Jak wybrać optymalną działkę pod piekarnię – na to pytanie dość wyczerpująco odpowiedziałem w innych artykułach. Teraz musimy określić, co – oprócz piekarni – powinno się znaleźć na naszym terenie, czyli jak najlepiej zagospodarować działkę pod nową inwestycję.
Podobne artykuły
Fundusze unijne spożytkowane w branży, lata 2007-2013Piekarnia od środka - pomieszczenia techniczne, produkcyjne i socjalne (cz. IV)Piekarnia w mieście czy poza miastem - lokalizacja (cz. II)Rozmiar piekarni ma znaczenie
Rozmiar piekarni zwykle definiuje maksymalna możliwa rozpiętość konstrukcji dachu bez podparcia (za rozsądne pieniądze). Ze względów technologicznych polecam rozpatrzenie rozmiarów piekarni, a zwłaszcza jej szerokości, jako krotności modułu o maksymalnej długości 12 m. Taki sposób rozliczania spowodowany jest przystosowaniem samochodów do wożenia maksymalnych gabarytów (maksymalny rozmiar pojazdu: 16,00 m × 2,50 m × 4,00 m) bez pojazdu pilotującego transport ponadgabarytowy.. Dotyczy to głównie rozmiarów płyt warstwowych używanych na dach oraz konstrukcji, które nie są wykonywane na miejscu budowy, np. więzarów dachowych. Oczywiście w trakcie realizacji budynku ten dodatkowy koszt transportu może się ukryć w ogólnych kosztach inwestycji, ale w dalszym okresie eksploatacji, a zwłaszcza w przypadku remontu lub przebudowy, może już okazać się bolesny finansowo.
Droga pożarowa
Budynek o szerokości wyrażonej w krotności 12 m powinien posiadać minimum jedną drogę pożarową, poprowadzoną wzdłuż dłuższego boku budynku, o ile budynek nie jest dłuższy niż 60 m, bo wtedy wymagane są dwie drogi pożarowe z dwóch stron. Droga pożarowa powinna być o szerokości 4,0 m i oddalona od budynku nie mniej niż 5 m i nie więcej 15 m [Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dn. 12 kwietnia 2002 r. (Dz.U. Nr 75, poz. 690)]. Takie unormowania są efektem praktyki strażackiej i wynikają z faktu, że w odległości mniejszej niż 5 m mogą się stopić opony wozu bojowego, a odległość większa niż 15 m utrudnia zasięg drabin gaśniczych. Oczywiście może to być istniejąca droga poza granicami naszej działki, ale musi być do tego przystosowana i posiadać możliwość bezpośredniego dostępu do budynku. Droga pożarowa powinna posiadać oddzielny wjazd i wyjazd na drogę publiczną przy zakrętach o promieniu skrętu minimum 11,00 m lub być zakończona placem manewrowym o wymiarach min. 20 x 20 m.
Zbiornik pożarowy
Jak zapewne Czytelnicy już zauważyli, przy projektowaniu obiektów przemysłowych o dużej powierzchni zabudowy największym problemem jest woda – nie jej dostarczanie, ale odprowadzanie. Jedynym odwrotnym przypadkiem jest sieć i instalacja pożarowa.
Instalacje hydrantowe zewnętrzne i wewnętrzne wymagają odpowiedniej wydajności (zwykle 30 l/s) oraz ciśnienia. W wielu przypadkach ze względu na słabe parametry sieci wody miejskiej lub gminnej pozostaje jedynie budowa własnego zbiornika pożarowego. Zwłaszcza że pozwala on jednocześnie na odbiór nadmiaru wód opadowych. Taki zbiornik wraz ze strefą ochronną to ok 250 m2 naszej działki.
Parkingi
Należy wydzielić miejsca postojowe dla klientów, pracowników oraz dla naszych aut wywożących pieczywo. W dobrze zaplanowanym parkingu o nieskomplikowanym układzie komunikacyjnym ok. 18 m2 zajmuje stanowisko postojowe (łącznie z komunikacją). Czyli 50 miejsc postojowych pochłonie nam 900 m2. A to tylko parkingi bez dróg! Jeśli jesteśmy zmuszeni do realizacji placu manewrowego dla wozów straży pożarnej, warto zaprojektować go na placu manewrowym np. przy wydawce lub dostawie surowców, co jest w większości przypadków całkowicie dopuszczalne. Zalecam precyzyjne wydzielenie parkingów dla wszystkich trzech grup i skrupulatne pilnowanie, by te strefy się nie nakładały.
Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie choćby iluzorycznej bariery dla samochodów pracowników – co może zniechęcić do prób kradzieży towaru lub produktów magazynowych – na przykład poprzez stosowanie tej samej bramy co dla wozów rozwożących pieczywo.
A może myjnia albo kontenerowa stacja paliw?
Posiadając własną, liczną flotę aut dostawczych, często zastanawiamy się, czy nie uruchomić własnej myjni aut albo własnej stacji paliw. W obu przypadkach jest to możliwe. Myjnia wymaga zapewnienia zrzutu wody w dość sporych ilościach, zwłaszcza jeśli planujemy świadczenie usług także dla klienta zewnętrznego.
W przypadku kontenerowej stacji paliw należy pamiętać o przygotowaniu odprowadzenia wody opadowej przez separatory oraz zachowaniu odległości od budynków lub zastosowaniu murów odgrodzenia pożarowego bądź wybuchowego, co może znacząco zmniejszyć minimalne wymagane prawem odległości od strefy zagrożenia wybuchem, a w konsekwencji zaoszczędzić sporo powierzchni działki.
Stacje transformatorowe, stacje redukcji gazu
W trakcie realizacji sieci elektroenergetycznej czy gazowej może się zdarzyć, że gestor mediów ze względu na duże zapotrzebowanie, jakie generuje nasz zakład, zdecyduje o przesłaniu zasilania na „wysokim parametrze”, a redukcji dokona przed samym punktem odbioru. Dlatego często w warunkach technicznych zobaczymy zapis dotyczący konieczności realizacji stacji transformatorowej lub redukcji gazu – niestety, prawie zawsze na działce własnej i często na koszt własny inwestora.
Co może jeszcze nas zaskoczyć?
Cóż, największą niewiadomą jest zwykle czynnik ludzki. Musimy mieć świadomość, że to, co dla jednych jest błogosławieństwem, dla innych może być przekleństwem. Dlatego warto przed zakupem działki poznać najbliższe otoczenie i stwierdzić, czy sąsiadujące zakłady lub mieszkańcy nie będą niezadowoleni z naszej obecności. O ile piekarnia bardzo rzadko wywołuje kontrowersje, o tyle należy pamiętać, że każdy uczestnik postępowania administracyjnego ma prawo wyrażenia swojego niezadowolenia i złożenia protestu, który może (nawet jeśli jest niesłuszny) przedłużyć wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę nawet o kilka miesięcy.
Wskazany przeze mnie zakres problemów scharakteryzowanych w poprzednich artykułach dotyczył lokalizacji obiektów oraz zagospodarowania terenu działki. W kolejnych publikacjach postaram się opisać rozwiązania materiałowe, jakie powinniśmy brać pod uwagę, ze wskazaniem na ich wady i zalety w przypadku obiektów produkcji piekarniczej.
mgr inż. arch. Michał Składanowski
Przeczytaj również
- 1) Piekarnia w mieście czy poza miastem - lokalizacja (cz. II)
- 2) Piekarnia w mieście - lokalizacja (cz. I)
Michał Paweł Składanowski
inżynier architektury, absolwent i były wykładowca Wydziału Architektury Politechnik Warszawskiej. Ukończył również London Business School MBA (2001) oraz Wydział Konserwacji Zabytków UMC w Toruniu (2011).
Od 8 lat specjalizuje się w projektowaniu zakładów przemysłowych. Nie bez powodu upodobał sobie piekarnie . urodził się w wielopokoleniowej rodzinie piekarzy z Wyszkowa. Członek załogi polskiego jachtu, wyróżnionego jako „Rejs Roku”, który pierwszy w historii i na razie jedyny wypłynął na Morze Weddella (Antarktyda).
Kontakt: michal@projekt-piekarni.pl