IBA to najważniejsze wydarzenie targowe dla branży piekarsko cukierniczej, organizowane co trzy lata. Kumuluje wszystko to, czym żyje branża na świecie: innowacjami wybiega w przyszłość, udowadnia, że każde dobre rozwiązanie można udoskonalić i niezmiennie wyznacza kierunki rozwoju, przeobrażając oblicze tej branży.
Podobne artykuły
Zdigitalizowana automatyzacja i spersonalizowany chleb z dodatkiem owadów - IBA 2018Jak będzie smakować 2025 rok?Kolor roku Pantone 2025: Mocha Mousse w branży cukierniczo-piekarskiejO wrażenia z tegorocznej edycji IBA zapytaliśmy wystawców: – Jakie nowe lub udoskonalone rozwiązania dominowały w branży? – Które trendy w konsumpcji i produkcji pieczywa wyraźnie się umacniają? – Co firma zaprezentowała podczas targów?
AKO Radosław Gerka, kierownik działu eksportu
Z naszego wewnętrznego podsumowania targów wynika, że nie było wielu widocznych trendów, jeśli chodzi o nowe produkty piekarskie czy cukiernicze, nawet linie BIO i EKO nie były za bardzo widoczne. Za to bardzo bogata była oferta maszyn, linii produkcyjnych dla przemysłu, nieco uboższa dla rzemiosła. Podczas targów w Monachium firma AKO SA skupiła się na przedstawieniu oferty produktów z sekcji piekarsko-cukierniczej.
Zaaranżowaliśmy specjalne gabloty, dzięki którym można było zainspirować się gotowymi wyrobami. W ofercie znalazły się Chleb z Mlekiem Kozim, Bułki Szpinakowe, Mix Kukurydziany, Hubertus, Brownie i Mix 10% na Ciasto Drożdżowe. Położyliśmy nacisk m.in. na czystą etykietę (Hubertus), oryginalność (Chleb z Mlekiem Kozim), ciekawą kolorystykę miękiszu (Bułki Szpinakowe, Mix Kukurydziany) i zaskakującą formę prezentacji produktu w formie artisan (Mix 10% na Ciasto Drożdżowe). Szczególnym zainteresowaniem cieszyła się mieszanka na Chleb z Mlekiem Kozim – reakcja klientów jednoznacznie wskazywała na to, że AKO dzięki kreowaniu tak oryginalnych produktów należy do firm inspirujących piekarzy, perfekcyjnie odnajduje się w permanentnie rozwijającej się branży i zmieniającym się otoczeniu biznesowym.
BakerLink Włodzimierz Dworaczek, współwłaściciel firmy
IBA to idealne miejsce dla branży piekarsko-cukierniczej do nawiązania nowych kontaktów z partnerami z całego świata. Wystawcy w swoich ofertach skoncentrowali się na podniesieniu wydajności i jakości produkcji, a przede wszystkim jej automatyzacji, przy zachowaniu oszczędności energii i wysokich standardów higienicznych.
