębiorstwa, umożliwiając spełnienie norm HACCP. Oznacza to, że wszelkie wewnętrzne procesy, takie jak transport, ważenie, skanowanie, mieszanie, napełnianie, pakowanie, analiza, i niezbędne do wykonywania tych zadań maszyny oraz urządzenia są zsynchronizowane z zarządzaniem jakością w ramach jednego systemu ERP. W ten sposób uzyskujemy bezbłędną weryfikację jakości i pochodzenia produktu w całym procesie produkcji, a to dzięki następującym funkcjonalnościom:
• elektronicznej księdze kontroli jakości wraz z opisem stanowisk, procesów, procedur i zaleceń roboczych,
• elastycznemu sterowaniu modułem zarządzania jakością,
• stuprocentowemu dotrzymaniu rygorów kontroli jakości,
• dokumentowaniu zdarzeń bezpośrednio na miejscu,
• kontrolom jakości na przyjęciu dostaw,
• kontroli wejścia i wyjścia z produkcji wraz z przyporządkowaniem numerów losowych//numeru partii,
• przejrzystemu dokumentowaniu procesów podczas opracowania wsadów,
• bezbłędnemu systemowi informacji o wsadach,
• połączeniu ze sterowaniem procesami i danymi w zastosowanych urządzeniach i maszynach, planowaniu wewnętrznych i zewnętrznych audytów dostawców,
• poprawieniu jakości produktu oraz satysfakcji klienta, •optymalnemu zarządzaniu reklamacjami, co oznacza „bezpapierową” realizację koncepcji HACCP.
Wszystkie obszary pod kontrolą
Wykorzystanie modułu zarządzania jakością Systemu CSB przekłada się na trwałe korzyści w skali całego przedsiębiorstwa: płynność procesów oraz dokładną informację, systematyczne raportowanie i eliminowanie pomyłek czy wąskich gardeł. Zmiany w organizacji procesów mające na celu poprawienie jakości w każdym obszarze przedsiębiorstwa można wdrożyć za pomocą zintegrowanego systemu zarządzania jakością. Pojawiające się błędy i braki są nie tylko personalizowane, lecz również systematyzowane i archiwizowane według określonych reguł. Tym samym ma miejsce trwałe poprawienie procesów w operacyjnych działaniach biznesowych. Standardowe opisy robocze, wskazówki jakościowe i ilościowe, zalecenia kontroli i metody postępowania w sytuacjach krytycznych, środków ochrony produktów i metod pozwalają kształtować procesy przedsiębiorstwa w sposób pewny i efektywny. Tym samym zarządzanie jakością Systemu CSB realizuje obszerny controlling procesów i generuje korzyści dla przedsiębiorstw je użytkujących. Dodatkowo wzmacnia poczucie odpowiedzialności u pracowników oraz gwarantuje jakość i bezpieczeństwo wszystkich procesów.
Adam Steć, członek zarządu CSB-System Polska Sp. z o.o.