...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja PS

IBA z różnych perspektyw

IBA to najważniejsze wydarzenie targowe dla branży piekarsko cukierniczej, organizowane co trzy lata. Kumuluje wszystko to, czym żyje branża na świecie: innowacjami wybiega w przyszłość, udowadnia, że każde dobre rozwiązanie można udoskonalić i niezmiennie wyznacza kierunki rozwoju, przeobrażając oblicze tej branży.

O wrażenia z tegorocznej edycji IBA zapytaliśmy wystawców: – Jakie nowe lub udoskonalone rozwiązania dominowały w branży? – Które trendy w konsumpcji i produkcji pieczywa wyraźnie się umacniają? – Co firma zaprezentowała podczas targów?

AKO Radosław Gerka, kierownik działu eksportu
Z naszego wewnętrznego podsumo­wania targów wynika, że nie było wielu widocznych trendów, jeśli chodzi o nowe produkty piekarskie czy cukier­nicze, nawet linie BIO i EKO nie były za bardzo widoczne. Za to bardzo bogata była oferta maszyn, linii produkcyjnych dla przemysłu, nieco uboższa dla rzemiosła. Podczas targów w Monachium firma AKO SA skupiła się na przedstawieniu oferty produktów z sekcji piekarsko­-cukierniczej.

 
Zaaranżowaliśmy specjal­ne gabloty, dzięki którym można było zainspirować się gotowymi wyrobami. W ofercie znalazły się Chleb z Mlekiem Kozim, Bułki Szpinakowe, Mix Kuku­rydziany, Hubertus, Brownie i Mix 10% na Ciasto Drożdżowe. Położyliśmy nacisk m.in. na czystą etykietę (Hubertus), oryginalność (Chleb z Mlekiem Kozim), cie­kawą kolorystykę miękiszu (Bułki Szpinakowe, Mix Kukurydziany) i zaskakują­cą formę prezentacji produktu w formie artisan (Mix 10% na Ciasto Drożdżowe). Szczególnym zainteresowaniem cieszyła się mieszanka na Chleb z Mlekiem Kozim – reakcja klientów jednoznacznie wskazywała na to, że AKO dzięki kreowaniu tak ory­ginalnych produktów należy do firm inspirujących piekarzy, perfekcyjnie odnajduje się w permanentnie rozwijającej się branży i zmieniającym się otoczeniu biznesowym.



BakerLink Włodzimierz Dworaczek, współwłaściciel firmy
IBA to idealne miejsce dla branży piekarsko-cukierniczej do nawią­zania nowych kontaktów z partnerami z całego świata. Wystawcy w swoich ofertach skoncentrowali się na podnie­sieniu wydajności i jakości produkcji, a przede wszystkim jej automatyzacji, przy zachowaniu oszczędności energii i wysokich standardów higienicznych.