Dominowały urządzenia zintegrowane z systemami umożliwiają-surowce. W ten sposób stacja przygotowania ciast otrzymuje inforcymi szybkie wprowadzanie zmian w procesach produkcyjnych macje, rozpoznaje i kontroluje każdy kolejny krok w produkcji. Takie mających na celu zwiększenie wydajności i jakości wytwarzania, stanowisko zapewnia wsparcie pracownikom piekarni. Pracownik, logupowtarzalności procesów oraz możliwości elastycznych zmian jąc się na stanowisku, widzi na ekranie kolejne zlecenia oraz instrukcje asortymentu. Dotyczyło to nie tylko technologii, ale też nowych dotyczące danego asortymentu pieczywa. Człowiek, maszyna i pro-sposobów pracy i roli ludzi w przemyśle spożywczym. ces technologiczny są ze sobą zintegrowane, w efekcie otrzymujemy Na wielu stoiskach promowane było wysokiej jakości pieczywo o rzemieślniczym charakterze, stworzone z najróżniejszych rodzajów mąk, a także kanapki, przekąski regionalne z całego świata, lody w nowych, niespotykanych dotąd smakach oraz aromatyczne kawy. Wszystko to wytwarzane z najlepszych i starannie dobranych składników, najczęściej prozdrowotne i ekologiczne. To stały i słuszny trend w naszej branży, który umacnia się dzięki większej świadomości konsumentów wybierających produkty o najwyższej jakości. Firma BakerLink zaprezentowała fermentator naturalnego zakwasu z narzędziem pozwalającym na zdalne połączenie z fermentatorem. To nowe rozwiązanie do sterowania i analizy fermentacji za pomocą smartfonu zapewnia użytkownikowi dostęp do praktycznie każdej przydatniej informacji w dowolnym czasie, z dowolnego miejsca, co umożliwia monitorowanie przebiegu procesu, zaplanowanie w elastyczny sposób produkcji i obniżenie jej kosztów. Podczas targów IBA 2018 przedstawiliśmy również systemy do transportowania palet z uformowanymi kęsami ciasta zintegrowane z automatycznym załadunkiem na wózki do rozrostu końcowego i „inteligentną ciastownię” – stanowisko przygotowania ciast. Piekarze są niezmiennie najważniejsi, a dzięki nowym rozwiązaniom otrzymują znacznie większe wsparcie niż dotychczas. W „inteligentnej ciastowni” miesiarki i urządzenia dozujące składniki są ze sobą połączone w jeden system, a dzieże oraz etapy produkcji identyfikowane za pomocą chipów RFiD. Receptury kontrolowane są przez układy wagowe i czujniki temperatury, a urządzenia dozujące automatycznie wydają potrzebne wyższą wydajność produkcji i wyższą jakość produktu finalnego.
Semix Wiesław Kuropatwa, technolog d/s kluczowych klientów
Dla branży piekarsko-cukierniczej targi IBA to miejsce, w którym po prostu trzeba być. Swoje produkty prezentują tu wszystkie znaczące i liczące się w branży firmy, począwszy od producentów maszyn, a kończąc na wyposażeniu sklepów. W tym roku można było zauważyć wiele rozwiązań z dziedziny automatyki, a nawet wręcz robotyki, usprawniające procesy produkcyjne czy zajmujące się konfekcjonowaniem i pakowaniem już gotowego produktu. W dobie braku rąk do pracy zarówno w Europie, jak i w Polsce, gdzie maszyna musi zastąpić człowieka, takie technologie będą rozwijały się błyskawicznie.
Nie sposób nie dostrzec, że dominowało pieczywo rustykalne, począwszy od wielkich bochnów chleba czy bagietek, po różne formy pieczywa drobnego. Znaczną część prezentacji targowych stanowiły wyroby dla cukierni, zaprezentowano produkty wyrabiane metodą rzemieślniczą i przemysłową. Bogatą i atrakcyjną ofertę przeznaczono także dla sklepów piekarniczo-cukierniczych i punktów kanapkowych – ich projekty inspirowały często nietypowymi pomysłami, zachwycały wyglądem i funkcjonalnością. Wśród wystawców nie brakowało polskich producentów, oferujących swoje najlepsze produkty, które cieszyły się dużym zainteresowaniem zwiedzających. Na targach IBA po raz pierwszy mieliśmy okazję zaprezentować nowości: słone nadzienia do przekąsek o smaku boczku, pizzy, curry oraz słodkie polewy do donutów i pączków w różnych smakach i kolorach. Oprócz słonych przekąsek i słodkości na stoisku można było również zobaczyć mieszankę na chleb żytni kaszubski, która jest już dostępna w sprzedaży u naszych dystrybutorów.
Zeelandia Agnieszka Wiśniewska, marketing manager
Tegoroczne targi IBA zdominowały urządzenia. Mało jednak było produktów i konceptów produktowych. Rynek zmierza w kierunku jeszcze większej technicyzacji, podniesienia szybkości rozwiązań technicznych. Szczególne znaczenie będzie to miało na rynkach, gdzie praca człowieka jest droga lub nie ma siły roboczej. Ciekawym rozwiązaniem było stoisko w postaci osobnego konceptu „na wynos”, czyli szybkich i małych przekąsek.
