Świat wciąż się zmienia, technologia ewoluuje, a wraz z nią rozwijają się także narzędzia marketingowe i reklamowe. Warto zatem poznać niekonwencjonalne rozwiązania marketingowo-reklamowe oparte na nowoczesnej technologii, ponieważ to, co dziś wydaje się jedynie interesującą ciekawostką, niebawem stanie się standardem.
Podobne artykuły
Sklepy otwarte na produkcjęOd kulinarnych koszmarków po wysublimowane smakiSalon Biznesu FORD - zaproszenie dla piekarzy i cukierników - ZGŁOŚ SWÓJ UDZIAŁMetody, które jeszcze niedawno uznawane były za skuteczne, dziś często okazują się przestarzałe i nietrafione. Niektóre kanały komunikacji reklamowej tracą na swojej skuteczności z naturalnych powodów, jak zbyt wysoka częstotliwość emisji, która poprzez przesyt doprowadziła do przyzwyczajenia i uodpornienia na nie klientów. Inne są już na tyle oczywiste, że po prostu nie działają tak skutecznie jak kiedyś. Niektóre z nich zaś po prostu wyszły z mody. Co więc teraz jest na czasie i jaka czeka nas przyszłość?
Ewolucja narzędzi marketingowych
Łatwo zauważyć, że niektóre elementy uległy odświeżeniu, dzięki czemu obroniły się przed upływem czasu i nadal stanowią świetne metody reklamowe. Przykładem są ulotki, które jako jedne z nielicznych nośników informacji można zabrać wraz z zakupami ze sklepu do domu, by wyczytać z nich dodatkowe informacje na temat oferty i produktów. Część z nich wzbogacona została o specjalny kod QR, który, po zeskanowaniu przez wszechobecnego smartfona, przenosi klienta na stronę internetową lub uruchamia specjalnie przygotowaną grafikę reklamową, a nawet całą aplikację.
Mimo to nawet ulotki częściowo zostały wyparte przez nowoczesną technologię, ponieważ w ich miejscu coraz częściej możemy zauważyć ramki cyfrowe. Elastyczność nośników cyfrowych pozwala na wyświetlanie zdjęć, filmu bądź prezentacji ukazującej produkty, ich właściwości i korzyści zdrowotne wynikające z ich konsumpcji, a także dodatkowe informacje nakłaniające do zakupów.
Podobne wnioski zauważamy, obserwując wyparcie plakatów reklamowych, które kiedyś wisiały na ścianach, a obecnie zastępowane są telewizorami lub dużymi ekranami LCD. Powód jest oczywisty – nowoczesne nośniki komunikacji umożliwiają wyświetlanie dowolnej informacji reklamowej, często wraz z dodatkowym bodźcem, jakim jest dźwięk.
Digital Signage – dynamika przekazu
Digital Signage nazywamy nowoczesnymi formami reklamy opartymi na przekazie treści poprzez jeden ekran bądź sieć ekranów cyfrowych, jak: LCD, ekrany LED, totemy, infokioski, ściany graficzne czy projektory. Technologia ta wykorzystywana jest zarówno wewnątrz pomieszczeń handlowych, a więc sklepów, restauracji, lokali gastronomicznych, supermarketów, jak i na zewnątrz, stanowiąc ciekawą alternatywę dla nudnych i statycznych billboardów, plakatów czy banerów. Technologię tę możemy spotkać niemalże w każdym większym mieście na głównym skrzyżowaniu. Z kolei totemy oraz nośniki LCD są popularne w większości marketów.
Digital Signage otwiera zupełnie nowe możliwości komunikacji, ponieważ umożliwia szczegółowe doprecyzowanie emisji informacji dopasowanej do okoliczności, miejsca, dnia tygodnia czy określonej godziny w taki sposób, by jeszcze lepiej sprecyzować komunikat do odbiorcy reklamy. Oznacza to, że ekran LCD – umieszczony w sklepie – w godzinach porannych może reklamować pieczywo śniadaniowe i śniadania dostępne w ofercie, po czym o odpowiedniej porze automatycznie zacznie wyświetlać informacje o produktach do przygotowania drugiego śniadania, obiadu, kolacji itp. Na początku tygodnia mogą to być reklamy zdrowego pieczywa, by pod koniec tygodnia, wieczorami, emitować dodatkowe informacje o pieczywie do grilla.