 
Dominowały urządzenia zintegrowane z systemami umożliwiają-surowce. W ten sposób stacja przygotowania ciast otrzymuje infor­cymi szybkie wprowadzanie zmian w procesach produkcyjnych macje, rozpoznaje i kontroluje każdy kolejny krok w produkcji. Takie mających na celu zwiększenie wydajności i jakości wytwarzania, stanowisko zapewnia wsparcie pracownikom piekarni. Pracownik, logu­powtarzalności procesów oraz możliwości elastycznych zmian jąc się na stanowisku, widzi na ekranie kolejne zlecenia oraz instrukcje asortymentu. Dotyczyło to nie tylko technologii, ale też nowych dotyczące danego asortymentu pieczywa. Człowiek, maszyna i pro-sposobów pracy i roli ludzi w przemyśle spożywczym. ces technologiczny są ze sobą zintegrowane, w efekcie otrzymujemy Na wielu stoiskach promowane było wysokiej jakości pieczywo o rzemieślniczym charakterze, stworzone z najróżniejszych rodzajów mąk, a także kanapki, przekąski regionalne z całego świa­ta, lody w nowych, niespotykanych dotąd smakach oraz aromatyczne kawy. Wszyst­ko to wytwarzane z najlepszych i starannie dobranych składników, najczęściej prozdro­wotne i ekologiczne. To stały i słuszny trend w naszej branży, który umacnia się dzięki większej świadomości konsumentów wy­bierających produkty o najwyższej jakości. Firma BakerLink zaprezentowała fermen­tator naturalnego zakwasu z narzędziem pozwalającym na zdalne połączenie z fer­mentatorem. To nowe rozwiązanie do ste­rowania i analizy fermentacji za pomocą smartfonu zapewnia użytkownikowi dostęp do praktycznie każdej przydatniej infor­macji w dowolnym czasie, z dowolnego miejsca, co umożliwia monitorowanie prze­biegu procesu, zaplanowanie w elastyczny sposób produkcji i obniżenie jej kosztów. Podczas targów IBA 2018 przedstawiliśmy również systemy do transportowania palet z uformowanymi kęsami ciasta zintegrowa­ne z automatycznym załadunkiem na wózki do rozrostu końcowego i „inteligentną cia­stownię” – stanowisko przygotowania ciast. Piekarze są niezmiennie najważniejsi, a dzię­ki nowym rozwiązaniom otrzymują znacznie większe wsparcie niż dotychczas. W „inteli­gentnej ciastowni” miesiarki i urządzenia do­zujące składniki są ze sobą połączone w je­den system, a dzieże oraz etapy produkcji identyfikowane za pomocą chipów RFiD. Re­ceptury kontrolowane są przez układy wa­gowe i czujniki temperatury, a urządzenia dozujące automatycznie wydają potrzebne wyższą wydajność produkcji i wyższą jakość produktu finalnego. 




Semix Wiesław Kuropatwa, technolog d/s kluczowych klientów
Dla branży piekar­sko-cukierniczej targi IBA to miejsce, w którym po prostu trzeba być. Swo­je produkty prezentują tu wszystkie znaczące i liczące się w branży firmy, począw­szy od producentów ma­szyn, a kończąc na wyposa­żeniu sklepów. W tym roku można było zauważyć wiele rozwiązań z dziedziny auto­matyki, a nawet wręcz robotyki, usprawniające procesy produkcyjne czy zajmujące się konfekcjonowaniem i pakowaniem już gotowego produktu. W dobie braku rąk do pracy zarówno w Europie, jak i w Polsce, gdzie maszyna musi zastąpić człowieka, takie technologie będą rozwijały się błyskawicznie.

 
Nie sposób nie dostrzec, że dominowało pieczywo rustykalne, począwszy od wielkich bochnów chleba czy bagietek, po różne formy pieczywa drobnego. Znaczną część prezentacji targowych stanowiły wyroby dla cukierni, zaprezentowano produkty wyra­biane metodą rzemieślniczą i przemysłową. Bogatą i atrakcyjną ofertę przeznaczono także dla sklepów piekarniczo-cukierniczych i punktów kanapkowych – ich projekty inspirowały często nietypowymi pomysłami, zachwycały wyglądem i funkcjonalnością. Wśród wystawców nie brakowało polskich producentów, oferujących swoje najlepsze produkty, które cieszyły się dużym zainteresowaniem zwiedzających. Na targach IBA po raz pierwszy mieliśmy okazję zaprezentować nowości: słone na­dzienia do przekąsek o smaku boczku, pizzy, curry oraz słodkie polewy do donutów i pączków w różnych smakach i kolorach. Oprócz słonych przekąsek i słodkości na stoisku można było również zobaczyć mieszankę na chleb żytni kaszubski, która jest już dostępna w sprzedaży u naszych dystrybutorów. 



Zeelandia Agnieszka Wiśniewska, marketing manager
Tegoroczne targi IBA zdominowały urządzenia. Mało jednak było pro­duktów i konceptów produktowych. Rynek zmierza w kierunku jeszcze większej tech­nicyzacji, podniesienia szybkości rozwiązań technicznych. Szczególne znaczenie będzie to miało na rynkach, gdzie praca człowieka jest droga lub nie ma siły roboczej. Ciekawym rozwiązaniem było stoisko w po­staci osobnego konceptu „na wynos”, czyli szybkich i małych przekąsek.