Piekarnie i cukiernie coraz częściej posiadają kącik horeca, który stanowi nie tylko dywersyfikację usług i sprzedaży, ale i zaczyna budować customer experience. W tym roku tematem przewodnim były nasze centra eksperckie, których mamy 7, poprzez wyspecjalizowane kompetencje mogą one odpowiadać na różne potrzeby klientów. Polska prezentowała koncept marketingowy „grab and go" oparty o zdrową przekąskę w postaci batonika. Jednocześnie zapewniliśmy naszym klientom opiekę marketingową po wdrożeniu produktu. Koncept okazał się wielkim sukcesem. Został uznany za jeden z najlepszych podczas IBA 2018. Znaleźliśmy się także w niemieckiej TV, opisując ten pomysł. Pierwsze zamówienia już są realizowane.
Kandy Dariusz Socik, dyrektor zarządzający
Na targach znaleźć można było właściwie wszystko: od podstawowych surowców (może mało innowacyjnych, ale potrzebnych cukiernikom i piekarzom) poprzez całe instalacje gotowe do przemysłowej produkcji różnorodnych wypieków i piekarni po kompleksowe wyposażenie punktów sprzedaży. Na IBA obserwowaliśmy silne trendy, widoczne również u nas, czyli dążenie do wysokiej jakości, ogromne inwestycje w marketing sprzedawanych produktów i żywność prozdrowotną, np. produkty bez glutenu, sztucznych dodatków itp.
Firma Kandy szuka dystrybutorów w krajach, gdzie jeszcze nie ma rozwiniętej sprzedaży, dlatego prezentowaliśmy naszą podstawową ofertę: nadzienia termostabilne Lauretta, glazury mirror Ascanio i żele dekoracyjne na gorąco Cristalli. Nie zapomnieliśmy o tegorocznych nowościach, jak: nadzienie Lauretta owoce jagodowe 35% i truskawka 50% i glazura mirror Ascanio o smaku truskawkowym i czekoladowym. Dla zainteresowanych mieliśmy też owoce kandyzowane, idealnie wpisujące się w trend Clean Label.
GETH Tomasz Guderski, właściciel
Ze względu na rosnące koszty energii na świecie dało się zauważyć szeroką ofertę zaawansowanych systemów odzysku ciepła, zarówno u producentów pieców piekarniczych, jak i urządzeń chłodniczych. Wysoki stopień zaawansowania technicznego tych rozwiązań pozwala na bardzo duży poziom odzysku energii, a następnie na jej efektywne magazynowanie i ponowne wykorzystanie. Odzyskana energia może być stosowana w wielu procesach technologicznych w piekarni, dlatego systemy te coraz częściej oferowane są przez producentów urządzeń jako standard.
Co ważne, systemy sterowania układami odzysku energii mogą współpracować ze sterownikami innych urządzeń, podnosząc efektywność energetyczną całego zakładu. Niezależnie od regionu świata, z którego pochodzili wystawcy, widoczny był trend, który dotyczy lub w najbliższym czasie będzie dotyczył coraz większej liczby piekarni. Jest to dynamicznie rozwijająca się produkcja i sprzedaż różnego rodzaju przekąsek, kanapek i dań przygotowywanych na bazie pieczywa. Wynika to z faktu, że ludzie (niezależnie od regionu świata) coraz więcej posiłków konsumują poza domem. Producenci urządzeń do produkcji piekarniczej bardzo szybko dostosowują się do nowych potrzeb rynku, oferując specjalistyczne urządzenia do ich produkcji, odpieku, konfekcjonowania i sprzedaży. Pracownicy firmy Geth spotykali się z klientami z Polski na wielu stoiskach firm, które reprezentujemy. Trudno więc krótko omówić ofertę każdego z naszych partnerów. To co dla nas jest najważniejsze, to fakt, że przez wiele lat nasza niewiele zmieniająca się gama niemieckich marek w ofercie ma coraz więcej zadowolonych klientów, którzy rozwijając swoją działalność, wracają z kolejnymi zamówieniami. Doceniają ją również klienci, którzy prowadzą produkcję w systemie wielozmianowym.