W przypadku posiadania wielu punktów sprzedaży możliwe jest zarządzanie siecią nośników reklamy poprzez zdalne sterowanie za pomocą programu CMS i Internetu. Sieć nośników umieszczonych w punktach sprzedaży pozwala na stworzenie własnego kanału komunikacji. Jeśli jednak posiadasz mniejszy biznes, nie musisz się o to martwić, ponieważ do emisji właściwego komunikatu reklamowego wystarczy zwykły pendrive.
Aranżacje oparte o animacje
Nowoczesna technologia pozwala na uzyskanie atrakcyjnego efektu reklamowego w łatwy sposób. Świetnym przykładem jest stworzenie animacji wyświetlanej na całej szklanej powierzchni witryny reklamowej, której realizacja jest możliwa przy stosunkowo niewielkim nakładzie pracy i niskiej inwestycji. Aby uzyskać pożądany efekt, wystarczy okleić witrynę specjalną przezroczystą folią, zamontować rzutnik emitujący światło oraz źródło obrazu – pendrive lub netbook. Efekt końcowy to świecąca witryna, mieniąca się kolorami, która szczególnie w nocy przyciąga uwagę wszystkich przechodniów.
Technika ta pozwala na przygotowanie i przedstawienie dowolnej animacji. To, czy ograniczy się ona do prezentacji firmy, jej historii, dostępnych produktów czy atrakcyjnych promocji, to już nasza decyzja. Warto jednak przemyśleć ten aspekt, ponieważ uwagę przechodniów skupią także dodatkowe atrakcje. Ciekawym pomysłem może być film nakręcony wewnątrz piekarni podczas pracy piekarzy i cukierników. Wyemitowany na witrynie sklepowej, sprawi imitację wnętrza sklepu jako tętniącej życiem piekarni, która przygotowuje świeże produkty do porannej sprzedaży.
Innym ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie folii dotykowej, która po połączeniu z opracowaną aplikacją lub po prostu stroną WWW pozwala na przeglądanie jej poprzez dotykanie palcami witryny sklepu. Wówczas przechodzień może przeglądać interesujące go informacje, czytać ofertę firmy oraz zapoznać się z dowolnymi wiadomościami na jej temat.
Nowoczesna technologia pozwala także na ożywienie podłogi wewnątrz sklepu. Specjalny zestaw, złożony z rzutnika podwieszonego pod sufitem oraz czujników ruchu, sprawia, że obraz rzucony na podłogę może być animowany i zmieniać się pod wpływem ruchu klientów w sklepie. Wystarczy, aby ktoś wszedł w pole animacji, by obraz pod wpływem obecności klienta zmienił się.
Przykładem może być imitacja podłogi w piekarni, na której rozsypane są okruchy pieczywa wraz z dużą ilością mąki. Po wejściu w pole animacji grafika może imitować pozostawione ślady stóp odbite w mące lub zobrazować ekspresyjnie rozkopywaną mąkę i unoszący się pył pod wpływem energicznych kroków.
Mariusz Orzechowski |
Jeden krok w przyszłość
Choć technologia opisana powyżej momentami wydaje się abstrakcją, to jednak przyszłość zbliża się wielkimi krokami, czego najlepszym dowodem jest realizacja dotychczas niespełnionych marzeń o stworzeniu hologramów. Dziś są one już obecne, a nawet wykorzystywane w branży reklamowej oraz podczas konferencji firm i prezentacji ich produktów. Gdyby Steve Jobs doczekał tego przełomu, z pewnością zaprezentowałby za pomocą tej technologii jeden ze swoich słynnych produktów.
Hologramy to obiecujące narzędzie reklamowe, które w pełni umożliwi tworzenie grafiki trójwymiarowej zbliżonej do jakości filmu. Niestety nadal jest ono zbyt drogie, by stało się powszechne i stosowane na masową skalę. Możemy jednak spodziewać się, że przy obecnym tempie rozwoju technologicznego niebawem w każdym sklepie napotkamy przyjazny nam hologram, z którym będziemy mogli porozmawiać i zapytać o szczegóły wszystkich produktów w ofercie.
Michał Rusek, www.MarketingFanpage.pl
Podziel się ze mną swoimi spostrzeżeniami. Napisz, co sądzisz o artykułach, który z nich najbardziej wsparł Twój biznes, a ja odwdzięczę się indywidualnymi poradami marketingowymi.
Napisz na adres: michal.rusek@MistrzBranzy.pl
Michał Rusek, www.MarketingFanpage.pl