 
Piekarnie i cu­kiernie coraz częściej posiadają kącik hore­ca, który stanowi nie tylko dywersyfikację usług i sprzedaży, ale i zaczyna budować customer experience. W tym roku tematem przewodnim były nasze centra eksperckie, których mamy 7, poprzez wyspecjalizowane kompetencje mogą one odpowiadać na różne potrzeby klientów. Polska prezentowała koncept marketingowy „grab and go" oparty o zdrową przekąskę w postaci batonika. Jednocześnie zapewniliśmy naszym klientom opiekę marketingową po wdrożeniu produktu. Koncept okazał się wielkim sukcesem. Został uznany za jeden z najlepszych podczas IBA 2018. Znaleźliśmy się także w niemieckiej TV, opisując ten pomysł. Pierwsze zamówienia już są realizowane. 

 

Kandy Dariusz Socik, dyrektor zarządzający
Na targach znaleźć można było właściwie wszystko: od podstawowych surowców (może mało innowacyjnych, ale potrzebnych cukiernikom i piekarzom) poprzez całe instalacje gotowe do przemysłowej produkcji różnorodnych wypieków i piekarni po kompleksowe wyposażenie punktów sprzedaży. Na IBA obserwowaliśmy silne trendy, widoczne również u nas, czyli dążenie do wysokiej jakości, ogromne inwestycje w marketing sprzedawanych produktów i żywność prozdrowotną, np. produkty bez glutenu, sztucznych dodatków itp.

 
Firma Kandy szuka dystrybutorów w krajach, gdzie jeszcze nie ma rozwiniętej sprzedaży, dlatego prezentowaliśmy naszą podstawową ofertę: nadzienia termostabilne Lauretta, glazury mirror Ascanio i żele dekoracyjne na gorąco Cristalli. Nie zapomnieliśmy o tegorocznych nowościach, jak: nadzienie Lauretta owoce jagodowe 35% i truskawka 50% i glazura mirror Ascanio o smaku truskawkowym i czekoladowym. Dla zainteresowanych mieliśmy też owoce kandyzowane, idealnie wpisujące się w trend Clean Label. 



GETH Tomasz Guderski, właściciel
Ze względu na rosnące koszty energii na świecie dało się zauważyć szeroką ofertę zaawansowanych systemów odzysku ciepła, zarówno u producentów pieców piekarniczych, jak i urządzeń chłodniczych. Wysoki stopień zaawansowania technicznego tych rozwiązań pozwala na bardzo duży poziom odzysku energii, a następnie na jej efektywne magazynowa­nie i ponowne wykorzystanie. Odzyskana energia może być stosowana w wielu procesach technologicznych w piekarni, dlatego systemy te coraz częściej oferowane są przez produ­centów urządzeń jako standard.

 
Co ważne, systemy sterowania układami odzysku energii mogą współpracować ze sterownikami innych urządzeń, podnosząc efektywność energetyczną całego zakładu. Niezależnie od regionu świata, z którego po­chodzili wystawcy, widoczny był trend, który dotyczy lub w najbliższym czasie będzie do­tyczył coraz większej liczby piekarni. Jest to dynamicznie rozwijająca się produkcja i sprze­daż różnego rodzaju przekąsek, kanapek i dań przygotowywanych na bazie pieczywa. Wynika to z faktu, że ludzie (niezależnie od regionu świata) coraz więcej posiłków konsumują poza domem. Producenci urządzeń do produkcji piekarniczej bardzo szybko dostosowują się do nowych potrzeb rynku, oferując specjalistyczne urządzenia do ich produkcji, od­pieku, konfekcjonowania i sprzedaży. Pracownicy firmy Geth spotykali się z klientami z Polski na wielu stoiskach firm, które reprezentujemy. Trudno więc krótko omówić ofertę każdego z naszych partnerów. To co dla nas jest najważ­niejsze, to fakt, że przez wiele lat nasza niewiele zmieniająca się gama niemieckich marek w ofercie ma coraz więcej zado­wolonych klientów, którzy rozwijając swoją działalność, wracają z kolejnymi zamówieniami. Doceniają ją również klienci, którzy prowadzą produkcję w systemie wielozmianowym.