Wiesheu Przemysław Zapotoczny, dyrektor zarządzający
Prostota i intuicyjna obsługa urządzeń oraz automatyzacja procesów – wszystko to jest związane z coraz trudniejszym pozyskaniem zasobów ludzkich do pracy nie tylko w branży piekarniczo-cukierniczej, ale również w sprzedaży detalicznej. Kluczowe stają się automatyzacja i prostota obsługi procesów – to droga do optymalizacji i końcowego sukcesu każdego przedsiębiorstwa. Społeczeństwo wraz z rozwojem staje się coraz bardziej świadome wyborów, jakich dokonuje. Wszyscy stawiają na jakość, bo dobre produktyzawsze się obronią,acoważniejsze,klient będzie ponie wracał.
Od kilku lat obserwujemy rozwój produktów BIO i prozdrowotnych z dużą ilością ziaren. Dodatkowo wraz z dynamicznym rozwojem sklepów piekarniczo-cukierniczych poszerzana jest ich oferta. Obecnie można w nich kupić nie tylko pieczywo, ale też kawę, produkty na śniadanie czy lunch. Wiesheu podczas targów IBA 2018 przedstawił przyszłość wypieku sklepowego. Jako lider w produkcji pieców sklepowych zaprezentował nowoczesne rozwiązania: Wtouch – nowe intuicyjne panele sterowań do obsługi pieców, IBC – inteligentny system rozpoznawania wielkości załadunku w piecu, Wnet – system zdalnego zarządzania piecami z pozycji biura, ProClean 365 – automatyczny system mycia przez cały rok, TrayMotion – automatyczny załadunek pieca bez udziału ludzi.
FoodColours Marta Jabłońska, marketing manager
Zdecydowanie duża część odwiedzających stoiska z branży cukierniczej pojawiła się tu w poszukiwaniu nowości. Powodzeniem cieszyły się produkty zwracające na siebie uwagę, a więc błyszczące, kolorowe, nietypowe. Królowały jadalne koronki, wszelkiego rodzaju barwniki o żywych, jaskrawych odcieniach, wymyślne dekoracje cukiernicze na miarę dzieł sztuki.
Cukiernictwo obecnie skupia się na modzie na zdrowy tryb życia i takie też trendy dominowały podczas tegorocznych targów w Monachium. Wszelkiego rodzaju produkty ekologiczne, we-gańskie, bezglutenowe, bez laktozy to pożądana i poszukiwana grupa asortymentowa. Wystawcy biorący udział w IBA 2018 byli doskonale przygotowani na takie zapotrzebowanie. My osobiście opracowaliśmy w tym roku sporo nowych produktów, wychodząc naprzeciw potrzebom cukierniczego świata. Z dumą prezentowaliśmy posypki pudrowe – perłowe i matowe, pastelowe barwniki do aerografu, metaliczne farby i przełomowe jadalne pasty dekoracyjne do koronek. IBA 2018 otworzyła naszej firmie drzwi do rynku pozaeuropejskiego – bardzo nas to cieszy i mobilizuje do intensywnej pracy nad wykorzystaniem możliwości, jakie przyniosły nam te targi.
Uniferm Polska Łukasz Liszka, marketing manager
Targi w Monachium pokazują, w jak szybkim tempie rozwija się technologia – z każdym spotkaniem można zaobserwować milowe kroki w automatyzacji procesów produkcyjnych. Trend ten można zauważyć zwłaszcza w sektorze opakowań, gdzie udział człowieka w procesie ich wytwarzania jest już niewielki. Innowacyjny design, mnogość funkcji, dotykowe panele to tylko kilka z cech nowinek technologicznych. Ponadto tendencją w piekarnictwie są też produkty do pieczywa (mieszanki i inne środki), które pozwalają zaoszczędzić czas i ograniczyć zaangażowanie personelu, przy jak najprostszej aplikacji do receptury. W cukiernictwie zaś można zaobserwować modę na rzemieślniczą produkcję, dlatego na wielu stoiskach można było zobaczyć cukierników, którzy popisywali się swoimi umiejętnościami, ręcznie tworząc prawdziwe arcydzieła.
