Oświetlenie jest jednym z najbardziej istotnych czynników wpływających na to, co przekłada się na sukces sklepu. Światłem dobranym we właściwy sposób tworzymy atmosferę, budujemy nastrój wnętrza, dostosowany do rodzaju eksponowanego produktu. Dlatego jest to jeden z najważniejszych elementów służących do pozycjonowania marki.
Podobne artykuły
Pochwała rzemiosła w nowoczesnym wydaniuKreatywne pomysły na udekorowanie wielkanocnego stołu – inspiracjePsychologia kolorów w przestrzeni gastronomicznejCo daje prawidłowe oświetlenie sklepu? Przede wszystkim powinno pokazać jego główne strefy, poprowadzić klienta wzrokowo przez ekspozycję, ukazując na niej odpowiednio zaprezentowany (oświetlony) towar, i wskazać strefę kas. Ponadto oświetlenie powinno być też dopasowane do wyposażenia sklepu i tworzyć z nim spójną całość, nie odwracając uwagi od eksponowanego produktu.
Odpowiednio oświetlone pieczywo i ciasta są zawsze świeże!
Jesteśmy wzrokowcami i to właśnie zmysł wzroku jest odpowiedzialny za większą część naszych reakcji. Dlatego oświetlenie pełni tak istotną rolę, ponieważ 80% decyzji kupującego podejmowana jest na podstawie tego, co zobaczy i go zainteresuje. Pozostałe bodźce płynące z wnętrza sklepu (np. przyjemne dźwięki i zapachy) są również bardzo ważne, ale mają mniejszy wpływ na decyzje zakupowe klienta. Reakcja na bodziec wytwarza stany emocjonalne: przyjemność (dobre samopoczucie klienta w sklepie) i pobudzenie (ekscytacja, zainteresowanie).
Badania wykazują, że uczucie przyjemności występujące u klienta w czasie zakupów przekłada się na długość czasu, jaki spędza w sklepie, wielkość zakupów oraz chęć powrotu do sklepu przy następnej okazji. Natomiast za to, co klient kupi i co go zainteresuje, odpowiada przede wszystkim wzrok.
Decyzja o wejściu do sklepu, zainteresowanie jego wnętrzem, asortymentem jest podejmowana na podstawie tego, co zobaczy, dlatego tak ważną rolę pełni tu oświetlenie.
Właściwie zaprojektowana przestrzeń do ekspozycji towaru oraz dobrze dobrane oświetlenie mają bardzo duży wpływ na ostateczną decyzję zakupową klientów piekarni czy cukierni i mogą zwiększyć przychody nawet o 100%
Sklepy piekarniczo-cukiernicze należą do najbardziej wymagających obiektów, jeżeli chodzi o oświetlenie. Potrzebują bowiem odpowiedniej temperatury barwowej światła, natężenia, temperatury pracy lampy oraz designu, który wpasuje się swoim charakterem w klimat oświetlanego miejsca.
Prezentowane zdjęcia różnią się tym, że jedne produkty zostały oświetlone zwykłym światłem dziennym, często stosowanym w piekarni i cukierni, drugie natomiast profesjonalnymi lampami o barwach światła przeznaczonych do tego typu asortymentu i o wysokim współczynniku oddawania kolorów.
Praktyka pokazuje, że dobór temperatury barwowej oświetlenia w wielu sklepach odbywa się przypadkowo, bez uprzedniej analizy dotyczącej wyboru odpowiedniej. Warto zwrócić uwagę, że w delikatesach o wyższym standardzie zawsze stosowane są źródła światła przeznaczone do poszczególnych działów i o odpowiednim natężeniu. W odróżnieniu od tanich dyskontów, które zazwyczaj oświetlone są jedną barwą światła (najczęściej białą, dzienną), a natężenie i ilość światła są przypadkowe.
Różnica jest ogromna, a jeżeli widzimy ją w rzeczywistości, jest jeszcze większa, dlatego tak istotną rzeczą zarówno dla piekarni, jak i cukierni jest profesjonalne oświetlenie.
Gdzie szukać właśnie takich rozwiązań?
Oświetlenie naszego sklepu nie może być przypadkowe, nie możemy go również nabyć np. w markecie. Tylko profesjonalne oświetlenie spełnia swoją funkcję i można na nim polegać.
W firmie Hert, która od ponad 25 lat jest liderem na rynku piekarniczym i cukierniczym w technologii maszyn, urządzeń itd., współpracujemy z najlepszymi na świecie dostawcami maszyn, ale nie tylko! Specjalizujemy się również w oświetleniu! Wyłącznie dla naszych klientów wprowadziliśmy oświetlenie technologiczne do żywności. Dzięki swojej innowacyjności od roku podbija ono polski rynek, możne je zobaczyć w wielu sklepach. Oświetlenie jest produkowane w Niemczech przez firmę Drutec, lidera na rynku europejskim w oświetleniu przeznaczonym do produktów świeżych, tj. pieczywo, ciasta.
Oświetlenie, które ma w swojej ofercie firma Hert, charakteryzuje się przede wszystkim:
– odpowiednią temperaturą barwową,
– wysokim natężeniem światła w stosunku do niskiego poboru mocy (lm/W),
– niską temperaturą pracy źródła światła – maks. 25°C,
– wysokim współczynnikiem oddawania barw – Ra 95,
– szerokim wyborem wzorów i kolorów lamp, projektujemy także lampy na życzenie klienta
– najwyższej jakości technologią,
– energooszczędnością, którą dają nowoczesne źródła światła LED.
Nasze bogate doświadczenie w oświetleniu piekarni i cukierni, gdzie warunki pracy należą do jednych z trudniejszych, pozwoliło na dopracowanie i rozwój produktów LED. Wszystkie lampy zostały zaprojektowane w ten sposób, aby spełnić te wymagania w długoletniej eksploatacji poprzez pasywne chłodzenie, w rozszerzonym zakresie temperatur i inteligentne zarządzanie temperaturą (ITM).
Dlatego oświetlenie dostarczane przez firmę Hert nigdy nie pracuje na granicy swoich możliwości, ale zawsze w bezpiecznym zakresie, dla zwiększenia trwałości, jakości światła i zmniejszenia kosztów eksploatacji. Nasza oferta zawiera wszystko, co możemy dać jako ekspert w dziedzinie oświetlenia LED do produktów świeżych.
Katarzyna Jaroszewska-Wójtowicz, Product Manager – Oświetlenie, Hert