Wiesheu Przemysław Zapotoczny, dyrektor zarządzający
Prostota i intu­icyjna obsługa urządzeń oraz auto­matyzacja procesów – wszystko to jest związa­ne z coraz trudniejszym pozyskaniem zasobów ludzkich do pracy nie tylko w branży piekar­niczo-cukierniczej, ale również w sprzedaży detalicznej. Kluczowe stają się automaty­zacja i prostota obsługi procesów – to droga do optymalizacji i końcowego sukcesu każdego przedsiębiorstwa. Społeczeństwo wraz z rozwojem staje się coraz bardziej świadome wyborów, jakich dokonuje. Wszyscy stawiają na jakość, bo dobre pro­duktyzawsze się obronią,acoważniejsze,klient będzie ponie wracał.

 
Od kilku lat obserwujemy rozwój produktów BIO i prozdrowotnych z dużą ilością ziaren. Dodatkowo wraz z dynamicznym rozwojem sklepów piekarniczo-cukierniczych poszerzana jest ich oferta. Obecnie można w nich kupić nie tylko pieczywo, ale też kawę, produkty na śniadanie czy lunch. Wiesheu podczas targów IBA 2018 przedstawił przyszłość wy­pieku sklepowego. Jako lider w produkcji pieców sklepowych zaprezentował nowoczesne rozwiązania: Wtouch – nowe intu­icyjne panele sterowań do obsługi pieców, IBC – inteligentny system rozpoznawania wielkości załadunku w piecu, Wnet – system zdalnego zarządzania piecami z pozycji biura, ProClean 365 – automatyczny system mycia przez cały rok, TrayMotion – automatyczny załadunek pieca bez udziału ludzi. 



FoodColours Marta Jabłońska, marketing manager
Zdecydowanie duża część od­wiedzających stoiska z branży cukierniczej pojawiła się tu w poszu­kiwaniu nowości. Powodzeniem cieszy­ły się produkty zwracające na siebie uwagę, a więc błyszczące, kolorowe, nietypowe. Królowały jadalne koronki, wszelkiego rodzaju barwniki o żywych, jaskrawych odcieniach, wymyślne de­koracje cukiernicze na miarę dzieł sztu­ki.

 
Cukiernictwo obecnie skupia się na modzie na zdrowy tryb życia i takie też trendy dominowały podczas tegorocz­nych targów w Monachium. Wszelkie­go rodzaju produkty ekologiczne, we-gańskie, bezglutenowe, bez laktozy to pożądana i poszukiwana grupa asor­tymentowa. Wystawcy biorący udział w IBA 2018 byli doskonale przygotowa­ni na takie zapotrzebowanie. My osobi­ście opracowaliśmy w tym roku sporo nowych produktów, wychodząc naprzeciw potrzebom cukierniczego świata. Z dumą prezentowaliśmy posypki pudrowe – perłowe i matowe, pastelowe barwniki do aerografu, metaliczne farby i przełomowe jadalne pasty dekoracyjne do koronek. IBA 2018 otworzyła naszej firmie drzwi do rynku pozaeuropejskiego – bardzo nas to cieszy i mobilizuje do intensywnej pracy nad wyko­rzystaniem możliwości, jakie przyniosły nam te targi.



Uniferm Polska Łukasz Liszka, marketing manager
Targi w Mona­chium pokazują, w jak szybkim tempie rozwija się technologia – z każdym spotkaniem można zaobserwować milowe kroki w automa­tyzacji procesów produk­cyjnych. Trend ten moż­na zauważyć zwłaszcza w sektorze opakowań, gdzie udział człowieka w procesie ich wy­twarzania jest już niewielki. Innowacyjny design, mnogość funkcji, dotykowe panele to tylko kilka z cech nowinek technologicznych. Ponadto tendencją w piekarnictwie są też produkty do pieczywa (mieszanki i inne środki), które pozwalają zaoszczędzić czas i ogra­niczyć zaangażowanie personelu, przy jak najprostszej aplikacji do receptury. W cukiernictwie zaś można zaobserwować modę na rzemieślniczą produkcję, dlatego na wielu stoiskach można było zobaczyć cukierników, którzy popisywali się swoimi umiejętnościa­mi, ręcznie tworząc prawdziwe arcydzieła.