Targi IBA 2018 obfitowały w nowości, a firmy bardzo starły się, by przyciągnąć uwagę konsumenta. Głównym, wciąż udoskonalanym trendem jest zdrowa żywność. Producenci podkreślali czystość swoich etykiet i stosowanie wyłącznie naturalnych, często BIO, składników. W bogatej ofercie prezentowanego pieczywa dominowały ciekawe kształty pieczywa i formy prezentacji, chociażby naturalnie barwione pieczywo, np. w kolorze czarnym. Podobny trend panuje w cukiernictwie. Mnogość barw i ozdób, jednak z naciskiem na naturalne pochodzenie i możliwie niską zawartość dodatków do żywności. Promowaliśmy nowości z serii świeżych produktów do wyrobu pieczywa oraz gotowych zaczynów w formie świeżej pasty i płynnych, naturalnych zakwasów. Ponadto produkt wegański do babki, ciast z blachy. Jednym z naszych wiodących produktów była nowość FermFresh® Urgetreide, produkt oparty na tzw. pradawnych zbożach (płaskurce i samopszy), o wyjątkowych właściwościach smakowych. Prezentowaliśmy też zaczyn pszenny do chleba i pieczywa drobnego FermFresh® Meistervorteig, płynne zakwasy: pszenny i orkiszowy do wszelkiego rodzaju pieczywa oraz produkt idealny do pieczywa drobnego przy wypieku odroczonym, do tzw. frontbackingu – UNIFERM FermStar® Langzeit, pozwalający na rozwinięcie optymalnego smaku wypieków podczas wydłużonego prowadzenia ciasta, przy współgraniu temperatury, surowców i fermentacji.
Korzeniewscy Monika Korzeniewska, współwłaścicielka firmy
Na targach w Monachium interesowało mnie głównie to, z czym sama jestem związana, czyli produkcja form wypiekowych i wózków piekarniczych. Na pewno wielkim zaskoczeniem był fakt, jak wielką popularnością cieszą się formy piekarnicze ze stali kwasoodpornej, a nasi goście mieli dużą wiedzę na temat szkodliwości aluminium czy korzystania z uszkodzonych powłok nieprzywieralnych. W kuluarowych rozmowach piekarze przyznawali, że wycofują się ze stosowania form powlekanych, ponieważ są niezdrowe i nieekonomiczne, a co istotne, w 2017 r. wyszło Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1000, które zabrania produkowania i wprowadzania do obrotu PFOA (toksyczna substancja stosowana do produkcji teflonu) od 4 lipca 2020 r.
Na świecie rozwiązania idą w kierunku ochrony zdrowia konsumentów i środowiska. Niemiecka konkurencyjna firma w swoim katalogu ma napisane „do chlebów pełnoziarnistych na zakwasie rekomendujemy formy ze stali w gat. 1.4301 (gat. 304)”. W Niemczech podobno nawet na folii aluminiowej widnieje zapis, żeby nie stosować jej do potraw kwaśnych i słonych. Będąc na targach IBA, odniosłam wrażenie, że tylko w Polsce opowiada się piekarzom, że aluminium może być stosowane do chleba na zakwasie, a powłoki nieprzywieralne są tańszym rozwiązaniem. Biorąc pod uwagę fakt, że od wielu lat promujemy sprawdzone, ekonomiczne i bezpieczne rozwiązania dla piekarzy, głównymi produktami, jakie pokazaliśmy, były formy i zestawy wypiekowe ze stali kwasoodpornej w gat. 304 w różnych wersjach. Zestawy piekarnicze w wersji prostej i zespoły wypiekowe wzmocnione do sztaplowania (wersja bardzo solidna i praktyczna). Pokazaliśmy również wózki piecowe w ulubionych wersjach naszych stałych klientów (jak mówią „pancerne”). Zwracaliśmy szczególną uwagę na aspekt ekonomiczny, smakowy i zdrowotny pieczywa przy stosowaniu form bez powłok. Promowaliśmy najlepsze rozwiązanie do wypieku pieczywa, czyli formy wypiekowe kwasoodporne, a co za tym idzie – smaczne pieczywo wypieczone w sposób naturalny.