 
Targi IBA 2018 obfitowały w nowości, a firmy bardzo starły się, by przyciągnąć uwagę konsumenta. Głównym, wciąż udosko­nalanym trendem jest zdrowa żywność. Producenci podkreślali czystość swoich etykiet i stosowanie wyłącznie naturalnych, często BIO, składników. W bogatej ofercie prezentowanego pieczywa dominowały ciekawe kształty pieczywa i formy pre­zentacji, chociażby naturalnie barwione pieczywo, np. w kolo­rze czarnym. Podobny trend panuje w cukiernictwie. Mnogość barw i ozdób, jednak z naciskiem na naturalne pochodzenie i możliwie niską zawartość dodatków do żywności. Promowaliśmy nowości z serii świeżych produktów do wyro­bu pieczywa oraz gotowych zaczynów w formie świeżej pasty i płynnych, naturalnych zakwasów. Ponadto produkt wegański do babki, ciast z blachy. Jednym z naszych wiodących produk­tów była nowość FermFresh® Urgetreide, produkt oparty na tzw. pradawnych zbożach (płaskurce i samopszy), o wyjątko­wych właściwościach smakowych. Prezentowaliśmy też zaczyn pszenny do chleba i pieczywa drobnego FermFresh® Meiste­rvorteig, płynne zakwasy: pszenny i orkiszowy do wszelkiego rodzaju pieczywa oraz produkt idealny do pieczywa drobnego przy wypieku odroczonym, do tzw. frontbackingu – UNIFERM FermStar® Langzeit, pozwalający na rozwinięcie optymalnego smaku wypieków podczas wydłużonego prowadzenia ciasta, przy współgraniu temperatury, surowców i fermentacji. 



Korzeniewscy Monika Korzeniewska, współwłaścicielka firmy 
Na targach w Monachium intereso­wało mnie głównie to, z czym sama jestem związana, czyli produkcja form wy­piekowych i wózków piekarniczych. Na pewno wielkim zaskoczeniem był fakt, jak wielką popularnością cieszą się formy piekarnicze ze stali kwasoodpornej, a nasi goście mieli dużą wiedzę na temat szkodli­wości aluminium czy korzystania z uszko­dzonych powłok nieprzywieralnych. W kulu­arowych rozmowach piekarze przyznawali, że wycofują się ze stosowania form powle­kanych, ponieważ są niezdrowe i nieekono­miczne, a co istotne, w 2017 r. wyszło Roz­porządzenie Komisji (UE) 2017/1000, które zabrania produkowania i wprowadzania do obrotu PFOA (toksyczna substancja stoso­wana do produkcji teflonu) od 4 lipca 2020 r.

 
Na świecie rozwiązania idą w kierunku ochrony zdrowia konsumentów i środowi­ska. Niemiecka konkurencyjna firma w swo­im katalogu ma napisane „do chlebów peł­noziarnistych na zakwasie rekomendujemy formy ze stali w gat. 1.4301 (gat. 304)”. W Niemczech podobno nawet na folii alu­miniowej widnieje zapis, żeby nie stosować jej do potraw kwaśnych i słonych. Będąc na targach IBA, odniosłam wrażenie, że tylko w Polsce opowiada się piekarzom, że alu­minium może być stosowane do chleba na zakwasie, a powłoki nieprzywieralne są tańszym rozwiązaniem. Biorąc pod uwagę fakt, że od wielu lat promujemy sprawdzo­ne, ekonomiczne i bezpieczne rozwiązania dla piekarzy, głównymi produktami, jakie pokazaliśmy, były formy i zestawy wypie­kowe ze stali kwasoodpornej w gat. 304 w różnych wersjach. Zestawy piekarni­cze w wersji prostej i zespoły wypieko­we wzmocnione do sztaplowania (wersja bardzo solidna i praktyczna). Pokazaliśmy również wózki piecowe w ulubionych wer­sjach naszych stałych klientów (jak mó­wią „pancerne”). Zwracaliśmy szczególną uwagę na aspekt ekonomiczny, smako­wy i zdrowotny pieczywa przy stosowaniu form bez powłok. Promowaliśmy najlepsze rozwiązanie do wypieku pieczywa, czyli formy wypiekowe kwasoodporne, a co za tym idzie – smaczne pieczywo wypieczone w sposób naturalny. 

Bieżące wydanie czasopisma

Dlaczego i jak warto fotografować jedzenie? Czy istnieje idealny roślinny zamiennik jaja kurzego? Jaka kawa sprzedaje się najlepiej w cukierni?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji